Ренесансът на винила

Назад към черната плоча

Това е винил рекордер, който записва в реално време плоча на 33, 45 или 78 оборота до 40 мин. музика на различна големина - 5", 7", 10" или 12" носители. Изработен е от двама отдадени на идеята немски инженери и вече се намира в България, в "<a href="http://www.meloman-bg.com/">Дюкян Меломан</a>", където обещават да изпълнят всяко ваше звуково хрумване на истинска черна плоча.
Това е винил рекордер, който записва в реално време плоча на 33, 45 или 78 оборота до 40 мин. музика на различна големина - 5", 7", 10" или 12" носители. Изработен е от двама отдадени на идеята немски инженери и вече се намира в България, в "<a href="http://www.meloman-bg.com/">Дюкян Меломан</a>", където обещават да изпълнят всяко ваше звуково хрумване на истинска черна плоча.
Това е винил рекордер, който записва в реално време плоча на 33, 45 или 78 оборота до 40 мин. музика на различна големина - 5", 7", 10" или 12" носители. Изработен е от двама отдадени на идеята немски инженери и вече се намира в България, в "<a href="http://www.meloman-bg.com/">Дюкян Меломан</a>", където обещават да изпълнят всяко ваше звуково хрумване на истинска черна плоча.
Това е винил рекордер, който записва в реално време плоча на 33, 45 или 78 оборота до 40 мин. музика на различна големина - 5", 7", 10" или 12" носители. Изработен е от двама отдадени на идеята немски инженери и вече се намира в България, в "<a href="http://www.meloman-bg.com/">Дюкян Меломан</a>", където обещават да изпълнят всяко ваше звуково хрумване на истинска черна плоча.

Навсякъде по света се наблюдава отчетливо едно явление – независимо от жизнеността на музикалната търговия и на на съответния пазар – винилът се завръща, и то с тежки стъпки и стабилно присъствие и все по-често се говори за възкресяването на аналоговия звук. Продажбите на винили във Великобритания и Германия отчитат значително покачване през миналата и настоящата година. В Америка пък с близо 39% е растежът на продажбите на черни плочи. В Испания продажбите са скочили от 16 000 през 2005 г. на 104 000 пет години по-късно. В България макар и с продажби, които изглеждат бутикови, се затвърждава тенденцията на стабилно покачване на интереса към винила.

В световната преса споделят, че това е вторият ренесанс на винила – първият се случил в началото на 90-те благодарение на денс музиката. Тогава множество тийнейджъри се сдобили с грамофони в преследване на мечтата си да станат диджеи в Ибиса или на друго такова място. Но да си диджей, който пуска от плочи не е лека работа, затова и днес много от тях са преминали на други по-малки по размер и тежест носители...


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
21 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    payakoff avatar :-|
    Payakoff
    • - 30
    • + 23

    Сигурно на някои меломани им липсва пукането и стърженето на виниловите плочи, затова се връщат към тях :). Имам качествен грамофон и много плочи с добри записи, но не е истина, че звукът от грамофона е "естествен" и се приближава до живото изпълнение.

    Нередност?
  • 2
    gallnare avatar :-|
    Мария
    • - 6
    • + 25

    Как няма да се завърнат? Първо, звукът е несравнимо по-добър, и второ - усещането и ритуалът, като при книгата. Голям проблем за момента се оказва добрият грамофон. Ако някой има опит с определена марка добри грамофони, нека сподели тук.

    Нередност?
  • 3
    gallnare avatar :-|
    Мария
    • + 12

    До коментар [#1] от "Николай Колев":

    Зависи откъде са плочите (освен самите записи). За съжаление не може и дума да става за сравнение между плочите, произвеждани в България, и онези "оттатък" (сравнявам с Испания, Великобритания и САЩ). Много високо качество.

    Нередност?
  • 4
    payakoff avatar :-|
    Payakoff
    • - 22
    • + 14

    До коментар [#3] от "Мария":

    Смешно ми е това желание за "ретро" в звукозаписната техника. Ясно ми е, че ще има привърженици на различните начини на възпроизвеждане на звук.
    Лично аз предпочитам да слушам музика на живо и никакъв запис не може да замени това преживяване. А нека всеки сам да решава по какъв начин да слуша записи.
    Това с възраждането на виниловите плочи е по скоро опит за откриване на ниша, по-скоро възраждане на тази ниша в огромния пазар с носители на звук и затова и се приписват качества, които няма как да притежава. Обикновен рекламен трик.

    Нередност?
  • 5
    gallnare avatar :-|
    Мария
    • - 6
    • + 8

    До коментар [#4] от "Николай Колев":

    В дигиталната ера е нормално "ретро"-то да продава, носталгията винаги ражда мощен потребителски импулс. Трудно ще убедиш "гурме"-тата във всички области, че не си заслужава да му посветят време (и пари). Всъщност спор няма - слушането на живо, макар и труднодостъпно, няма конкурент. Останалите звуконосители са по избор - колкото повече, толкова по-добре.

    П.п. Продължавам да твърдя, че има плочи и плочи. Поздрави.:-)

    Нередност?
  • 6
    v_l avatar :-|
    v_l
    • - 3
    • + 15

    Aйде сега някой да отвори и темата за ренесанса на ламповите усилватели моля :)

    Може и да има нещо в плочите, но то не може да се усети с посредствена техника ... тука си говорим за петцифрени неща. При всички останали си е само някъв ритуал.

    Разбира се че е по добре и от всякакви компресирани бози предлгащи се в нета по 0.99$ ... то има много по добри алтернативи на тях ... не е нужно да е точно плоча. Много хора съдят и дигиталните медии само на база 16Bit/44khz, което отново не е всичко, което те могат да предложат.

    Нередност?
  • 7
    zumz avatar :-|
    zumz
    • + 17

    До коментар [#6] от "v_l":

    "темата за ренесанса на ламповите усилватели"... ренесанс не е имало защото те винаги са били на пазара макар и в повече от скромни количества с оглед на цената. Завод в Русия произвеждащ лампи за такива усилватели, оцеля в касапницата на 1990-те именно защото западни инвеститори дадоха пари за да може да продължи производството. Сега, темата за винила - вечния аудиофилски спор. Аз съм сред привържениците на винила и никога не съм се разделял с колекцията си от плочи, повечето от 1960-те и 1970-те което е и "златната" епоха за винила. Разполагам със сравнително добро оборудване и личните ми заключения са следните: цифровият звук е съвършен - в смисъл - неестествено чист и нагласен, такива звуци в природата няма. На някои им харесва, на други не. Това е масово разпространеният звук сега. Звукът от качествен и неразпукан винил е значително по-близо до естественото звучене, за да се постигне необходимото качество обаче е необходим комплект апаратура за минимум 10 хиляди долара. Звукът на симфоничен оркестър в центъра на залата "Уолт Дисни" в Лос Анджелес, примерно, не може да се възпроизведе нито с цифрова нито с аналогова техника. За рок-музика не говоря защото концертните изпълнения там са по принции много замърсени с изкривявания и странични звуци.

    Нередност?
  • 8
    antsiva avatar :-|
    antsiva
    • - 1
    • + 5

    Дай Боже покрай тази ретро-мода малко да позамлъкне истеричния крясък на тема "пиратство"!

    Нередност?
  • 9
    kyon_kun avatar :-?
    kyon_kun
    • + 9

    До коментар [#8] от "antsiva":

    Истеричният крясък ще замлъкне временно - до появата на ново поколение 3D принтери, с които ще можем да разпространяваме и винилови плочи чрез мрежата! Уви, истеричният крясък е вечен... Но и развитието на техниката също. Както и "пиратството" :)

    Нередност?
  • 10
    stavrogin avatar :-|
    Stavrogin
    • - 3
    • + 9

    Аз също имам сравнително добра техника, имам и грамофон, и мисля че звукът наистина е по-балансиран по-мек и "естествен" друг е въпросът за каква естественост става дума, тъй като звукът на ел.китара например не е естествен, затова и мисля, че хората вманиачени на тема "чист" звук трябва да си стоят сред природата, а не вкъщи пред уредбите си. Изобщо концепцията за чист и правилен звук е изначално сбъркана и снобска, забелязал съм, че повечето хора поддържащи тази концепция са изначално музикално неграмотни, спомням си един как се прехласваше по чистия звук на Нирвана..............какъв звук бе човек то там няма нито свирене нито почти никаква музика той чистия звук търси. Но мисля, че всеки който има отношение към музиката следва да се стреми да слуша що годе качествени носители, недопустимо е според мен да слушаш концерт номер едно за пиано на Чайковски или да кажем Скот Хендерсън или Колтрейн от Мп 3 с битрейт 156.

    Нередност?
Нов коментар