С уважение: Калоян Илиев
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

С уважение: Калоян Илиев

"Арт Поп 2"

С уважение: Калоян Илиев

За отменената изложба "Еротична нотка в колелата на християнската машина" на Кокимото от самия него

11047 прочитания

"Арт Поп 2"


"Татко Барба" е розов на цвят и приема всякакви форми. Така се казва една от работите ми в изложбата, която така и не бе открита, и въпреки усилията ми беше цензурирана и отменена. Творбата е продължение на вече съществуващ мой по-малък вариант в същата форма на този добре познат герой в България. Продължението реализирах в чест на колега и приятел Кольо Карамфилов, който ни напусна неочаквано, оставяйки ни в размисъл.

Бях повлиян, за да реализирам повторно идеята си в по-голям мащаб и в нов контекст, след като гледах документалния филм "Хеликоптер" на Крум Филипов за поредицата "Умно село" на БНТ. В него Кольо говори за живота и изкуството си, като към средата изтъква тази моя работа. Това ме развълнува силно и ме подтикна да включа творбата си като основна част от изложбата в негова чест... А думите му бяха: "Ние трябва да повярваме, че на другия трябва да му е хубаво, на него като му е хубаво и на тебе ще ти е. Аз дълбоко вярвам в доброто на тоя народ, който не знам защо толкова упорито си е внушил, че няма да му върви. Ще ти върви, народе! Само го поискай! И не референдуми за АЕЦ-и, маеци и не знам какво... и паяци, а просто въобще ти трябва да вярваш, че животът продължава, накрая идва един на два, знаеш го много добре... Кръстан Дянков, както му викат... кръстът следва... Аз затова харесвам една много хубава работа на Кокимото – един кръст, на който има две очички и една усмивчица..."

Изложбата е озаглавена "Еротична нотка в колелата на християнската машина" и включва шестнадесет основни произведения от два цикъла: "Съвременни икони от Кокимото" и АРТПОП, създадени в периода 2008 – 2010 г., плюс още шест творби от тази година. В картините от първия цикъл интерпретирам по свой начин и стил познати образи и сюжети от религиозната сцена като ги поставям в съвременен контекст, за да се разгранича от класическия вид и канон на иконите. Това са колажи, съставени от различни снимки, рисунки и обекти, изграждащи цялостния вид на т.нар. икони.

Изображенията в някои от тях са вече съществуващи реални произведения на изкуството на други автори. Едно от тези скандални според някои твърдения обекти е образ на прасе с татуирано изображение на Исус Христос. Това е работа на белгийския концептуален артист Вим Делвоа. Той е известен със своите находчиви и често шокиращи произведения на изкуството. Делвоа многократно комбинира атрактивно с отблъскващо. Творчеството му е еклектично, излагайки интереса му към редица теми – от телесната функция до Римокатолическата църква, пораждайки многобройни въпроси между тях. През 1997 г. той започва да татуира живи прасета с голямо разнообразие от рисунки, включително и черепи и кръстове, изображения на Христос, както и с декорации от десените за аксесоари на френската модна къща "Луи Витон".

Други творби от несъстоялата се изложба, предизвикали общественото внимание, са серията АРТПОП. Това е обратното на попарт, идея за име, дошла през 2009 г. (преди да излезе албумът Artpop, записан в периода 2011 – 2013 г. от Лейди Гага – друг заклеймен от нашето православие артист). Съществено при тази серия е връзката със значението на думата поп на български с останалите познати варианти - поп музика, поп фолк и най-вече с поп арт. Изхождайки от едно от любимите ми визуални течения в изкуството, обръщам реда на думите и от поп арт се получава арт поп. С това мое действие променям смисъла на словосъчетанието, за да получа артистичен православен християнски свещеник – поп. В тази серия влизат четири творби, за основа на които използвам снимки на свещеници, които всеки може свободно да намери и закупи на всеки пазар за стари и употребявани вещи. Без да акцентирам върху отделния човек, неговия живот и святост, насочвам вниманието си към общата идея на въздействие, което всъщност предизвика смут, гневни реакции и възмущение сред вярващи и невярващи, но и възхищение, радост и положителни емоции сред мнозина. Това беше първичната реакция на обществото, в което живеем – да отрече, заклейми и забрани, нещо, което даже не бе видяло реално. Повод за това се оказаха две от произведенията ми, на едното поповете са изплезени, а на другото над главите им са разположени балончета с хипотетични мисли. Това е артистична интерпретация на техните мисли през моите очи.

Изплезването по принцип е специфичен, закачлив акт с различен спрямо ситуацията характер. Този многозначителен за хората жест е често използван от мен в работата ми. Поставям езици на себе си, на роднините си, на снимки на непознати хора, на политици и на попове. Във всяка една работа, както и в засегнатата, това може да се тълкува многостранно, но за мен играе конкретна роля. Подигравателният характер, който мнозина усещат в жеста на поповете, не е насочен от мен към църквата и техните представители. По-скоро поставям проблема с изместването на християнските ценности. Съвременният артист е в правото си да бъде критичен спрямо проблемите, които го заобикалят. Използвайки иронията като основен похват, аз задавам въпроси и провокирам размисли в съзнанието на зрителя, но в крайна сметка той е този, който интерпретира творбата спрямо собствения си светоглед. В основната идея конкретиката на образа е без значение. Това е един закачлив и провокативен момент насочен към нас, който може да се тълкува и като скъсяване на дистанцията между служителите на църквата и обикновените хора.

"Арт Поп 1"

Познавам добре изложбените пространства в града и третият етаж на градската художествена галерия във Варна ми се стори най-подходящ за тази изложба поради специфичната архитектура на пространството спрямо творбите, размера и характера им. По-късно, когато успях да наредя изложбата, преди да ми бъде свалена, наистина се уверих, че това е така. Поради натоварената ми програма през изминалата година не успях да реализирам изложбата тогава и тя се вписана в програмата на галерията през 2014. В края на февруари сключих договор с галерията, като платих съответния наем за ползване на пространството в периода 1 април – 5 май с откриване на 5 април от 11:00 часа. На първия ден на договора – 1 април – всичките ми картини бяха опаковани и готови за транспортиране до галерията веднага след участието ми в сутрешния блок на тв "Черно море", в което представих проекта си и обявих датата на откриване, получих обаждане от новоизбрания директор на дирекция "Култура и духовно развитие".

От срещата ни след броени минути разбрах за получените протестни писма от митрополит Йоан до кмета, директорите на "Култура и духовно развитие" и Градската художествена галерия, в които той апелира и моли да се направи всичко възможно, за да се преустанови провеждането на тази изложба в Градската художествена галерия в град Варна. Дванадесет дни по-късно се направи всичко необходимо от страна на кмета на град Варна г-н Иван Потрних, директора на дирекция "Култура и духовно развитие" г-жа Антония Йовчева, директора на ГХГ – Варна, г-н Пламен Аврамов и уредника на галерията г-н Румен Серафимов, екипът на Варна – кандидат за европейска столица на културата и Общественият съвет по култура да се възпрепятства, цензурира и отмени изложбата ми първо в периода до Великден, а впоследствие и изобщо в рамките на Градската художествена галерия във Варна.

Кметът на община Варна заявява, че Варна не е всеядна. А въпросът ми като гражданин на град Варна -  какво яде Варна?

Може би са по-подходящи излаганите от построената в съседство на Градска художествена галерия евангелистка църква? Може би непристойните рекламни билбордове са по-подходящи за показване и не уронват морала на обществото? По улиците на града е пълно с представители на различни секти и нерегистрирани вероизповедания, които безпрепятствено контактуват с децата ни. Нима те са по-угодни за обществото и за община Варна?

Но, уважаеми дами и господа, въпросът е как на един млад и съвременен художник, който не е на заплата, който честно изкарва прехраната си, без да тежи на общинския или републиканския бюджет, биват вменени действия срещу "българското достойнство, християнски ценности и морал". Изведнъж се явиха експерти и радетели на културата в град Варна, които години наред не са имали поле на изява, собствено творчество или работа, която да подпомага културните дейци в града. Нарушават правото ми на свободно изразяване като творец и налагат цензура с всички способи. Цензура, сравнима с лова на вещици през Средновековието.

Винаги съм празнувал Великден, а и майка ми е именичка на този ден.

Аз съм православен християнин. Вярвам в Бог, вярвам в Исус Христос и Богородица, в делото на светците. Вярвам в любовта и приемането и не мога да възприема крайните позиции на религиозните хора и отхвърлянето. Не съм религиозен, защото не вярвам в църквата като институция, тя отдавна е опорочена. Нямам желание да бъда религиозен, защото в името на религиите са се извършили престъпления срещу човечеството и продължават да се вършат. Аз съм срещу насилието и сляпата вяра. Не одобрявам отричащата функция на църквата и нейните служители. Не одобрявам религия, която първо отрича, а после отрича, че го прави. Вярвам в любовта, в приемането, в многообразието на нашия свят, в това, че сме различни и имаме право на свое мнение, а това не е причина да бъдем отхвърлени. Израснали сме и сме преминали през тоталитарен режим, който отричаше религията, въпреки това аз и моето семейство сме вярващи хора. Възпитан съм добре и нямам проблеми с църквата и хората, които са се отдали в служба на Бог, нямам нищо против вярващите, всеки си е в правото да вярва в каквото иска и да изповядва всяка религия.

"Архангел Михаил"

Но църквата като институция и тези, които възприемат техните методи на работа, имат проблем с всичко, различно от общоприетото, имат проблем с това, което правят съвременните артисти. Всеки опит за омаловажаване на създаденото в нашето съвремие, опит за цензура, за отмяна и забрана, за нарушаване на правни отношения и други ни връща назад в развитието ни и показва на света колко сме изостанали всъщност. Винаги съм бил честен в това, което правя, мисля и говоря, спрямо себе си и околните, не съм безгрешен, но съвестта ми е чиста, въпреки това се питам какво би било, ако не съм, ако не вярвам, ако съм атеист, ако съм нещо, което не се нрави на някого, какво би станало тогава. Щяха ли да се възприемат нормално произведенията на изкуството ми?

Написах нещата по-горе, за да се разбере, че няма разлика какъв си и каква вяра изповядваш... Всички сме хора, и то равни, без значение на пол, религия и вероизповедание! Имаме право да сме свободни, имаме право на избор, имаме право да се изразяваме свободно и всяко нарушение на тези наши права е нарушение срещу нашия Създател, защото Той е този, пак казвам, който ни е дал тези права. И когато ние ги нарушаваме, се отдалечаваме от Него. Всеки е в правото си да не приема и харесва изкуството в неговите съвременни форми, но кой ни дава право да го отричаме и забраняваме. Да, цензура има и ми бе наложена от момента, в който се удовлетвори желанието на многоуважавания от мен митрополит да се направи всичко възможно да се отмени тази моя изложба и с това съгласие и съдействие от страна на институциите се нарушиха правата ми. Религията не определя живота на съвременния човек, в противен случай сега щяхме да сме много изостанали. В съвременния ни свят религията се е превърнала в бизнес!

Становището на общественият съвет по култура към община Варна:

"На свое заседание днес Общественият съвет по култура към община Варна излезе със становище по повод изложбата "Еротична нотка в колелата на християнската машина" с автор Калоян Илиев–Кокимото. В позицията се казва, че Общественият съвет е против провеждането на изложбата в общинската Градска художествена галерия с два мотива. Първият е, че изложбата противоречи на чл. 2, ал.1 и ал.2 от Правилника за устройството и дейността на Художествена галерия – град Варна, които гласят: 
  - "Галерията е културна и научна организация, която участва в осъществяването на държавната политика по опазване на културните ценности и музейното дело с познавателна, образователна и естетическа цел на територията на община Варна; - "Галерията участва в държавната политика по опазване на културното наследство във взаимодействие със съответните компетентни държавни и общински органи, Светия синод към Българската православна църква, със съдействието на неправителствени организации и гражданското общество."

Според втория мотив "изложбата е срещу българското достойнство, християнски ценности и морал".

"Запознах се с тази позиция, както и със становището на председателския съвет към ОбС и ще се съобразя с тях. Защото Варна не е всеядна", коментира кметът на морската столица Иван Портних.

Аз от своя страна отговорих на това с позиция, разпратена до всички медии в града и запознатите със случая институции, както и до министъра на културата на Република България д-р Петър Стоянович; до омбудсмана на Република България г-н Константин Пенчев и до Българския хелзинкски комитет, по-голямата част от която публикувам и тук:

На 08.04.2014 г. се проведе заседание на Обществения съвет по култура към община Варна, като същият излезе със становище, че е против провеждането на моята изложба с мотив, че "изложбата е срещу българското достойнство, християнски ценности и морал".

В тази връзка и доколкото проблемът с провеждането на изложбата придоби доста сериозен облик, моля да обърнете внимание на следното:

На първо място, подписаният между мен и Градската художествена галерия "Варна", чийто принципал е община Варна, е в действие от 01.04.2014 г. Същият не е прекратен по взаимно съгласие между нас, не е анексиран и/или предоговорен, поради което договорените между нас условия са в сила. А правата ми по него са нарушени едностранно, доколкото бивам всячески възпрепятстван от ползването на наетото от мен пространство и съм обруган публично.

Т.нар. заповед на директора не би могла до породи правни последици по отношение на възникналото помежду ни наемно правоотношение. Заповед на директора на ГХГ – Варна, се явява вътрешен акт на лицето, изпълняващи административни функции в галерията, и НЕ Е ПРАВОПРЕКРАТИТЕЛЕН ФАКТ, досежно действието на договора. Становището на Обществения съвет по културата към община Варна също не поражда правни последици по отношение на сключения договор между мен и ГХГ - Варна, а цели само и единствено НАНАСЯНЕ НА ОБИДА НА МОЯТА ЛИЧНОСТ КАТО ГРАЖДАНИН НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, както и ме превръща в лице, което работи срещу "българското достойнство, християнски ценности и морал".

Работата ми на млад съвременен артист бе заклеймена като богохулство, а аз - като еретик и най-големия провокатор по отношение на християнската вяра. Това е недопустимо и анормално действие от страна на обществени институции в XXI в., още повече провеждани в град, кандидат за европейска културна столица. Излаганите от мен експонати нямат съдържание, противоречащо на морала и добрите нрави.

Различни лица, в това число експертите, присъствали на Обществения съвет по култура към община Варна, се изказаха, без обаче да са видели реално творбите ми. Не се съобрази и фактът, че изложбата ще бъде показана в закрито пространство, без да бъде натрапвана на лица, чийто вкус не задоволява. В закрита изложбена зала влизат само и единствено посетители, проявили лична воля и желание, т.е. обидените от мен представители на различни обществени кръгове НЕ са задължени по никакъв начин да разглеждат експонатите на изложбата.

"Татко Барба" е розов на цвят и приема всякакви форми. Така се казва една от работите ми в изложбата, която така и не бе открита, и въпреки усилията ми беше цензурирана и отменена. Творбата е продължение на вече съществуващ мой по-малък вариант в същата форма на този добре познат герой в България. Продължението реализирах в чест на колега и приятел Кольо Карамфилов, който ни напусна неочаквано, оставяйки ни в размисъл.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    aytep avatar :-?
    aytep

    Съчувствам ти, съпричастна съм към написаното и ти желая успех в борбата срещу криворазбраната цивилизация!

  • 2
    ayay avatar :-|
    Шшшт

    И аз така. Уважавам позицията ти, съжалявам за тесногръдието и мракобесието на отменилите изложбата, стискам палци следващият път да е трудно и смислено, не трудно и безсмислено, както всичко в България напоследък.

  • 3
    stavrogin avatar :-|
    Stavrogin

    Тази "изложба" заслужава да бъде забранена само заради флагрантната си безвкусицата, както и всеки концерт на дует Ритон, например

  • adrian.pt

    А нас какво ни засяга фактът, че и други "големи" художници са правили подобни тъпотии- да, това са тъпотии, това не е модерно изкуство, не съм сигурен, че дори може да бъде сметнато за изкуство. Видяла жабата, че подковават коня, та и тя 'дигнАла крак. Крайно време е християните да почнат да отстояват правата и достойнствата си, колкото и модерно- приемливо е да се живее в свят без ценности. Почитания към владиката :)

  • 5
    string11 avatar :-|
    Стоян Петров

    Кокимото, предлагам ти да отидеш в която и да е мюсюлманска страна и да нарисуваш Аллах. Гарантирам ти, че колкото и красив да го направиш ще те убият с камъни. Ама тука може всичко, то те българите...............

  • 6
    galjab avatar :-|
    galaf

    До коментар [#4] от "adrian.pt":


    [quote#4:"adrian.pt"]да, това са тъпотии, това не е модерно изкуство,[/quote]
    Ами щом така мислиш просто можеше да не посетиш изложбата или да я критикуваш остро. Ама не да я забранят, че иначе нямало да имаш достойнство! Аз пък не искам ченгета, които са назначени от соца за попове, да забраняват изложби и да получават награда Варна. Не искам някакви експерти от крадливата администрация на Кирил Йорданов, които новия кмет не пипна да определят кое е искуство. Не искам ама стана на твойто... Честито!

  • 7
    tanjadimitrova avatar :-|
    Таня Димитрова

    До коментар [#3] от "Stavrogin":

    Ставрогин, поздравявам Ви :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мисли на glass

Мисли на glass

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK