Черно на бяло

Голяма изложба в Мюнхен проследява историята на апартейда и развитието на южноафриканската фотография

Протест в деня на започването на т.нар. Процес за държавна измяна срещу Нелсън Мандела и още 155 души, Йоханесбург, 1956 г.<br />
Протест в деня на започването на т.нар. Процес за държавна измяна срещу Нелсън Мандела и още 155 души, Йоханесбург, 1956 г.<br />
Протест в деня на започването на т.нар. Процес за държавна измяна срещу Нелсън Мандела и още 155 души, Йоханесбург, 1956 г.<br />    ©  Greame Williams
Протест в деня на започването на т.нар. Процес за държавна измяна срещу Нелсън Мандела и още 155 души, Йоханесбург, 1956 г.<br />    ©  Greame Williams

На входа на изложбата "Възход и падение на апартейда" ме посрещат два екрана: левият показва черно-бели кадри от неочакваната победа на Африканската национална партия през 1948 г., въвела и поддържала режима на апартейда в Южна Африка чрез рестриктивни закони и полицейско насилие. Десният монитор представя речта на президента Фредерик де Клерк от 1990 г., обявяващ края на тази политика и освобождаването на Нелсън Мандела от затвора. Тези две исторически събития рамкират времево най-мащабната документална изложба, посветена на темата досега – на апартейда като държавна доктрина, като система, издигаща расовото разделение и превъзходството на бялата раса, и на последиците от нея за цялото южноафриканско общество. Повече от 600 експоната – предимно фотографии, но и плакати, филми, списания и книги, представят на 2000 м² многопластовата и драматична история на режима. Снимките, макар и обединени около основните теми за човешките права, социалната несправедливост и протеста срещу режима, жанрово се простират от документалистика и репортаж, през фотоесеистика до творческо използване на архивни материали от пресата. Изложбата подрежда много значими, но досега рядко показвани фотографии и представя художествения поглед и реакцията на фотографи и творци спрямо апартейда. Тя е своеобразно изследване в снимки и проследява етапите на промяната в южноафриканското общество. От мирното гражданско движение на 50-те години, противопоставящо се чрез стачки, гражданско неподчинение и протести срещу закони като изискването всеки цветнокож да носи в себе си паспорт, за да може да влезе в града (впечатляващи фотографии, уголемени до размера на фототапети, покриват стените на централната зала в галерията, на реверите на простестиращите мъже се вижда забодената с карфица бележка, на която пише We don't want passes ("Не искаме паспорти"), фотографията на съседната стена документира изгарянето на паспорти). Протестите са насочени и срещу насилственото изселване на чернокожи южноафриканци извън градовете – серия фотографии показва изнурените или спящи чернокожи работници в автобуси сутрин на път за работа в градовете – пътуване, което за мнозина е започвало в три сутринта... Само година след победата на Националната партия е въведен и закон, забраняващ сексуалните контакти между бели и черни.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев
    • + 2

    Ходил съм многократно през годините в ЮАР
    Пълна разруха след даването на свобода на чернилките
    Това са фактиите.Другото са приказки за маса.

    Нередност?
Нов коментар