Заслужен плакет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Заслужен плакет

Заслужен плакет

Онлайн платформата "Плакат Комбинат" предлага принтове на някои от най-добрите български графични художници

10627 прочитания

© Цветелина Белутова


Изложбата на "Плакат Комбинат" е до края на август в "Апартамента" ("Неофит Рилски" 68)

"Всъщност, това, което основно се вижда по улиците, аз наричам информативни табла, не плакати. Хората имат нужда от добре свършена работа, а няма кой да им я предложи." – отговаря ми Анна Симеонова, когато я питам какво е мнението й за доминиращите  наоколо плакати. "От всички жанрове във визуалните изкуства, плакатът може би е най-комерсиалният – неговата функция е да стига и обяснява на публиката за какво говори по силно концентриран начин. За съжаление в България много хора правят плакати, без да имат нужните познания. Основното изискване е да има т.нар. "визуален виц", т.е. закачка. Обикновено се изразява във виждането на несъществуващ образ, съчетан от наличните елементи – и в това е майсторството!"

Анна е завършила е Националната художествена академия, специалност "Плакат и визуална комуникация" и може да говори с лекота и компетентност по темата визуална улична естетика. Отскоро тя и бизнес партньорът й Георги Александров са ролята на идейни двигатели на "Плакат Комбинат" – онлайн галерия за лимитирани серии принтове, която направи дебюта си с изложба в рамките на последното издание на Sofia Design Week. "Това е интернет сайт, комерсиален проект, в който се представят и могат да се закупят плакати на български илюстратори, основно плакатисти – най-точно казано графични дизайнери. Общото между тях е, че съм ги подбрала, защото са много добри художници", обяснява Анна. Именно защото не всички от представените на страницата автори са завършили специалност плакат, тя държи да нарича работите им принтове или постери. "Плакатът е нещо, което се прави по зададена тема, конкретност, събитие – допълва тя – тук повечето неща са самостоятелни, авторът си задава тема и сам си я развива."

В момента авторите в "Плакат Комбинат" са 19 на брой, но идеята е да се увеличават. Подбрани са според субективните, лични критерии на създателката му. Сред тях са проф. Иван Газдов (регистрирал термина "авторски плакат"), проф. Димитър Трендафилов, проф. Георги Янков, доц. Николай Младенов, Теди Лихо – всички те преподаватели в специалност плакат в НХА, както и по-младите Fontan 2 – Иван Христов, Борис Праматаров, Калоян Илиев – Кокимото, Люба Халева, Светлана Мирчева, Ясен Згуровски, Стефан Чинов и др. "Те приеха идеята много добре. Казаха, че отдавна е имало нужда да се появи подобно нещо. Обясниха ми, че през годините и други хора са имали подобни хрумвания, но никой не е стигал до реализация по ред причини." – обяснява Анна. Според нея плакати на български автори е трудно да си купиш, просто няма откъде. "От там тръгна и замисълът на проекта. По време на една от работните закуски в betahaus, презентирах своите неща в общото пространство (Анна е работила е в рекламни агенции, била е фрийлансър, автор на поредици книжни корици към издателства, спечелила е награда за млад автор за престой и работа в Cité Internationale des Arts – Париж, Франция през 2004 г. със серия плакати на тема Recycle Art и др.). Тогава един от хората там, Георги, ме попита – а от къде могат да се купят? По-късно с него седнахме, обсъдихме и решихме да създадем заедно проекта "Плакат Комбинат". Сега, мисля, че моите колеги са доволни от това, че ще имат още един начин да покажат работата си. Подкрепяме ги."

Принтовете са 70 на брой, разбира се, ще нарастват непрекъснато. Всички те са с еднакви цени (55, 95, 145 евро), има разлика в размера – форматите са три (30x50; 50x70 и 100x70 см) и са с различен тираж. "Идеята е да продаваме предимно навън, в чужбина, т.е. цените са като за извън България."  Всеки желаещ артист е свободен да предложи своя работа, но селекцията задължително ще е на Анна, която държи изображенията да са подбрани максимално добре.  

http://plakatkombinat.com/

Изложбата на "Плакат Комбинат" е до края на август в "Апартамента" ("Неофит Рилски" 68)

"Всъщност, това, което основно се вижда по улиците, аз наричам информативни табла, не плакати. Хората имат нужда от добре свършена работа, а няма кой да им я предложи." – отговаря ми Анна Симеонова, когато я питам какво е мнението й за доминиращите  наоколо плакати. "От всички жанрове във визуалните изкуства, плакатът може би е най-комерсиалният – неговата функция е да стига и обяснява на публиката за какво говори по силно концентриран начин. За съжаление в България много хора правят плакати, без да имат нужните познания. Основното изискване е да има т.нар. "визуален виц", т.е. закачка. Обикновено се изразява във виждането на несъществуващ образ, съчетан от наличните елементи – и в това е майсторството!"


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Домашно кино

Домашно кино

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.