Зеленчуци, който не яде
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Зеленчуци, който не яде

Зеленчуци, който не яде

Холистичният нутриционист Надя Петрова разказва повече за инициативата й "Зелена вълна" и детоксикацията за лятото

10233 прочитания

Спунк е новата рубрика на Light за теми, свързани със здравия дух и здравото тяло. Приемник е на ведрия и образователен подход към полезните неща, които имаше едноименното списание (изд. Икономедиа, 2008-2009)

Пътят ми на вегетарианец неведнъж ме е срещал с въпроси, свързани с това как и с какво успявам да се нахраня, щом не ям месо. По време на пости пък редовно се натъквам на интерес как е възможно да си приготвям храна, без да включа животински продукти в нея. Навиците (а и любовта към сладките неща) като че ли са избутали назад търсенето на естествени, натурални, живи храни, които стоят в основата на здравословното хранене. Малко хора у нас знаят, че редица заболявания се лекуват, или поне се повлияват, от правилното хранене и режим, в който присъстват повече "зелени" храни.

"В професионалния си опит съм забелязала, че повечето хора консумират зеленчуци най-вече през лятото – предимно домати и краставици. Те обаче трябва да присъстват в менюто ни през цялата година, не единствено през топлия сезон. Изобилието на плодове и зеленчуци в България е много голямо, но за съжаление ние не се възползваме от него", обяснява холистичният нутриционист Надя Петрова. Тя е сред малкото квалифицирани нутриционисти у нас и от близо 5 години съветва и изготвя хранителни режими с цел подобряване здравето на хората.

Познанията си получава след обучение в Канада, където специализира холистична нутриционистика, която тя описва като наука, която търси баланса между правилното хранене, движението и разтоварването от стреса. "Холистичен означава цялостен. Хранене, движение и стрес – тези три фактора определят дали ние ще се чувстваме и изглеждаме добре и здрави. Повечето хора се фокусират върху само един от аспектите, а другите два често им куцат. Трябва и трите да бъдат балансирани, за да се чувства човек добре", категорична е Надя.

Наскоро тя дава старт на движението "Зелена вълна" - инициатива, представяща идеята, че зеленчуците и зелените храни са най-доброто, което човек може да даде на организма си и всеки трябва да ги включва повече в менюто си. С помощта на движението Надя иска да информира повече хора в България да се обръщат по-често към живите храни. Тя представя и своето правило, което всеки започнал своята "Зелена вълна", да спазва – преди всяко хранене през деня да се консумира по една салата или пък сок от пасирани/изцедени зеленчуци, наричан още "смути".

Идеята за "Зелена вълна" идва на Надя, след като забелязва, че на повечето специалисти (включително и на нея) по-често им се налага да използват негативен подход, когато разработват програмите си. "Не яжте захар, не яжте глутен, откажете хляба. Следват още и още забрани. За повечето хора обаче негативният подход не работи и те се отказват да следват препоръките. "Зелената вълна" е различна, подходът е позитивен – тя не забранява нищо, а надгражда. Не е режим, а е начин на живот. Благодарение на "Зелена вълна" хората само добавят нещо към ежедневието си и това е напълно достатъчно, за да бъдат по-здрави", обяснява подробно тя.

"При младите се наблюдава много сериозен напредък по отношение на храненето. Затова ми се иска "Зелената вълна" да е насочена и към тях с най-различни лекции и уъркшопи в училища и детски градини. Младите хора, независимо дали заради суета или здраве, внимават и се хранят по-здравословно или поне следят повече за дневния си режим."

Според Надя има редица причини човек да избере зеленчуците. Те са богати на ензими. В състава им присъства и хлорофил, който притежава силно детоксикиращо действие, а и регенериращо въздействие върху черния дроб. Освен това всички зеленчуци са алкални, а с това лесно спомагат да се поддържа алкално-киселинният баланс в организма. "В тях има и фибри, които понижават усвояването на лошия холестерол. А и са нискокалорични, уточни Надя. Повечето хора след голяма зелена салата се засищат и рядко посягат към нещо допълнително. Така "Зелена вълна" е не само здравословна, но и помага за редуцирането на излишните килограми.".

Тя съветва в менюто да се добавят и някои лесни за приготвяне смутита. Едно от тях са миксирани и пасирани банан, магданоз и вода. Друг интересен, а и полезен, вариант е комбинацията от пъпеш, стрък селъри, маруля, малко магданоз, малко накиснати ядки и вода. "Важното при смутитата е да има креативност, но и в тях да има нещо зелено, без да се добавя захар."

Детоксикация за лятото

Детоксикацията на тялото представлява процес, при който човек приема ограничени по вид храни (в някои случаи дори не приема храна) за известно време с цел да изхвърли натрупалите се токсини, остатъци от вредни химикали и тежки метали в тялото. Според Надя, която е и автор на книгата "14 дни детокс", тялото ни задържа подобни токсини, защото често ги разпознава като "чужди субстанции" и не знае какво да прави с тях.

"Нашият организъм е така устроен, че много често, когато в него попаднат химикали - главно съдържащи се в храните и козметиката, той не знае какво да ги прави. Когато му подадеш една вафла например, която е пълна с тях, той се чуди как да ги разгради и започва да ги складира под формата на мастни депа. Всъщност цялата химия, която консумираме, попада в мастните ни депа. Целта на детоксикацията е да преобразува тези мастни молекули и токсините в тях до водно разтворими, за да може организмът ни да ги изхвърли", обяснява тя.

Най-лесният вариант е еднодневен детокс, в който човек приема единствено сокове от зеленчуци и плодове. Той може да бъде правен веднъж в седмицата или през седмица. Пълната сокова детоксикация трае 3 дни, като може да се прави веднъж в месеца или на 2-3 месеца. "Хубаво да е се случи най-вече през пролетта, когато имаме голям избор от зеленчуци и плодове, както и към края на есента, преди на навлезем в зимния сезон", препоръчва Надя Петрова.

Тя не скрива, че прочистването понякога води и до странични ефекти, като при всеки се проявяват по различен, индивидуален начин. Според нея, когато тялото започне да изхвърля токсините, обикновено първо се обаждат слабите точки. Така например често се случва, когато е в режим на детоксикация, човек да се изрине или да получи силно главоболие.

А, говорейки за детоксикация, според Надя това лято фрешовете от зеленолистни ще бъдат абсолютна тенденция и в България. Самата тя е разработила и рецепти за навлизаща у нас компания, която ще предлага широка гама от зелени фрешове. Рецептите за напитките са съобразени с родния пазар и навици при храненето. Някои от тях ще бъдат и в комбинации с плодове. По думите на нутриционистката ще има и зелен фреш със седем различни съставки - краставица, магданоз, маруля, броколи, тиквичка и за подслаждане ябълка с лайм.

Да разбием някои митове и легенди

Зададохме няколко въпроса на Надя, които атакуват често обсъждани и оспорвани теории по отношение на правилното хранене.

Какво мислите за гладуването и лечебните му свойства?

Гладуването е пак вид детоксикация, но в по-тежък вариант. Препоръчвам да се прави само под лекарски контрол и наблюдение. Ако човекът не е много слаб, може да пробва т.нар. воден детокс – при който се приема единствено вода. Всички крайни варианти на детокс е добре да са под лекарски контрол.

А за храненето според кръвната група?

Аз смятам, че това, което трябва да се вземе под внимание, е потеклото ни и средата, в която сме израснали. Не можеш да вземеш един ескимос, да го сложиш в Африка и да го караш да яде плодове. В България например имаме четири климата и сме в умерено-континентален пояс. Трябва да се съобразяваме с храненето според наличието на няколко сезона.

Може ли суровоядството да бъде начин на живот?

Според мен не, особено за дълъг период от време, например години. Суровоядството е изключително хубав режим, но той трябва да се прилага за кратък период от време. Има специалисти, които твърдят обратното, но аз не смятам, че е правилно цял живот да се храним само със сурови храни. Голяма част от суровоядците, които съм виждала, обикновено са в недостиг на B12 и омега 3 мастни киселини например, които се съдържат в рибата.

Правилен ли е приемът на сода бикарбонат, за да се поддържа алкалният баланс я тялото?

Напоследък тази теория много нашумя. Тя идва от алкално-киселинния баланс в организма. Заради начина на хранене повечето хора имат киселинна среда в телата си. Содата успява да балансира това, защото има свойството да алкализира. Но аз предпочитам да алкализирам тялото си със зеленчуци, които са прекрасна алтернатива. Минералната и изворната вода също са алкални. Тоест, ако ние пием алкална вода и ядем достатъчно зеленчуци, няма нужда да пием сода бикарбонат.

Повече за Надя Петрова можете да прочетете в блога й: http://natureinsider.com/

Повече за инициативата "Зелена вълна" - http://natureinsider.com/green-wave/

Спунк е новата рубрика на Light за теми, свързани със здравия дух и здравото тяло. Приемник е на ведрия и образователен подход към полезните неща, които имаше едноименното списание (изд. Икономедиа, 2008-2009)

Пътят ми на вегетарианец неведнъж ме е срещал с въпроси, свързани с това как и с какво успявам да се нахраня, щом не ям месо. По време на пости пък редовно се натъквам на интерес как е възможно да си приготвям храна, без да включа животински продукти в нея. Навиците (а и любовта към сладките неща) като че ли са избутали назад търсенето на естествени, натурални, живи храни, които стоят в основата на здравословното хранене. Малко хора у нас знаят, че редица заболявания се лекуват, или поне се повлияват, от правилното хранене и режим, в който присъстват повече "зелени" храни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    fvf avatar :-|
    fvf

    Холистичният нутриционист. Пфу! и ХАХА. Това ми е достатъчно, за да изляза от този сайт. Поредната кака-безделница с претенции.

  • 2
    nefertiti_egipt avatar :-P
    Нефертити

    Зеленчуците расли на кокал са най-вкусни :)

  • 3
    fener avatar :-|
    Firefly

    Трябва да се храним балансирано. Организмът си се нуждае от всичко.

  • 4
    denitzast avatar :-|
    denitzast

    До коментар [#2] от "Нефертити":

    Ето отново някой не се изказа по темата. Момичето се е специализирало и коментира нещата от гледна точка на опит, изследвания и научно доказани твьрдения, а коментарьт е от сорта "аз си знам, ти не ме учи мене...". Питане - Пробвала ли сте да бьдете вегетарианец?

  • 5
    gimelim avatar :-?
    gimelim

    Детоксикацията на тялото представлява процес, при който човек приема ограничени по вид храни (в някои случаи дори не приема храна) за известно време с цел да изхвърли натрупалите се токсини, остатъци от вредни химикали и тежки метали в тялото.


    Добре е тези неща да не се говорят на/пред хора, които разбират и от физиология и медицина.

  • 6
    osho avatar :-|
    osho

    До коментар [#5] от "travelholic": По-скоро такива неща трябва много внимателно да се споменават пред хора, учили медицина. Голяма част от тях са просто пророци на фармацевтичната индустрия и за нищо на света не биха приели идеята да повлияват болести или състояния с нещо друго освен с лекарства. Ако лекарството не проработи, вадят друго. Твоят черен дроб да му мисли как ще се оправя с всички тези химикали, с които го поиш.

  • 7
    gimelim avatar :-|
    gimelim

    До коментар [#6] от "osho":

    Както споменах, добре е да не говорите такива неща пред хора, които не са пропуснали уроците биология в гимназиален курс. Хеле пък нещо по-сериозно като обучение.

    Но при такъв материал и необходимостта от моди във всичко, не се учудвам.

  • 8
    osho avatar :-|
    osho

    До коментар [#7] от "travelholic": Чудно ми е какво ли мисли Микробиологията за диетата на голяма част от хората днес? Животински мазнини едва ли не всяко хранене, всеки ден, години наред. Изобилие от сол и захар във всяко нещо - от хляба до десертчето с кафето. Пържено. Пакетирани храни пълни с химични субстанции. Безалкохолни за утоляване на жаждата...и прочие боклуци.

    На нутриционистът, който казва яжте приоритетно и повече сурови плодове и зеленчуци му е модерно само името. Тезата е от векове.
    По-страшните моди са тези, които неусетно и безалтернативно отдавна са се настанили на масата ни и ни разболяват. Като например диктуваният от рекламите навик да пиеш кола докато ядеш и изобщо да го пиеш това нещо.

    Няма биологично образована персона, която може /и смее/ да представи аргументи в защита на унищожителния начин, по който се храни мнозинството от "материала" в днешно време.
    Не забравяйте също, че науката за това как функционира нашите тела е в развитие. Още много им предстои на биолози и медици да научат. Някои от тях и това, което вече е открито и доказано, пак не го знаят.

  • 9
    osho avatar :-|
    osho

    До коментар [#7] от "travelholic": Добре е да имате предвид, че голяма част от тезите, свързани със споменатия в статията алкално-киселинен баланс и произтичащото от това в организма са продукт на научни изследвания на европейски, американски и руски лекари и изследователски институти още от първите десетилетия на миналия век.

    Тези неща са известни на медицината доста отдавна. Въпросът е не дали е научно обосновано и изяснено, а дали на големите индустрии в днешно време им изнася тези неща да се знаят и практикуват масово. Кой иначе ще им купува чипса и медикаментите..?!

  • 10
    gimelim avatar :-?
    gimelim

    Чакай, бе, градски, аз не споря дали ма вреди или ползи от съвременното хранене. Това е съвсем друга тема.

    Аз се възмущавам хора завършили среден курс на образование да твърдят, и още повече да публикуват материали, че имаме нужда от специални напитки или диети, за да изхвърлим "токсини", "вредни химикали" и "тежки метали". Освен разбира се в един ограничен брой на случаи на много тежко болни хора.

    Я си припомни от учебника дали имам органи извършващи тези функции? И се замисли какво е необходимо, като си толкова против изобилието на "захар" и "сол", да се направи?

    Всичко в кавички е поставено, защото не индикира конкретни вещества или материали, може и с научните им термини да ги напишите, защото все пак говорим, че има проблем без да става явно какви са доказателствата за това и научните материали, на които се позовават тези съждения.

    Но както казваше някой - докато има балъци, ще има и хора на като горния автор.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK