Заслужил артист
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Заслужил артист

Marina Abramović, Water Study, from the series ''With Eyes Closed I See Happiness'', 2012; Polyptych; four color, fine art pigment prints 80 x 60 cm each<br /><br />

Заслужил артист

Изложба и филм изследват кариерата и личния живот на сръбската артистка Марина Абрамович

2509 прочитания

Marina Abramović, Water Study, from the series ''With Eyes Closed I See Happiness'', 2012; Polyptych; four color, fine art pigment prints 80 x 60 cm each<br /><br />

© Marina Abramović Courtesy Marina Abramović Archives


"Най-трудно е да направиш нещо, което е близо до нищо, защото изисква да дадеш всичко от себе си", споделя Марина Абрамович в дългометражния документален филм Marina Abramovic, The Artist Is Present, продукция на канал НВО, спечелил наградата на публиката за документален филм в раздел "Панорама" на последния кинофестивал в Берлин и селектиран за фестивала "Сънданс". Екипът получава неограничен достъп до родената през 1946 г. в Белград пърформънс артистка по време на най-мащабната изложба в кариерата й през 2010 г. в музея МоМА в Ню Йорк, по време на която прекарва над седемстотин часа неподвижна и безмълвна, седнала с поглед, вперен в стола срещу нея, на който сядат някои от посетителите, чакали на дълга опашка. Рискувайки понякога дори живота си, Марина създава пърформънси, които ни предизвикват, шокират и трогват, смятат авторите на филма за неспирното й търсене на нови усещания, възприятия и изживявания на ръба на физическата и психическата издръжливост.

Marina Abramović, Water Study, from the series ''With Eyes Closed I See Happiness'', 2012; Polyptych; four color, fine art pigment prints 80 x 60 cm each

Фотограф: Marina Abramović Courtesy Marina Abramović Archives

През последните години Абрамович все повече набляга на навлизането в дебрите на съзнанието и изследване на неговите възможности. За целта тя е свикнала да борави със собствените си емоции и вътрешни противоречия.

Именно на този по-самовглъбен аспект от творчеството й е посветена изложбата Marina Abramovic: With Eyes Closed I See Happiness, 2012, която Galerie Krinzinger във Виена показва от 26 октомври до 24 ноември. Портретите на иконичната вече сръбска артистка, създадени от нея предмети, излетите по форми на части от нейното тяло восъчни скулптури с прикачени към тях кристали, вдъхновени от скорошното й пътуване до Бразилия и контакта й с шаманските култури, са покана към зрителите да погледнат навътре в себе си. "Пърформънсът е живо, нематериално изкуство. Той няма смисъл без зрителите, защото, както казва Дюшан, именно зрителите довършват една арт творба", твърди Абрамович. Именно контактът с публиката е в основата на изложбата The Abramovic Method, който тя показа в PAC в Милано от март до юни тази година. На базата на натрупания в продължение на четиридесет години опит артистката въвлича зрителите в своя пърформънс съвсем буквално. Те се съгласяват да участват в някоя от трите основни позиции на човешкото тяло - прави, седнали или легнали. "Много е важно за хората да разберат пърформънса и да го почувстват върху себе си. Живеем във време, когато вече никой няма време, то се превръща в едно от най-ценните неща. Искам зрителите да ми дадат думата си, че ще останат целите два часа и половина, докато трае пърформънсът, след това им давам сертификат за доверието. Смятам този договор за много лесен и честен взаимообмен. Ако ми дадете времето си, ще ви дам изживяване. Ако не ми дадете от времето си, няма изживяване", казва пред италианския Vogue Абрамович, една от основоположничките на пърформънса като изкуство още през 70-те години на ХХ век, когато на него не се гледа сериозно дори и в арт средите.

Artist Portrait With a Candle, from the series ''With Eyes Closed I See Happiness'', 2012
Diptych; two, color, fine art pigment prints 160 x 160 cm each

Автор: Marina Abramović Courtesy Marina Abramović Archives

За When Marina Abramoviс Dies,биографията на противоречивата и все по-влиятелна артистка, издадена през 2010 г., авторът Джеймс Уескътполучава достъп до архивите й и прави многобройни интервюта не само с нея, но и с важни в живота й хора."Мисля, че отношението на Марина към заглавието е същото, както и към цялата книга. Тя е малко обидена от нея, но я приема и я оценява с невероятна толерантност и щедрост", споделя Уескът в интервю за artfagcity.com. По всичко личи, че личната мисия на Абрамович през последните години е да превърне пърформънса в изкуство, далеч по-популярно и атрактивно за широката публика. "Едно е да си алтернативен артист, когато си на 20, 30 или 40 години. Извинете ме, но аз съм на 63. Не искам да бъда алтернативна повече", казва тя с ирония в The Artist Is Present. Което звучи напълно в унисон с една от превърналите се в лични мантри на Марина Абрамович: пърформънсът се превръща в реален живот, а животът в изкуство.

Marina Abramović The Communicator, 2012 Black wax foot with clear crystal stones, glass pedestal 12 x 11 x 25 cm
Фотограф: Marina Abramović Courtesy Marina Abramović Archives

"Най-трудно е да направиш нещо, което е близо до нищо, защото изисква да дадеш всичко от себе си", споделя Марина Абрамович в дългометражния документален филм Marina Abramovic, The Artist Is Present, продукция на канал НВО, спечелил наградата на публиката за документален филм в раздел "Панорама" на последния кинофестивал в Берлин и селектиран за фестивала "Сънданс". Екипът получава неограничен достъп до родената през 1946 г. в Белград пърформънс артистка по време на най-мащабната изложба в кариерата й през 2010 г. в музея МоМА в Ню Йорк, по време на която прекарва над седемстотин часа неподвижна и безмълвна, седнала с поглед, вперен в стола срещу нея, на който сядат някои от посетителите, чакали на дълга опашка. Рискувайки понякога дори живота си, Марина създава пърформънси, които ни предизвикват, шокират и трогват, смятат авторите на филма за неспирното й търсене на нови усещания, възприятия и изживявания на ръба на физическата и психическата издръжливост.

Marina Abramović, Water Study, from the series ''With Eyes Closed I See Happiness'', 2012; Polyptych; four color, fine art pigment prints 80 x 60 cm each

Фотограф: Marina Abramović Courtesy Marina Abramović Archives

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK