Нежна революция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нежна революция

Нежна революция

Европейски галерии отбелязват 130-годишнината от рождението на американската фотографка Имоджен Кънингам

5191 прочитания

© Imogen Cunningham


"Kоя е любимата ми снимка? Тази, която ще направя утре."

Думите са на американската фотографка Имоджен Кънингам, една от първите жени сред професионалните арт фотографи. На 12 април беше 130-годишнината от нейното рождение. Сега Kulturfoyer der Versicherungskammer Bayern в Мюнхен й посвещава мащабна изложба – първата от две десетилетия насам. Над 170 черно-бели фотографии представят различните тематични и експериментални аспекти от над 70-годишната й дейност: модерен танц, актова и портретна фотография, растения, улици, архитектура...

Автор: Imogen Cunningham

На входа на изложбата огромна снимка на 92-годишната неуморна фотографка заема цяла стена и представя една дяволито усмихната Кънингам, със знака на хипи движението на врата и лозарска ножица, разтворена пред лицето й – неконвенционална и различна като нейното творчество.

Най-старата фотография в изложбата бележи същевременно и началото на пътя й. Гола жена лежи сред високите треви на поляна, косата й е прибрана в небрежен кок, тревата скрива лицето й. Това е "Автопортрет" на тогава 23-годишната Кънингам, студентка по химия във Вашингтонския университет, в чийто кампус с първия й фотоапарат е направена и снимката. От днешна гледна точка нищо впечатляващо, но за тогавашното време това е нечувана провокация. Тя остава без последствия за младата жена, която започва да асистира в ателието на фотографа Едуард Къртис в Сиатъл. Малко по-късно Кънингам получава стипендия за следване на фотографска химия, която я отвежда в техническия университет в Дрезден. (Направената през този период фотография на дрезденската Frauenkirche е представена в изложбата.) След завръщането си тя отваря свое студио в Сиатъл и се утвърждава като портретен фотограф, а през 1915 г. се омъжва за художника Рой Партридж, който се превръща и в неин модел за множество голи снимки под открито небе (например The Bather, 1915), предизвикали скандал. По-късната творба "Рой Партридж и конски череп" от 1975 г. също е част от изложбата.

Автор: Imogen Cunningham

Международно признание обаче й носят нейните впечатляващи детайлни снимки на растения – някои изчистени, някои в игра на светлосенки, част от които Кънингам представя на изложбата на немското професионално сдружение Film und Foto през 1929 г. в Щутгарт. Заставайки пред нейната впечатляваща с красотата си "Магнолия" от 1925 г., сякаш попадам в картина на Джорджия О'Кийф. Изразните средства са други, но близкият кадър и въздействието на детайлите на цветето носят нескрит еротичен заряд. Намирам връзката с художничката, която е била и нейна приятелка, и в друга фотография от изложбата – портрет на съпруга на О'Кийф Алфред Стиглиц.

В началото на 30-те години Vanity Fair публикува серия нейни фотографии на танцьорката Марта Греъм. Сътрудничеството със списанието продължава и през следващите години, когато пред обектива й застават Кари Грант, Спенсър Трейси, Гертруд Стайн, Фрида Кало, президентът Хърбърт Хувър. Тогава Кънингам организира и първите си самостоятелни изложби в Сан Франциско и Ню Йорк. През 1932 г. заедно с фотографите Ансел Адамс и Едуард Уестън основава фотографския колектив f/64 (най-малкият отвор на блендата), който се застъпва за прецизно и контрастно представяне на действителността чрез изцяло фотографски методи. За членовете на групата изчистената фотография не се влияе – технически или мисловно, от другите изкуства като графиката или живописта, с което се противопоставя на тогава разпространеното фотографско течение на пикторализма. Но Кънингам не се ограничава от догматизма на f/64 и продължава да експериментира – с двойно наслагване на образи или с абстракции, породени от светлини и сенки.

В края на 40-те години тя се посвещава на уличната фотография и въпреки своите над 70 години обикаля улиците на Ню Йорк в търсене на нови мотиви. От снимките ме гледат продавачи на вестници, играещи деца, бездомници, хора в кафенета и магазини, надписи, сгради, както и самата Кънингам, отразена в стъкла и витрини. Интересът й към уличната фотография продължава и в края на 60-те години тя фотографира хипи поколението в Сан Франциско.

Днес творбите й се намират в реномирани музеи в цял свят като Museum of Modern Art, New York, Smithsonian Institution, Washington D.C. и Tokyo Metropolitan Museum of Photography.

Изложбата в Kulturfoyer der Versicherungskammer Bayern в Мюнхен продължава до 28.04, а нейна следваща спирка (след представянето й в Mapfre Foundation в Мадрид в края на миналата година) е центърът Kulturhuset в Стокхолм, където ще остане до 8 септември.

Фотограф: Imogen Cunningham
Фотограф: Imogen Cunningham

"Kоя е любимата ми снимка? Тази, която ще направя утре."

Думите са на американската фотографка Имоджен Кънингам, една от първите жени сред професионалните арт фотографи. На 12 април беше 130-годишнината от нейното рождение. Сега Kulturfoyer der Versicherungskammer Bayern в Мюнхен й посвещава мащабна изложба – първата от две десетилетия насам. Над 170 черно-бели фотографии представят различните тематични и експериментални аспекти от над 70-годишната й дейност: модерен танц, актова и портретна фотография, растения, улици, архитектура...

Автор: Imogen Cunningham

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Другата Варшава

Другата Варшава

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK