С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

5 20 сеп 2012, 14:05, 5724 прочитания

Пустинно цвете

Най-дългосрочният проект на Кристо и Жан-Клод, The Mastaba в Абу Даби, се приближава към своята реализация. През ноември Taschen издава красиво документираната история на проекта

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През 1961 г. Кристо сам пренася, почиства и нарежда един върху друг няколко петролни варела в двора зад студиото си на 14 rue de Saint-Senoch в Париж, после ги снима, преди да развали композицията и да ги върне за рециклиране.

Петдесет и една години по-късно книгата Christo and Jeanne-Claude: The Mastaba. Project for Abu Dhabi, която Taschen издава пред ноември по дизайн на самия Кристо и илюстрирана от Волфганг Волц, работещ като ексклузивен фотограф за двамата артисти от 1971 г., разказва историята на проекта The Mаstaba. С него Кристо отново се връща към петролните варели, привлекли го още преди години със своята скулптурна приложимост и ниската си цена. Когато проектът бъде завършен в Абу Даби, Обединените Арабски емирства, той ще се превърне в най-мащабната творба в дългата и плодотворна кариера на Кристо и Жан-Клод, най-дългосрочният им проект и в същото време най-голямата скулптура в света.


Идеята се ражда през 1977 г., въпреки че в книгата има и по-ранни скици на Кристо, географски карти, технически данни и инженерни рисунки, голяма част от които Taschen публикува за пръв път. Като автори участват още Матиас Коденберг, близък приятел на Кристо и Жан-Клод и автор на Christo and Jeanne-Claude, Early Works 1958-64 (2009), както и Джонатан Уилям Хенери, племенник на Жан-Клод, неин личен асистент от 1996 г. до смъртта й през 2009 г. който продължава да ръководи студиото на Кристо.

Мастаба идва от древно египетско название за могила, представляваща трапецовиден насип с две вертикални и две полегати стени.

Скулптурата ще бъде издигната от 410 000 многоцветни варела, превръщайки се в мозайка от ярки цветове, символично общуваща с традициите на ислямската архитектура. Висока 150 метра, със стени с дължина съответно 225 и 300 метра. Кристо и Жан-Клод избират цветовете и разположението на варелите с вместимост 55 галона още през 1979 г., при първото си посещение в Абу Даби, където продължават да се връщат през годините.



През 2012 г. окончателно e избрано и точното място за проекта, сред живописните дюни на пясъчната пустиня, на 160 километра южно от Абу Даби.
Кристо в студиото с предварителните рисунки за проекта "Мастаба"

Фотограф: Wolfgang Volz © 2012 Christo

Според запознати с дългогодишната история на проекта след смъртта на неговата съпруга Жан-Клод  Кристо засилва преговорите и личните инвестиции в разработка на идеята, за да бъде тя одобрена и реализирана колкото е възможно по-скоро. Той дори се среща със студенти в Абу Даби, за да ги зарази със същия ентусиазъм, с който създава цялото си творчество. "С Жан-Клод винаги сме смятали, че този проект означава единствено хармония. Ще е нещо много красиво визуално", казва той пред вестник The National от Арабските емирства.

Кристо умее да чака, коментира специализираната критика, но по всичко личи, че настоящият момент, в който ОАЕ разполагат с огромни капитали, предвидени за инвестиране в налагането на националната си идентичност чрез изкуството, е повече от подходящ за "творба, която през 2030 г. може да е по-известна от пирамидата в Гиза" (по думите на местна студентка по фотография).

"Още в края на 50-те и началото на 60-те години създадох серия от скулптури с цветни петролни варели. През 1962 г. в Париж направихме втория ни съвместен проект с Жан-Клод, The Iron Сurtain, стена от 240 цветни варела, поетичен отговор на построената година преди това Берлинска стена", спомня си Кристо на организираната през декември 2010 г. от Architectural League в Ню Йорк лекция. През 1998 г. артистичният тандем вдига стена от 13 000 варела, останала от април до средата на октомври 1999 г. в превърнатото в културен център някогашно газово хранилище Gasometer в германския град Оберхаузен.

През 2007 г. Кристо и Жан-Клод наемат няколко от най-добрите инженерни екипи от Цюрих, Илинойс, Кеймбридж и Токио да работят независимо едни от други върху структурната осъществимост на идеята. След това немската инженерна компания Schlaich Bergermann und Partner в ролята си на жури избира разработката на The Hosei University от Токио. Според тяхното новаторско предложение цялата структура на "Мастаба" с пластовете от варели ще бъде монтирана като плоскост на земята, след което десет крана ще я издигнат до крайната й позиция.

През 2012 г. Кристо наема Pricewaterhouse Coopers да направи анализ на социалните и икономически ползи от The Mastaba. "Артистите в продължение на години са използвали всевъзможни материали, за да се изразяват, но не са се възползвали от привързаността, която хората изпитват към преходните неща. Свободата е враг на вещите, затова проектите трябва да си отидат. За да бъдат свободни завинаги", казва Кристо пред аудиторията си в Ню Йорк. По известна ирония на съдбата "Мастаба", единствената голяма непреходна творба на Кристо и Жан-Клод, може да бъде на практика вечна.

www.taschen.com, издание на арабски и английски, 40 евро
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

24 яну 2020, 754 прочитания

Яж, снимай и споделяй Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

17 яну 2020, 2746 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Само за Politicos

Как Politico.com преобрази новините и стана най-важната политическа медия в Америка

Още от Капитал
Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10