Да тропнем ний фламенко
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да тропнем ний фламенко

Рено Гарсия-Фонс

Да тропнем ний фламенко

Проектът "Еструна" среща виртуозите на фламенкото с българския фолклор

3137 прочитания

Рено Гарсия-Фонс


Фламенко плюс български фолклор е толкова вълнуваща комбинация, че човек се чуди как никой не се е сетил да я направи досега. Вече и този пропуск в света на фюжъна и уърлд музиката е запълнен с проекта "Еструна", който ще се реализира на 24 април от 19.30 в зала "България".

Концертът ще включва оригинални композиции и аранжименти на традиционна фламенко и българска музика за хор и фламенко вокал, акустична китара, перкусия и контрабас. За целта "Джаз плюс" са събрали супергрупа от четири европейски страни, едни от най-големите музиканти в джаза и традиционната музика на Испания и България – певеца Арканхел, хор "Нови български гласове" под диригентството и с аранжиментите на доц. Георги Петков, китариста Антонио Форчоне, контрабасиста Рено Гарсия-Фонс, перкусиониста Агустин Диасера и Теодосий Спасов на кавал.

Композициите са с нови аранжименти, създадени от музикалния директор на проекта Антонио Форчоне, а вокалните партии на "Нови български гласове – Лалетата" са написани от Георги Петков. Гласовете на песните постепенно се обогатяват от другите инструменти, като понякога звучи хорова акапела, а друг път контрабасът си общува с вокала и в разговора им се вплита китарата.

В програмата са включени специално написани за концерта композиции, както и класически фламенко песни като La leyenda del tiempo и La Aurora de Nueva York на Федерико Гарсия Лорка, авторски композиции на Антонио Форчоне и Рено Гарсия-Фонс (Alhambra, Nostalgia, Agua Dulce и Enamorado). От нашия фолклор ще прозвучат "Лале ли си, зюмбюл ли си", "Руфинка болна легнала" и "Снощи съм минал, кузум Еленке".

За Антонио Форчоне "Еструна" е като художествено платно, на което всеки със своята култура може да нарисува нещо. Италианският китарен виртуоз не се бои, че картината може да стане лоша, защото най-важното в случая са връзката с изкуството, с познанията на участниците и емоцията, която тече през фолклора.

Арканхел

Наричан Джими Хендрикс на акустичната китара, носител на множество награди, Антонио Форчоне е един от особено изобретателните съвременни джаз изпълнители. Той разчупва рамките на китарното изпълнение, като вплита африкански, испански и бразилски елементи в импровизираната си и силно мелодична музика. С концерти от Австралия, Хонконг и Русия, през Карибите, САЩ и Европа Форчоне е смятан от критика и публика за един от най-добрите акустични китаристи.

Испанският фламенко певец Арканхел също не се притеснява за резултата от експеримента. За него досегът с другия фолклор е най-интересното и дори само заради него си струва.

Арканхел се качва на сцената още на 9 години, на 16 вече е започнал певческата си кариера в една от най-големите танцови формации на Марио Майа. Той работи и с трупите на едни от най-големите в танца - Ева ла Йербабуена, Хавиер Барон и Кристина Ойос, а 8 години по-късно издава и дебютния си албум. Българската публика го познава от концерта му в "София лайв клуб" миналата година. За него нашият фолклор има много общо с фламенко музиката. Най-впечатляващото в него по думите на китариста е хармонията, която е твърде сложна, за да идва само от фолклора. Арканхел споделя, че никъде по света не е срещал подобна хармонична сложност и че е влюбен в българската народна музика.

Френският контрабасист Рено Гарсия-Фонс открива българската музика още на 18-19 години, когато си купува първия диск с наш фолклор. Разликата между произволното смесване на стилове и "Еструна" според него се крие в любовта на изпълнителите към двете традиции. Рено е влюбен във фламенкото от дете. Стилът му има безчет влияния - от джаза през класиката, фламенкото, новото танго, келтската, андалуската, африканската, латиноамериканската, арабската и индийската традиция. В ръцете му контрабасът може да звучи като цигулка, фламенко китара, гумбри или перкусионен инструмент, някъде в пространството между Средновековието и днешния ден, където Рено обича да плува свободно.

Определян от критиката като Паганини на контрабаса, той прави нещо необикновено: добавя пета струна на контрабаса и преобръща звученето на инструмента. Така контрабасът става равноправен солиращ инструмент. Рено Гарсия не само използва пицикато, но и свири на контрабаса с лък.

Друго вдъхновение за "Еструна" по думите на Арканхел е обновяването на българския фолклор, нуждата някой "да опресни боите" с друга музика, която да дойде и да го спаси от забравата, от която страда. Дори и проектът да е роден от едно голямо уважение към традицията, според певеца той има желание за полет – "желание да си оставен на свобода, защото си свободен".

Билети в мрежата на ticketplus.bg

Теодосий Спасов

Фламенко плюс български фолклор е толкова вълнуваща комбинация, че човек се чуди как никой не се е сетил да я направи досега. Вече и този пропуск в света на фюжъна и уърлд музиката е запълнен с проекта "Еструна", който ще се реализира на 24 април от 19.30 в зала "България".

Концертът ще включва оригинални композиции и аранжименти на традиционна фламенко и българска музика за хор и фламенко вокал, акустична китара, перкусия и контрабас. За целта "Джаз плюс" са събрали супергрупа от четири европейски страни, едни от най-големите музиканти в джаза и традиционната музика на Испания и България – певеца Арканхел, хор "Нови български гласове" под диригентството и с аранжиментите на доц. Георги Петков, китариста Антонио Форчоне, контрабасиста Рено Гарсия-Фонс, перкусиониста Агустин Диасера и Теодосий Спасов на кавал.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK