28 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Bart Pogoda, Na pustyni, 2005

Феноменалните

Албумът "Решаващ момент. Нови явления в полската фотография след 2000 година" показва, че въпреки препятствията има надежда за младата полска фотография

2765 прочитания

Bart Pogoda, Na pustyni, 2005


През 2003 г. младата полска визуална артистка и фотографка Дорота Незналска влиза в съда. Поводът е нейната арт инсталация "Страст" от 2001 г., включваща снимка на пенис, изпълващ огромен, висящ от тавана кръст. На първа инстанция Незналска е призната за виновна за обида на религиозните чувства. Процесът, приключил едва през 2010 г. с оневиняване, се провежда в нейната родна Полша. Може ли тази така коментирана снимка и инсталация да постави началото на един нов етап в развитието на полската фотография?  

Настъплението на интернет, цифровите апарати и десетките частни школи по фотография променят нещата не само в Полша - фотографията престава да бъде елитарно занятие. От многото посредственост сега или въпреки липсата на качествено образование преди (а и днес, все пак 30% от студентите на престижното фотографско училище в Опава, Чехия, са поляци) излизат достатъчно обещаващи имена като Миколай Длугош, Силвия Ковалчик, Кобас Лакса, Витек Орски, Михал Шлага и Моника Реджиш. Всъщност университетското образование няма никакво значение - сред представените фотографи има такива с дипломи на социолози, квантов физик, философи, адвокат, лесничей, механик и дори на земеделец. Албумът представя също, по-скоро като изключение, някои от най-признатите полски фотографи или артисти, занимаващи се и с фотография, вече на доста повече от 30 години, като Томаш Томашевски, Звигнев Либера, Кшиштоф Милер, Крис Нидентал, Войчех Пражмовски, Тадеуш Ролке и Пиотр Уклянски.

Bart Pogoda, Na pustyni, 2005

През последното десетилетие полската фотография не може да разчита на институционална помощ - най-големите галерии като варшавските "Захента" и Център за съвременно изкуство или показват фотографията единствено в контекста на свръхмодерното изкуство, което така или иначе се случва рядко, или за по-сигурно (все пак не е ясно доколко фотографията е изкуство) въобще не се занимават с нея. Така осигуряването на стена за тези фотографии става частна инициатива - снимките намират временен дом в независими галерии или по време на фестивали като краковския Месец на фотографията.  

Разглежданият период маркира изразителния преход от артистична фотография към документалистика. Младите фотографи не са просто наблюдатели с фотоапарат - често те предизвикват обществен дебат със своите снимки. Такъв е случаят с Каролина Брегула, чиято билборд кампания "Нека ни видят",представяща полски хомосексуални двойки, в началото на миналото десетилетие е забранена от кметовете на най-големите градове в страната. Полските фотографи не крият любопитството си към обкръжаващото ни, в което им помагат и авторитетните печатни издания като "Газета Виборча", "Политика" и Newsweek, поощряващи качествената репортажна фотография. Бавната смърт на печатните медии води със себе си и огромни предизвикателства - все по-ограничените бюджети карат вестниците и списанията да се задоволят с откровени аматьори.

След масовите съкращения на фотографи в най-големите печатни издания през изминалата година вестите не са много обнадеждаващи, но ако изминалото десетилетие е научило полските фотографи на нещо, то със сигурност е това, че трябва да разчитат основно на себе си.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK