Идеален образ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Идеален образ

Теодор Ушев

Идеален образ

Книгата "Тъмно огледало: Филмите на Теодор Ушев / Dark Mirror: The Films of Theodore Ushev", отразява любовта на Канада към българския аниматор

9165 прочитания

Теодор Ушев


"Филмите на Ушев често са интроспективни и мрачни. "Тъмният" образ идва от неговата работа с по-тъмни нюанси и отенъци и има за цел да отрази потенциала за провокации в работата му. А и в края на краищата киното само по себе си е огледало, което отразява какви сме всъщност в този фалшив и едновременно с това поетичен наш свят." Това казва в разговор с Light Том Максорли, директор на Канадския филмов институт и редактор на току-що излязлата в Канада книга за Теодор Ушев.

ТомМаксорли

Тео е роден е в къщата, на чието място днес е построена галерията "Владимир Димитров-Майстора" в Кюстендил. Завършва плакат и графичен дизайн в Националната художествена академия в София. Талантът си на художник той разгръща чрез анимацията, след като през 1999 г. заминава за Северна Америка. През последните 10 години Канада продуцира 12 от неговите анимационни филми. Последният, "Глория Виктория", печели високата оценка на академията на оскарите измежду 56 други филми, които по условие са победители в различни световни фестивали. Така филмът влиза в топ 10 на оскарите за филмите на 2013 г. за късометражна анимация и е номиниран в най-престижните награди за анимация в Америка "Ани".

И двете състезания като опонент на филм за Мики Маус в годишнината от създаването на героя и рождението на самия Уолт Дисни. "Глория Виктория" представя на оскарите и пред света аниматора Ушев, но и културата, която идва от Канада. А канадската държава последователно и целенасочено инвестира в неговия талант – дава му свободата да прави авторски филми, които най-често са по негова идея, сценарии, монтаж и рисунки. "Тауър Бауър" (2005), "Царица" (2006) и "Човекът, който чакаше"(2006), "Дневниците на Липсет" (2010), както и "Глория Виктория" имат фестивални отличия както в Канада, така и по целия свят.

"Книгата "Тъмното огледало" представлява колекция от по-скоро "креативни и поетични реакции" към анимациите на Ушев от различни автори, а не толкова научен, критичен или исторически анализ на работите му." Това казва редакторът Том Максорли, който е двигател за издаването на книгата заедно с Крис Робинсън, артистичен директор на Международния филмов фестивал за анимация в Отава. Изданието съдържа есета и критически материали от кинокритици и професионалисти от киноиндустрията и Националния филмов институт на Канада. Илюстрирана е с кадри от най-успешните филми на аниматора.

"Като се има предвид, че в много отношения анимацията е по-скоро абстрактна форма на изкуство, аз като редактор исках авторите на текстовете да взаимодействат чрез мисъл и език с играта и силата на кинетиката в анимационното изкуство на Ушев. На мен лично тази анимация ми носи различни усещания и емоции: ужас, радост, ведрост, тревожност..."

В Канада определят Ушев като авангарден артист, който открива нови територии и развива нови техники. Включително и с нови технологии. Тази година например Тео участва и в мащабен проект за 3D мапинг върху ключови сгради в Монреал с проекта си върху Националната библиотека на Канада. Комбинацията от личното и психологичното с широк обхват от политически и екзистенциални въпроси, които възникват през XX век и просъществуват и в XXI, оформят Ушев като един от пионерите на съвременната визуална култура.

Работата му се оценява високо не само в Холивуд и в Канада. Легендата Дейвид Гилмор от култовите "Пинк Флойд" например го кани да направи анимацията и обложката на албума му, DVD-то и мултимедията за концертите от турнето му през 2006 г. През миналата година пък най-престижният форум за късометражно кино в света "Клермон Феран" прави ретроспекция на творби на Тео, а той самият е поканен като почетен член на международното жури на фестивала. Също миналата година в Познан, Полша, прави пърформанс на филмовата си трилогия "XX век" с живо изпълнение на музиката към филмите със симфоничния оркестър на града. Преподава и провежда различни уъркшопове и майсторски класове в повече от 20 университета и фестивали по света: Япония, Франция, Испания, Германия, Португалия, Лондон, Будапеща, Южна Корея и т.н.

Работите на Тео Ушев съдържат в себе си различни видове изразителност, които се свързват с руския кнструктивизъм и италианския футуризъм. Но преди всичко той успява да създаде свой собствен художествен език. Според редактора на новоизлязлата книга "Тъмно огледало: Филмите на Теодор Ушев" Том Максорли артистът съчетава по ярък и впечатляващ начин своите собствени смели подходи към създаването на изображения с предварително установени видове графичен дизайн и анимация. "Тео ни кара да гледаме на неговите филми и на себе си по много различни начини и от много различни гледни точки. От социалните перспективи, през политическите до социологическите. Впечатляващата анимация на Теодор Ушев е кинетичен колаж от графична артистичност, психологическа мистика, емоционална наситеност, идеологическа несигурност и музикална алхимия", пише Максорли.

Книгата за Теодор Ушев се разпространява в Канада. Теодор Ушев ще направи първата си самостоятелна изложба с плакати в рамките на One Design Week през юни 2014 г. в Пловдив. Лимитирана серия авторски плакати на артиста от неговите филми могат да се намерят в онлайн галерията plakatkombinat.com.

"Филмите на Ушев често са интроспективни и мрачни. "Тъмният" образ идва от неговата работа с по-тъмни нюанси и отенъци и има за цел да отрази потенциала за провокации в работата му. А и в края на краищата киното само по себе си е огледало, което отразява какви сме всъщност в този фалшив и едновременно с това поетичен наш свят." Това казва в разговор с Light Том Максорли, директор на Канадския филмов институт и редактор на току-що излязлата в Канада книга за Теодор Ушев.

ТомМаксорли

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK