17 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изрежи, залепи, запомни

Изложба с колажите на полската носителка на Нобелова награда за литература Вислава Шимборска

4455 прочитания

Пред камерата Уди Алън отваря опакован в хартия подарък и изважда картичка-колаж, направена от изрязани от вестници и списания цветни букви. Видимо развълнуван, той казва, че този подарък му е по-ценен от всяка златна статуетка. Сцената принадлежи на Life is Bearable at Times ("Понякога животът е поносим", 2010), документалният филм на полската журналистка Катаржина Коленда за полската поетеса и носителка на Нобелова награда за литература през 1996 г. Вислава Шимборска. Сега Casa del Lector в Мадрид показва филма като част от изложбата "Колажите на Вислава Шимборска".

Изложбата фокусира върху по-малко известната страст на поетесата – правенето на колажи, с които се занимава от съвсем млада. След като ставали готови, тя веднага ги изпращала или подарявала на близки и приятели. Според организаторите на изложбата, на която могат да се видят двадесет и пет колажа, достъп до тях са имали ограничен кръг от хора, като изключим самите получатели. Шимборска използвала предимно изрязани от вестници и списания снимки и заглавия, а дори и от опаковки от чай. Съдържанието варира, но неизменно присъства абстрактното чувство за хумор на авторката и остроумната й ирония към актуални събития и случки от всекидневието, които пропиват и възхваляваната от критиката й поезия. Нобеловият комитет твърди, че творчеството й съчетава "креативната лекота на Моцарт и яростта на Бетовен".

Родената през 1923 г. близо до Познан Вислава, която е също есеистка и преводачка, пише до последния момент преди смъртта си през 2012 г., а последната й стихосбирка, издадена два месеца по-късно, е озаглавена "Достатъчно". Така авторката остава вярна на характерната за цялата й поезия силна ирония не само към обкръжаващата я реалност, но най-вече към самата себе си.

Философската й и екзистенциална поезия, поднесена на лек и разбираем език, често с голяма доза чувство за хумор, превръща Шимборска в една от любимите поетеси не само на Полша. На български език са преведени стихосбирките й "Начало и край", "Обмислям света", "Миг". "Тя е в състояние да улови безсмислието и тъгата на живота, но някак си все пак да остане положителна.", казва Уди Алън. Книгите й се продават в необичайно високи за поезия тиражи. Любопитното е, че в продължение на повече от петдесет години работа тя публикува само около триста и петдесет стихотворения. Шимборска обяснява сравнително малкия брой с кошчето си за боклук, в което много от написаните вечер стихове се озовават на другата сутрин. "Когато се запознаете с творчеството й, тя ще се превърне в любимата ви поетеса", казва в интервю журналистът и директор на New York Institute for the Humanities Лорънс Вехслер, който през 80-те и 90-те години на ХХ век е кореспондент на списане The New Yorker в Полша.

На настоятелните му опити да убеди Шимборска да гостува в Ню Йорк, веднъж тя отговаря, че ще се съгласи, при условие че й организират среща с Уди Алън и Джейн Гудъл (известната британска изследователка на шимпанзетата – бел.авт.). На Вехслер му е достатъчен половин час, за да получи съгласието и на двамата признати почитатели на творчеството й. Когато възторжено се свърза с асистента на Шимборска, тя му отвръща:"Само се пошегувах." А срещата между Уди Алън, Джейн Гудал, Вехслер и самата Шимборска задочно ще се състои чрез техни интервюта във филма "Понякога животът е поносим". Скромната, отбягваща медийни и обществени изяви поетеса е толкова изненадана и разтърсена от новината за присъдената й Нобелова награда и последвалото я внимание, че не е в състояние да пише в продължение на няколко години, а нова стихосбирка издава десет години по-късно. Тя с ирония говори за този етап от живота си като "стокхолмската трагедия". Първите стихове на Вислава Шимборска са силно повлияни от соцреализма, но тя бързо се разочарова от системата и променя съдържанието и тона на поезията си. Дебютната й стихосбирка не излиза, защото не отговаря на "социалистическите изисквания". След смъртта й полският президент Бронислав Коморовски пише, че "в продължение на десетилетия тя вдъхва на поляците оптимизъм и вяра в силата на красотата и мощта на думите".

Сред почитателите на Шимборска са също Умберто Еко и Вацлав Хавел. Полският режисьор Кшищоф Кешловски се вдъхновява от стихотворението й "Любов от пръв поглед" за филма си "Три цвята: Червено".

"Колажите на Вислава Шимборска" в Casa del Lector в Мадрид до 17 ноември


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK