С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

5 20 сеп 2012, 14:05, 5687 прочитания

Пустинно цвете

Най-дългосрочният проект на Кристо и Жан-Клод, The Mastaba в Абу Даби, се приближава към своята реализация. През ноември Taschen издава красиво документираната история на проекта

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През 1961 г. Кристо сам пренася, почиства и нарежда един върху друг няколко петролни варела в двора зад студиото си на 14 rue de Saint-Senoch в Париж, после ги снима, преди да развали композицията и да ги върне за рециклиране.

Петдесет и една години по-късно книгата Christo and Jeanne-Claude: The Mastaba. Project for Abu Dhabi, която Taschen издава пред ноември по дизайн на самия Кристо и илюстрирана от Волфганг Волц, работещ като ексклузивен фотограф за двамата артисти от 1971 г., разказва историята на проекта The Mаstaba. С него Кристо отново се връща към петролните варели, привлекли го още преди години със своята скулптурна приложимост и ниската си цена. Когато проектът бъде завършен в Абу Даби, Обединените Арабски емирства, той ще се превърне в най-мащабната творба в дългата и плодотворна кариера на Кристо и Жан-Клод, най-дългосрочният им проект и в същото време най-голямата скулптура в света.


Идеята се ражда през 1977 г., въпреки че в книгата има и по-ранни скици на Кристо, географски карти, технически данни и инженерни рисунки, голяма част от които Taschen публикува за пръв път. Като автори участват още Матиас Коденберг, близък приятел на Кристо и Жан-Клод и автор на Christo and Jeanne-Claude, Early Works 1958-64 (2009), както и Джонатан Уилям Хенери, племенник на Жан-Клод, неин личен асистент от 1996 г. до смъртта й през 2009 г. който продължава да ръководи студиото на Кристо.

Мастаба идва от древно египетско название за могила, представляваща трапецовиден насип с две вертикални и две полегати стени.

Скулптурата ще бъде издигната от 410 000 многоцветни варела, превръщайки се в мозайка от ярки цветове, символично общуваща с традициите на ислямската архитектура. Висока 150 метра, със стени с дължина съответно 225 и 300 метра. Кристо и Жан-Клод избират цветовете и разположението на варелите с вместимост 55 галона още през 1979 г., при първото си посещение в Абу Даби, където продължават да се връщат през годините.



През 2012 г. окончателно e избрано и точното място за проекта, сред живописните дюни на пясъчната пустиня, на 160 километра южно от Абу Даби.
Кристо в студиото с предварителните рисунки за проекта "Мастаба"

Фотограф: Wolfgang Volz © 2012 Christo

Според запознати с дългогодишната история на проекта след смъртта на неговата съпруга Жан-Клод  Кристо засилва преговорите и личните инвестиции в разработка на идеята, за да бъде тя одобрена и реализирана колкото е възможно по-скоро. Той дори се среща със студенти в Абу Даби, за да ги зарази със същия ентусиазъм, с който създава цялото си творчество. "С Жан-Клод винаги сме смятали, че този проект означава единствено хармония. Ще е нещо много красиво визуално", казва той пред вестник The National от Арабските емирства.

Кристо умее да чака, коментира специализираната критика, но по всичко личи, че настоящият момент, в който ОАЕ разполагат с огромни капитали, предвидени за инвестиране в налагането на националната си идентичност чрез изкуството, е повече от подходящ за "творба, която през 2030 г. може да е по-известна от пирамидата в Гиза" (по думите на местна студентка по фотография).

"Още в края на 50-те и началото на 60-те години създадох серия от скулптури с цветни петролни варели. През 1962 г. в Париж направихме втория ни съвместен проект с Жан-Клод, The Iron Сurtain, стена от 240 цветни варела, поетичен отговор на построената година преди това Берлинска стена", спомня си Кристо на организираната през декември 2010 г. от Architectural League в Ню Йорк лекция. През 1998 г. артистичният тандем вдига стена от 13 000 варела, останала от април до средата на октомври 1999 г. в превърнатото в културен център някогашно газово хранилище Gasometer в германския град Оберхаузен.

През 2007 г. Кристо и Жан-Клод наемат няколко от най-добрите инженерни екипи от Цюрих, Илинойс, Кеймбридж и Токио да работят независимо едни от други върху структурната осъществимост на идеята. След това немската инженерна компания Schlaich Bergermann und Partner в ролята си на жури избира разработката на The Hosei University от Токио. Според тяхното новаторско предложение цялата структура на "Мастаба" с пластовете от варели ще бъде монтирана като плоскост на земята, след което десет крана ще я издигнат до крайната й позиция.

През 2012 г. Кристо наема Pricewaterhouse Coopers да направи анализ на социалните и икономически ползи от The Mastaba. "Артистите в продължение на години са използвали всевъзможни материали, за да се изразяват, но не са се възползвали от привързаността, която хората изпитват към преходните неща. Свободата е враг на вещите, затова проектите трябва да си отидат. За да бъдат свободни завинаги", казва Кристо пред аудиторията си в Ню Йорк. По известна ирония на съдбата "Мастаба", единствената голяма непреходна творба на Кристо и Жан-Клод, може да бъде на практика вечна.

www.taschen.com, издание на арабски и английски, 40 евро
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 сеп 2019, 616 прочитания

Талантливият мистър Сант 2 Талантливият мистър Сант

Първа самостоятелна изложба за американския режисьор Гюс ван Сант

19 сеп 2019, 1093 прочитания

24 часа 7 дни

20 сеп 2019, 9979 прочитания

20 сеп 2019, 5033 прочитания

20 сеп 2019, 2730 прочитания

20 сеп 2019, 1893 прочитания

20 сеп 2019, 1870 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Само за Politicos

Как Politico.com преобрази новините и стана най-важната политическа медия в Америка

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Талантливият мистър Сант

Първа самостоятелна изложба за американския режисьор Гюс ван Сант