Изрежи, залепи, запомни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изрежи, залепи, запомни

Изрежи, залепи, запомни

Изложба с колажите на полската носителка на Нобелова награда за литература Вислава Шимборска

4531 прочитания

Пред камерата Уди Алън отваря опакован в хартия подарък и изважда картичка-колаж, направена от изрязани от вестници и списания цветни букви. Видимо развълнуван, той казва, че този подарък му е по-ценен от всяка златна статуетка. Сцената принадлежи на Life is Bearable at Times ("Понякога животът е поносим", 2010), документалният филм на полската журналистка Катаржина Коленда за полската поетеса и носителка на Нобелова награда за литература през 1996 г. Вислава Шимборска. Сега Casa del Lector в Мадрид показва филма като част от изложбата "Колажите на Вислава Шимборска".

Изложбата фокусира върху по-малко известната страст на поетесата – правенето на колажи, с които се занимава от съвсем млада. След като ставали готови, тя веднага ги изпращала или подарявала на близки и приятели. Според организаторите на изложбата, на която могат да се видят двадесет и пет колажа, достъп до тях са имали ограничен кръг от хора, като изключим самите получатели. Шимборска използвала предимно изрязани от вестници и списания снимки и заглавия, а дори и от опаковки от чай. Съдържанието варира, но неизменно присъства абстрактното чувство за хумор на авторката и остроумната й ирония към актуални събития и случки от всекидневието, които пропиват и възхваляваната от критиката й поезия. Нобеловият комитет твърди, че творчеството й съчетава "креативната лекота на Моцарт и яростта на Бетовен".

Родената през 1923 г. близо до Познан Вислава, която е също есеистка и преводачка, пише до последния момент преди смъртта си през 2012 г., а последната й стихосбирка, издадена два месеца по-късно, е озаглавена "Достатъчно". Така авторката остава вярна на характерната за цялата й поезия силна ирония не само към обкръжаващата я реалност, но най-вече към самата себе си.

Философската й и екзистенциална поезия, поднесена на лек и разбираем език, често с голяма доза чувство за хумор, превръща Шимборска в една от любимите поетеси не само на Полша. На български език са преведени стихосбирките й "Начало и край", "Обмислям света", "Миг". "Тя е в състояние да улови безсмислието и тъгата на живота, но някак си все пак да остане положителна.", казва Уди Алън. Книгите й се продават в необичайно високи за поезия тиражи. Любопитното е, че в продължение на повече от петдесет години работа тя публикува само около триста и петдесет стихотворения. Шимборска обяснява сравнително малкия брой с кошчето си за боклук, в което много от написаните вечер стихове се озовават на другата сутрин. "Когато се запознаете с творчеството й, тя ще се превърне в любимата ви поетеса", казва в интервю журналистът и директор на New York Institute for the Humanities Лорънс Вехслер, който през 80-те и 90-те години на ХХ век е кореспондент на списане The New Yorker в Полша.

На настоятелните му опити да убеди Шимборска да гостува в Ню Йорк, веднъж тя отговаря, че ще се съгласи, при условие че й организират среща с Уди Алън и Джейн Гудъл (известната британска изследователка на шимпанзетата – бел.авт.). На Вехслер му е достатъчен половин час, за да получи съгласието и на двамата признати почитатели на творчеството й. Когато възторжено се свърза с асистента на Шимборска, тя му отвръща:"Само се пошегувах." А срещата между Уди Алън, Джейн Гудал, Вехслер и самата Шимборска задочно ще се състои чрез техни интервюта във филма "Понякога животът е поносим". Скромната, отбягваща медийни и обществени изяви поетеса е толкова изненадана и разтърсена от новината за присъдената й Нобелова награда и последвалото я внимание, че не е в състояние да пише в продължение на няколко години, а нова стихосбирка издава десет години по-късно. Тя с ирония говори за този етап от живота си като "стокхолмската трагедия". Първите стихове на Вислава Шимборска са силно повлияни от соцреализма, но тя бързо се разочарова от системата и променя съдържанието и тона на поезията си. Дебютната й стихосбирка не излиза, защото не отговаря на "социалистическите изисквания". След смъртта й полският президент Бронислав Коморовски пише, че "в продължение на десетилетия тя вдъхва на поляците оптимизъм и вяра в силата на красотата и мощта на думите".

Сред почитателите на Шимборска са също Умберто Еко и Вацлав Хавел. Полският режисьор Кшищоф Кешловски се вдъхновява от стихотворението й "Любов от пръв поглед" за филма си "Три цвята: Червено".

"Колажите на Вислава Шимборска" в Casa del Lector в Мадрид до 17 ноември

Пред камерата Уди Алън отваря опакован в хартия подарък и изважда картичка-колаж, направена от изрязани от вестници и списания цветни букви. Видимо развълнуван, той казва, че този подарък му е по-ценен от всяка златна статуетка. Сцената принадлежи на Life is Bearable at Times ("Понякога животът е поносим", 2010), документалният филм на полската журналистка Катаржина Коленда за полската поетеса и носителка на Нобелова награда за литература през 1996 г. Вислава Шимборска. Сега Casa del Lector в Мадрид показва филма като част от изложбата "Колажите на Вислава Шимборска".

Изложбата фокусира върху по-малко известната страст на поетесата – правенето на колажи, с които се занимава от съвсем млада. След като ставали готови, тя веднага ги изпращала или подарявала на близки и приятели. Според организаторите на изложбата, на която могат да се видят двадесет и пет колажа, достъп до тях са имали ограничен кръг от хора, като изключим самите получатели. Шимборска използвала предимно изрязани от вестници и списания снимки и заглавия, а дори и от опаковки от чай. Съдържанието варира, но неизменно присъства абстрактното чувство за хумор на авторката и остроумната й ирония към актуални събития и случки от всекидневието, които пропиват и възхваляваната от критиката й поезия. Нобеловият комитет твърди, че творчеството й съчетава "креативната лекота на Моцарт и яростта на Бетовен".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK