С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

1 28 мар 2014, 14:31, 5256 прочитания

Малките революции

"Анимационерите", Bluba Lu и "Остава" за каузата "Жълта музика" и истинския живот на първия независим български лейбъл

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Да утвърждава и популяризира високи критерии по отношение на изкуството, философията и естетиката на артиста", пише из неразлистваните от години архиви на първия български независим лейбъл "Жълта музика". Това е част от манифеста на някога записвалите под знака му групи "Остава", "Анимационерите", "Уикеда" и Bluba Lu, които ще отбележат 15 години от основаването на звукозаписната компания с концерт тази събота.

Но как се празнува годишнина от проект, който спира дейността си малко след като е създаден?


Пред LIGHT Димитър Паскалев от Bluba Lu, Георги Георгиев от "Остава" и Николай Бекриев от "Анимационерите" разсъждават над това, което са и не са направили – с еднаква доза удовлетвореност и горчивина.

"Под формата на приятелство лейбълът продължава да съществува. Както и като музика, тъй като дори и да не се движим заедно, ние сме тук", казва Димитър, основна фигура зад създаването на "Жълта музика" през 1999 г. Нищо чудно, че точно той влиза в тази роля - Паскалев и другата част от Bluba Lu – Константин Кацарски, имат дълбок опит с големите планове. През последните години те се наложиха като може би най-стилово разнообразната група в България, с винаги концептуални и откровено амбициозни за българската сцена идеи и изяви (последно с албума "Потопъ" (2012), записван две години с бившия сътрудник на Moloko Еди Стивънс, съпътстван от анимационен филм и умишлено непромотиран, за да провокират публиката да дълбае, а не да получава наготово). Подобно радикално мислене като че ли е характеризирало и дейността им в края на 90-те, която според Димитър е създало едно голямо, макар и кратко "уау!".

Според китариста на "Анимационерите" Николай Бекриев не е толкова важно дали "Жълта музика" я има или няма сега – важното е, че направила нещо важно. Той пристига на интервюто заедно с намерените на тавана си архиви на сдружението и разпалено обяснява за това време без носталгия, а с все още видимо учудване, че въобще този проект е бил факт. При преглеждането на папките Николай, Димитър и Жоро виждат, че пропусналият да дойде на общата среща Ерол Ибрахимов от "Уикеда" тогава е бил изключен от компанията. Никой не може да си спомни защо, но всички се разсмиват – може би защото си припомнят по колко сериозен и идеалистичен начин са възприемали "Жълта музика".



"Както тогава, така и сега бизнес нямаше. Бяхме млади, нахъсани, насъскани и подчертавам с три дебели линии – супербедни. Имаше хора, които гладуваха в буквалния смисъл", разказва Паскалев, днес и успешен архитект.

По инициатива на "Жълта музика" отваря легендарния за българския ъндърграунд клуб "О! Шипка" и студио в кв. "Зона Б-5", с което те се превръщат и в строители. Техниката е пренесена на ръце, а за да я пазят, музикантите спят на смени върху тонколоните. След отварянето на клуба проектът се разгръща и става все по-успешен, но въпреки това приходите не се оказват достатъчни, за да може компанията да се издържа от дейността си. Тя пък започва с касетка, на която има по две песни от "Анимационерите", "Остава", "Уикеда" и Bluba Lu, и завършва през 2002 г. с появата на клипа към "Красиви хора" на "Остава". Тогава под шапката на компанията са още етно трип-хоп групата Band of Mad Women и Homeovox, страничният проект на Георги Георгиев.

Докато Николай и Димитър имат усещането, че "брутално" фалиралият проект се е оказал неуспешен, Георги е убеден в обратното. "15 години по-късно хората помнят това, което сме направили. Когато си положил усилия за нещо градивно, което липсва, дори и в един момент да изчезне, то продължава живота си. Фактът, че тези групи, толкова различни една от друга, излязоха на преден план, прави идеята жива, казва съоснователят на "Остава". Днес той подготвя нов сингъл с Homeovox и все по-усилено работи като театрален композитор.

"Всяка една група изживя златния си миг в този период. Може би заради това най-ценният ми спомен от онова време е любовта на публиката", казва китаристът на "Анимационерите", който пък неотдавна засне два нови клипа с проекта си Palma Minuta. Но в думите им като че ли го има усещането, че нещо голямо, което е можело да се случи, се е разпаднало малко преди зенита си.

"Важно е да се отбележи, че лейбълът започна по едно и също време с навлизането на чалгата, отбелязва Димитър. "Но в нея решиха да налеят пари, а в нас не. А чалга изпълнителите не бяха по-различни от нас, свиреха си по ресторантите, преди да се превърнат в бизнес. Обществото можеше да направи позитивен културен завой, но в крайна сметка учениците израснаха с чалгата."

Обяснение за неслучилия се завой музикантите намират и в огромната вълна емиграция, включително на хора, които са част от публиката им. Какво тогава обаче ги е задържало в България, при положение че голяма част от аудиторията им вече не е в страната? "Когато си направил заявка за присъствие в обществото, ти вече си се ангажирал да останеш", казва Паскалев. "Много често хората, които емигрират, не са оставили следа. Ако тези 2 млн. души, които са отвън, внезапно се върнат, България ще бъде коренно различна. Обществото и хората в него са най-големият ресурс на тази страна."

"Но да не изпадаме в черногледство – има много готини хора, които са тук и се борят със ситуацията. И това вече си личи", допълва Георги. Според него отчуждението между хората днес е огромният проблем. "В масов аспект българинът няма капка шовинизъм в позитивния смисъл на думата. Той не подкрепя своите, не се радва на успехите им, а когато загубят, ги псува. Трябват търпение и толерантност и това е нещо, което много ми липсва тук." Димитър пък обяснява тенденциите с идентичната криза при българина: "В нас живеят и европеецът, и азиатецът и се получава вътрешна борба."

Към днешна дата "Остава" работят по първия си албум от шест години насам, като Георги твърди, че в този период те не са спирали да пишат песни, 20 от които той определя като "вече умрели". Без да издава много детайли, Паскалев разкрива, че нов албум на Bluba Lu може да се очаква в близко бъдеще. Междувременно Константин Кацарски подписа с американски лейбъл Cold Busted за издаването на албума на соло проекта си Koka Mass Jazz.

Николай, Димитър и Жоро смятат, че това, което са направили, не е повод за носталгия. "Една "Жълта музика" не стига за нищо, трябва да има натрупвания, приемственост. Съществува огромна инерция, а насред нея никой не се захваща с това да създаде среда. Може би това беше ценното на "Жълта музика " - че се наехме с тази роля и до днес знаем, че сме заедно, дори и в периодите, в които не се виждаме толкова често. Всеки е тук със собствената си борба и няма повод да тъгуваме", казва Георги, а изпетите от него стихове "Посей, отгледай болката и отрежи" в "Поля от слънчогледи" на "Остава" звучат (твърде) на място.

Концертът на "Жълта музика" с лайв изпълнения на "Анимационерите", "Остава", Bluba Lu и "Уикеда" е в
клуб "Терминал 1" на 29.03 от 22:00 ч., билети – 12/15 лв.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Водещата марка в козметиката за коса Redken вече и на българския пазар Водещата марка в козметиката за коса Redken вече и на българския пазар

Компанията, собственост на L’Oréal, предлага професионални продукти за мъже и жени

18 окт 2019, 2117 прочитания

В Белград, на чисто 1 В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

11 окт 2019, 2510 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Календар: Пътеводител

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10