Дяволът в Джорджина Спелвин

Звездата на порнокласиката The Devil in Miss Jones (1973) за позитивите и негативите на индустрията за възрастни през 70-те, срещата си със звездата на Deep Throat Линда Лавлейс и участието си в клипа Paradise Circus на Massive Attack

В началото на 70-те два филма променят курса на порнографията в Америка. Deep Throat и The Devil In Miss Jones на режисьора Джери Дамиано поставят началото на Златната епоха на порното. Днес двете заглавия са считани за класики на т.нар. porno chic години, в които гледането на порно се превръща в мода. И все пак единият от тях – The Devil in Miss Jones, определено изпъква с едно нещо – изпълнението на главната актриса Джорджина Спелвин. Тя влиза в ролята на Мис Джоунс – депресирана стара мома, която се самоубива и поради това й е отказано място в рая. Така прегрешилата дама трябва да отиде в ада, но за да заслужи мястото си там, тя се завръща обратно в света на живите и се отдава на необуздан разврат.

36-годишната по онова време Джорджина Спелвин е далеч от стереотипа за порноактриса през 70-те – тя е по-възрастна и до този момент е участвала в само един порнофилм. Всъщност Джорджина попада на снимачната площадка на The Devil in Miss Jones като отговорник по кетъринга. Режисьорът Джери Дамиано я моли да "подаде" няколко реплики на главния актьор и впечатлен от актьорските й качества, й предлага главната роля. Във филма участва и Хари Риймс, който година по-рано нашумява с ролята на добрия доктор от Deep Throat.

The Devil in Miss Jones се превръща в истински хит. Филмът донася повече от 15 млн. долара приходи и се нарежда сред 12-те най-касови заглавия на 1973 г., плътно зад "Живей, а другите да умрат", осмият филм за Джеймс Бонд. Това е летящият старт за Спелвин – в годините след него тя участва в повече от сто порнофилма, изключително постижение за време, в което повечето порноактриси са с далеч по-скромни филмографии.

Рискувахме да бъдем арестувани във всеки момент – независимо дали снимаме, или просто си ходим по улицата.

През 70-те Джорджина има сериозни проблеми с алкохола, но успява да се пребори с тях и през 1982 г., когато е на 47 години, се оттегля от порното. По-късно тя описва перипетиите си в The Devil Made Me Do It (2008) един от най-откровените мемоари за порноиндустрията, писани някога. През 2002 г. актрисата става част от AVN Hall of Fame, в която са всички легенди на порното. Вероятно това е една от причините през 2010 г. британското трип-хоп дуо Massive Attack да интервюира Джорджина за клипа към песента си Paradise Circus от албума Heligoland. В него освен откровенията на Джорджина за секса пред камера са включени и оригинални кадри от The Devil In Miss Jones. Днес 77-годишната актриса живее със съпруга си Джон Уелш, писател и актьор, в Лос Анджелис, Калифорния.

Има ли нещо в ранните ви години, което повлия на решението ви да станете актриса?

Филмите с Шърли Темпъл.

Заминавате за Ню Йорк през 1954 г. с намерение да покорите Бродуей...

Точно така. Първата ми изява беше в Latin Quarter – легендарният нощен клуб на Лу Уолтърс на Таймс скуеър. После играх в бродуейските мюзикъли The Pajama Game, Guys and Dolls и Sweet Charity.

Как попаднахте в порното?

В края на 60-те бях част от The Pickle Factory – филмово студио в бивша фабрика във Гринич вилидж, в което живеех с група пацифисти от киноъндърграунда на Манхатън. Един ден трябваше да плащаме наема на студиото, но нямахме пукната пара. Разгледах вестниците и попаднах на обява за еротична продукция, която търси "актриси". Звъннах и обясних, че съм малко възрастна за актриса, но мога да организирам екипа, статистите и местата на снимки. Взеха ме. Човек от екипа ми даде сценарий и попита дали бих искала да работя още следващата седмица във филм, наречен High Priestess of Sexual Witchcraft. Попитах за заплащането. Оказа се добро – 100 долара на ден. Съгласих се. Не разбрах, че става въпрос за хардкор порно, докато не започнахме да снимаме. Във филма играех майка, която си пада по сина си и която в даден момент прави секс с него. Въобще не очаквах такъв обрат, но ми се стори некоректно да откажа да заснема секс сцените и да проваля филма.

Как получихте ролята на Мис Джоунс в The Devil In Miss Jones?

Докато снимах вече споменатия филм, се запознах с Марк Стивънс. Марк беше известен с прякора 10½, това беше дължината на пениса му в инчове, и участваше в много хардкор продукции. Той ме посъветва да се обадя на Хари Риймс, който започваше следващата седмица снимки на нов филм с режисьора Джери Дамиано. Каза, че вероятно ще има работа за мен. И наистина работа имаше. Продукцията се нуждаеше от кетъринг. Запознах се с Джери и той толкова ме хареса, че ме помоли да изиграя ролята на Мис Джоунс. Така в един момент бях едновременно актриса и готвех за продукцията. (Смее се)

Била сте на 36 години – доста необичайна възраст за порноактриса по онова време...

Абсолютно! Продуцентът си мислеше, че Джери се е побъркал, когато ми даде главната роля.

По онова време сте членували в трите легитимни актьорски профсъюза – SAG, Equity и AFTRA. Не беше ли против правилата на тези организации да участвате в порнофилми?

Бях "уволнена с почести" от тези съюзи, защото не бях участвала в легитимни продукции в продължение на години. Когато по-късно се опитах да подновя членството си в SAG, споменах порнофилмите, в които съм участвала. Служителката ме успокои с думите - "Не се притеснявай, SAG се прави, че порното не съществува."

Каква беше връзката ви с Джери Дамиано?

Джери беше изключително любезен, забавен и опитен режисьор. Уважението ми към него растеше с всяка наша среща, с всеки следващ филм. Последно се видяхме през 2008 г., на партито по случай 80-ия му рожден ден във Флорида и срещата ни беше изпълнена с топлина и обич. Никога не сме "взимали мерки един на друг" и запазихме чисто професионални отношения през годините.

Гледахте ли филма му Deep Throat (1972) навремето и какво мислите за него?

Дори не подозирах за съществуването на Deep Throat, когато срещнах Джери за пръв път. Гледах откъси от филма на партито по случай юбилея му и се смях доста глуповато. Днес от дистанцията на времето си мисля, че вероятно навремето американското общество се е нуждаело от точно такъв филм.

Познавахте ли Линда Лавлейс, звездата на Deep Throat?

Срещнахме се веднъж. Двете бяхме гости на токшоу, наречено Woman to Woman. Отидох при нея с протегната ръка и казах: "Здравей, аз съм Джорджина. Крайно време беше да се запознаем". Тя ми обърна гръб и си тръгна. По това време беше във фазата "Бях принудена да снимам всички тези мръснишки филми" (в края на 80-те Лавлейс твърди, че е участвала в Deep Throat и други порнофилми под дулото на пистолет – бел. авт.).

Поддържате ли връзка с хората, с които сте работили?

Пишем си имейли почти всеки ден с Ричард Пачеко и Хари Риймс (интервюто с Джорджина е правено преди смъртта на Риймс през март т.г.). Чувам се редовно и с Глория Ленърд, Джейн Хамилтън, Барбара Карелас, Пени Антийн.

В едно интервю Джери Дамиано казва: "Deep Throat е майтап, The Devil in Miss Jones е истински филм..." Съгласна ли сте с това твърдение?

Deep Throat беше много, много забавна сатира. The Devil in Miss Jones беше толкова сериозен, колкото никой порнофилм няма да бъде.

Бил Марголд (американски порноактьор и режисьор – бел. авт.) твърди, че "Дяволът..." задава стандарта за порнофилм през 70-те. Sinema (1974), една от първите книги, посветени на порнографията, го обявява за "най-добрия еротичен филм на всички времена", а повечето критици на жанра го поставят в своя топ 10. Как се отнасяте към всичко това?

Вероятно както Мерил Стрийп, когато хвалят филмите й. Доста от успеха на филма се дължи на таланта ми, но аз съм само актрисата, която зрителите виждат на екрана.

Не че не съм марширувала, протестирала и седяла за каузи като равни права за малцинствата и жените. Правила съм го. Но порнофилмите бяха просто начин да удовлетворя желанието си да играя.

Какъв беше най-големият проблем, с който се сблъскахте като част от порноиндустрията през 70-те?

Подобно на традиционния шоубизнес, след всеки филм човек се пита: "Ще имам ли работа отново?" Снимането на порнофилми през 70-те имаше както позитивни, така и негативни страни. Позитивите бяха, че винаги се плащаше предварително обещаното. Винаги! Също така комфортната работна среда, добрият кетъринг и приятните хора. Негативите – филмите се снимаха бързо, не се плащаха отчисления при повторното им излъчване и хонорарите като цяло бяха малки. Освен това рискувахме да бъдем арестувани във всеки момент – независимо дали снимаме, или просто си ходим по улицата.

Актрисата Андреа Тру твърди, че бунтът е бил една от причините да започне да участва в порнофилми. Какви бяха вашите мотиви?

За мен порното беше просто начин да си начеша крастата. Аз бях "освободена" от деня, в който за пръв път обух обувките си за танци. Не че не съм марширувала, протестирала и седяла за каузи като равни права за малцинствата и жените. Правила съм го. Но порнофилмите бяха просто начин да удовлетворя желанието си да играя...

Значи не гледате на себе си като на просветител, подобно на актрисите Ани Спринкъл и Нина Хартли?

О, не! Не смятам, че някой над 12-годишна възраст има нужда да му се обяснява как стават нещата в секса.

Получихте ли предложения за легитимни роли от големите студиа след The Devil in Miss Jones, както стана с Хари Риймс след Deep Throat?

The Ladd Company, която продуцира "Полицейска академия", се свърза с мен и участвах с малки роли в първия и третия филм от поредицата.

Съжалявали ли сте някога за това, че сте участвали в порнофилми?

Никога! Какъв би бил смисълът от това?

Защо се оттеглихте от порното?

Беше време да си намеря постоянна работа и се потрудя за пенсия. Започнах работа като секретарка и се научих се да боравя с компютри.

През 70-те сте имали сериозен проблем с алкохола, но успявате да се преборите с него. Това ли е най-голямата победа в живота ви?

Предполагам, че да. Заедно със спечелената битка за съпруга ми Джон.

Как стана така, че участвахте в клипа към Paradise Circus на Massive Attack?

Нямах ни най-малка представа кои са Massive Attack, когато се свързаха с мен. Оказаха се много приятни хора, които ме помолиха за интервю и ми платиха щедро за него. Все още не съм гледала клипа.

Кога да очакваме продължението на автобиографията ви?

Отне ми тридесет години да напиша първата част. По-точно четири години писане и редактиране. Ако успея да завърша продължението до края на живота си, би било страхотно. Ако ли не – на кого би му пукало?

Повече на за Джорджина на официалния й сайт

georgiespelvin.com

Гледайте Джорджина в Paradise Circus на Massive Attack

vimeo.com/18925628

Още от Капитал