Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

1 19 апр 2013, 17:00, 3086 прочитания

Да тропнем ний фламенко

Проектът "Еструна" среща виртуозите на фламенкото с българския фолклор

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Фламенко плюс български фолклор е толкова вълнуваща комбинация, че човек се чуди как никой не се е сетил да я направи досега. Вече и този пропуск в света на фюжъна и уърлд музиката е запълнен с проекта "Еструна", който ще се реализира на 24 април от 19.30 в зала "България".

Концертът ще включва оригинални композиции и аранжименти на традиционна фламенко и българска музика за хор и фламенко вокал, акустична китара, перкусия и контрабас. За целта "Джаз плюс" са събрали супергрупа от четири европейски страни, едни от най-големите музиканти в джаза и традиционната музика на Испания и България – певеца Арканхел, хор "Нови български гласове" под диригентството и с аранжиментите на доц. Георги Петков, китариста Антонио Форчоне, контрабасиста Рено Гарсия-Фонс, перкусиониста Агустин Диасера и Теодосий Спасов на кавал.


Композициите са с нови аранжименти, създадени от музикалния директор на проекта Антонио Форчоне, а вокалните партии на "Нови български гласове – Лалетата" са написани от Георги Петков. Гласовете на песните постепенно се обогатяват от другите инструменти, като понякога звучи хорова акапела, а друг път контрабасът си общува с вокала и в разговора им се вплита китарата.

В програмата са включени специално написани за концерта композиции, както и класически фламенко песни като La leyenda del tiempo и La Aurora de Nueva York на Федерико Гарсия Лорка, авторски композиции на Антонио Форчоне и Рено Гарсия-Фонс (Alhambra, Nostalgia, Agua Dulce и Enamorado). От нашия фолклор ще прозвучат "Лале ли си, зюмбюл ли си", "Руфинка болна легнала" и "Снощи съм минал, кузум Еленке".

За Антонио Форчоне "Еструна" е като художествено платно, на което всеки със своята култура може да нарисува нещо. Италианският китарен виртуоз не се бои, че картината може да стане лоша, защото най-важното в случая са връзката с изкуството, с познанията на участниците и емоцията, която тече през фолклора.
Арканхел

Арканхел


Наричан Джими Хендрикс на акустичната китара, носител на множество награди, Антонио Форчоне е един от особено изобретателните съвременни джаз изпълнители. Той разчупва рамките на китарното изпълнение, като вплита африкански, испански и бразилски елементи в импровизираната си и силно мелодична музика. С концерти от Австралия, Хонконг и Русия, през Карибите, САЩ и Европа Форчоне е смятан от критика и публика за един от най-добрите акустични китаристи.



Испанският фламенко певец Арканхел също не се притеснява за резултата от експеримента. За него досегът с другия фолклор е най-интересното и дори само заради него си струва.

Арканхел се качва на сцената още на 9 години, на 16 вече е започнал певческата си кариера в една от най-големите танцови формации на Марио Майа. Той работи и с трупите на едни от най-големите в танца - Ева ла Йербабуена, Хавиер Барон и Кристина Ойос, а 8 години по-късно издава и дебютния си албум. Българската публика го познава от концерта му в "София лайв клуб" миналата година. За него нашият фолклор има много общо с фламенко музиката. Най-впечатляващото в него по думите на китариста е хармонията, която е твърде сложна, за да идва само от фолклора. Арканхел споделя, че никъде по света не е срещал подобна хармонична сложност и че е влюбен в българската народна музика.

Френският контрабасист Рено Гарсия-Фонс открива българската музика още на 18-19 години, когато си купува първия диск с наш фолклор. Разликата между произволното смесване на стилове и "Еструна" според него се крие в любовта на изпълнителите към двете традиции. Рено е влюбен във фламенкото от дете. Стилът му има безчет влияния - от джаза през класиката, фламенкото, новото танго, келтската, андалуската, африканската, латиноамериканската, арабската и индийската традиция. В ръцете му контрабасът може да звучи като цигулка, фламенко китара, гумбри или перкусионен инструмент, някъде в пространството между Средновековието и днешния ден, където Рено обича да плува свободно.

Определян от критиката като Паганини на контрабаса, той прави нещо необикновено: добавя пета струна на контрабаса и преобръща звученето на инструмента. Така контрабасът става равноправен солиращ инструмент. Рено Гарсия не само използва пицикато, но и свири на контрабаса с лък.

Друго вдъхновение за "Еструна" по думите на Арканхел е обновяването на българския фолклор, нуждата някой "да опресни боите" с друга музика, която да дойде и да го спаси от забравата, от която страда. Дори и проектът да е роден от едно голямо уважение към традицията, според певеца той има желание за полет – "желание да си оставен на свобода, защото си свободен".

Билети в мрежата на ticketplus.bg
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Инстатерапията на Беловски Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

3 апр 2020, 1112 прочитания

Новият живот на електронната книга Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

3 апр 2020, 1068 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Дворецът на бълхите

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10