Сегашно съвременно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сегашно съвременно

Сегашно съвременно

Започва първото издание на международния фестивал за съвременно изкуство Sofia Contemporary

4234 прочитания

© Sofia Contemporary


Дай София на един визуален артист и той ще я обърне с хастара нагоре. От 19 октомври до 9 ноември пейките в парка ще ви информират дали гледате към Мумбай или Ню Йорк, въздушните потоци около НАТФИЗ ще разкрият "празнотата" в пространството, оградата на НХА ще обяви защо "заменя розова за силиконова", плакати ще ви досаждат с въпроси чий го дирите в София, пирамида от палатки пред НДК ще ви пита искате ли да живеете вечно, а караулката на "Патриарх Евтимий" и "Ангел Кънчев" ще ви покани на по бира.

Манифест

(edno.bg)

Съвременно изкуство е самият живот...

Или може би е образ на самата воля за живот?

Съвременното изкуство желае обществото да приеме отговорността си за тук и сега...

Съвременността е приемник на миналото и предвестник на бъдещето...

Sofia Contemporary отваря дебата върху съвременността...

Съвременното изкуство е културно наследство на бъдещето!

Какво искаме? Присъствие тук и сега...

Кога го искаме? Веднага!

За какво ни е? Времето е наше... И то никога няма да се върне...

Как ще го стигнем? СЕГАШНО ПРОДЪЛЖИТЕЛНО – ново "граматическо" понятие в българския език!

Дали и какво впечатление ще направи всичко това на забилия поглед в земята столичанин, е друг въпрос. "За разлика от много сфери на така наречената съвременна култура, изкуството не претендира за абсолютна любов", казва Яра Бубнова, куратор на първото издание на новия фестивал за съвременно изкуство Sofia Contemporary. Събитието е поредната инициатива на платформата "Едно", която стои и зад вече известните в столицата Sofia Design Week, Sofia Architecture Week и Sofia Dance Week.

"Само социализмът е смятал, че изкуството трябва наистина да принадлежи на народа като компенсация за отсъствието на друга собственост и че народът трябва да решава какво изкуство му е нужно. Във всички останали исторически моменти то е интересно и необходимо на отделна част на обществото. И тази част се увеличава с невероятна бързина и в пъти през последните десетилетия – да имаш представа какво, как и кой в съвременното изкуство е част от "стандарта", ако искате, на грамотността днес", продължава Бубнова, куратор, създател и директор на Института за съвременно изкуство в София.

И все пак основната цел на фестивала е да скъси дистанцията между съвременното изкуство и българската публика. Затова и темата на първото му издание е "Сегашно продължително".

"Не мисля, че когато говорим за съвременно изкуство, можем да прилагаме термини като модели и стандарти", казва ръководителят на фестивала Мариана Асенова, журналист, продуцент и мениджър в областта на културата. "Харесвам фразата на Джордж Бокс, британски математик и статистик, според когото всички модели са грешни. Иновативни проекти се раждат там, където установените модели нямат значение."

Още

Повече информация за програмата на фестивала ще намерите на: edno.bg/sofia-contemporary-2012/festivalat

Sofia Contemporary е създаден в рамките на проект на Столична община: "Фестивали за изкуство в публичното пространство: SOFIA"

CONTEMPORARY и Фестивал на открито в Западен парк", финансиран от Оперативна програма "Регионално развитие" 2007 - 2013 г.

Яра Бубнова е на същото мнение – според нея в изкуството няма смисъл да се правят "по-по-най" сравнения, особено пък за нетрадиционното и невижданото изкуство.

"Българското общество по-скоро страда от липсата на срещи с утвърдени, качествени, най-, така да се каже, образци, защото се канят малко изложби, няма голямоформатни събития, което пречи на българите да формират собствени представи и пристрастия в сферата на изкуството, оставя ги да следват онова, което са им втълпявали отдавна често консервативните дори за времето си масмедии и идеологически авторитети."

А коя е причината за тази пропаст? Яра Бубнова има подробен отговор: "[Липсата на] съвременни идеи, остарялата система по взимане на решения, изкривената инфраструктура на властта, където много малко място се отпуска на неправителствените организации, способността на администрацията да експериментира и поема рискове в рамките на разумното, и… [липсата на] пари."

"Ако човек се среща по–често с произведения на съвременното изкуство и тези срещи не са нарочни като посещение на изложба в галерия или музей, той става по-любопитен, по-малко изплашен и отричащ, смята Мариана Асенова. Ние като индивиди отричаме това, което не познаваме."

Затова фестивалът цели повече хора непринудено да се срещнат с произведения на съвременното изкуство, което се очаква в дългосрочен план да формира една "по-осъзната публика".

Запитана каква промяна очаква да предизвика събитието в консервативните нагласи на българина, Яра Бубнова отвръща: "Ако трябва да съм патетична, ще кажа, че представяйки разнообразни образи и езици на съвременното изкуство, фестивалът се надява да получи в отговор повече толерантност, респект към другия, интерес към различаващи се мнения, възгледи, култури. И да бъде забавен."

И да бъде забавен. Действително, на пръв поглед забавата и играта са в основата на Sofia Contemporary. Но това е и един от коронните номера на съвременния артист - под елегантното було на смеха да поднася смъртно сериозни теми. По думите на неговите организатори фестивалът разсъждава "за властта, за икономическите илюзии, за исторически утопии, за културни клишета, за демокрация, за уличните протести, за бъдещето, за номадизма, за клюките, за модите, за смъртта".

Още

Сегашно продължаващо (19 – 28 октомври)

"Фабрика 126" ще ви научи да виждате в "сегашно продължаващо" през 12 видеообектива.

Бог да пази Пазара (3 - 11 ноември)

На бул. "Раковски" 145 ще можете да си похортувате с Пазара и да видите бъдещето през неговите очи.

Есенно кино (3 - 7 ноември, 19:03 ч.)

Градинката пред галерия "Академия" ще излъчва вашите филми на четири екрана.

3D и зрелища (21 октомври - 7 ноември)

3D компютърна игра ще се опита да извлече "генома на героизма" в един хигиеничен свят без врагове и страдание във Vivacom Art Hall.

А ако искате да посетите две изложби в един ден, можете да вземете видеотаксито на фестивала в 15:30, 17:00 и 18:30. То ще ви закара до "Фабрика 126", докато гледате видеопроекта "Човекът мравка"(2012) на Димитър Солаков.


Културен ремонт (20 октомври, 21:31 ч.)

Групата "Пистамашина" ще дефрагментира съзнанието ви пред Народния театър.

Изпиши ми го ретро (3 - 11 ноември)

Соцшрифтовете са едно от забавните наследства на режима, които рядко забелязваме. А бихме ли ги забелязвали, ако покрият фасадата на един по-крупен соцобект – Националния дворец на културата?

Слушаме ви, деца

Фестивалът предлага и екскурзии за деца, в които други деца ще им обясняват "какво всъщност е искал да каже авторът на творбата".

Сигурността отменена (9 ноември, 18:31 ч.)

Ако очаквате поредния скучен прием за закриването на Sofia Contemporary, много се лъжете. Коктейлът ще си присвои еднометровите охранителни стълбове пред резиденцията на британския посланик в София, за да ги превърне в коктейлни маси с питиета за всички участници, гости и минувачи.

Дай София на един визуален артист и той ще я обърне с хастара нагоре. От 19 октомври до 9 ноември пейките в парка ще ви информират дали гледате към Мумбай или Ню Йорк, въздушните потоци около НАТФИЗ ще разкрият "празнотата" в пространството, оградата на НХА ще обяви защо "заменя розова за силиконова", плакати ще ви досаждат с въпроси чий го дирите в София, пирамида от палатки пред НДК ще ви пита искате ли да живеете вечно, а караулката на "Патриарх Евтимий" и "Ангел Кънчев" ще ви покани на по бира.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    ''темата на първото му издание е "Сегашно продължително".'

    Вече повече от век продължава - предъвкват се все едни и същи някогашни идеи.

    ''Ние като индивиди отричаме това, което не познаваме."

    Има нещо вярно - хората са по-несигурни и враждебни към непознатото и чрез по-честия контакт постепенно свикват с него (един вид алергичната им реакция се притъпява;), но има и последващ процес - когато човек опознае добре дадена материя, той става и по-придирчив и може да се стигне отново до отричане. На посредствеността. А съвременното изкуство (и особено това, което може да се види по нашите ширини) е в един огромен процент точно такова.

  • 2
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    В подкрепа на написаното от мен, тук и под една друга статия ('Съвременното изкуство тръгва на разходка из София...) за подражателността, творческото безсилие и липсата на въображение у нащите набедени артисти, ето два линка. Първият е за една творба на Дюшан от 1921, а вторият е на сайта на един професор, който си е построил цяла кариера върху рециклирането на французина.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Why_Not_Sneeze,_Rose_S%C3%A9lavy%3F

    http://peter-tzanev.com/?cid=1&id=0&gallId=1

    Но като се замисли човек - професор?! - артистичността и академията са несъвместими! Само си помислете за бунтарите от деветнайсти век, които са напускали художествените академии и са прокарвали сами нови неизследвани пътища. А днес какво стана - все отбор доценти, професори и доктори ни навират в очите за т.н. артисти

  • 3
    princess_x avatar :-P
    princess_x

    П.С. 'да формира една "по-осъзната публика".'

    Хе,хе, че те по-скоро би трябвало да се страхуват от това. Та нали 'по-осъзнатата' публика ще съзре веднага откъде са окраднати 'дълбокомислените' ви идеи. Я по-добре дръжте провинциалното стадо в неведение, та да си остане със заблуждението, че му показвате велико изкуство.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Домашно кино

Домашно кино

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.