Доказателствата на Ай Уей Уей
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Доказателствата на Ай Уей Уей

Доказателствата на Ай Уей Уей

Лични впечатления от актуалната берлинска изложба на китайския авангардист и десидент

3940 прочитания

© Мариана Мелнишка


Доказателства за непримиримост към неправдите, лицемерието, потискането на личността и всякакъв фалш – не само в Китай, но и по света – дава с художествени средства китайският творец, архитект и политически активист Ай Уей Уей с поредната си, но най-голяма досега самостоятелна изложба, този път в Берлин.

Поради големия интерес експозицията, включена в традиционния Берлински фестивал на изкуствата, ще остане по-дълго от предвижданото – до средата на юли. Въздействието на китайския художник концептуалист идва от контрастите и противоречията в творбите му, озарени от дръзкото му чувство за хумор, но и от будната му съвест и силния дух на привързаност към страната му, в която той е дисидент, от три години под домашен арест и с постоянни обвинения от властите. Той сам е събирал като ценни реликви от миналото 6-те хиляди трикраки дървени столчета – и те подобно на велосипедите, най-характерни за Китай – от времето на династията Мин, които са изложени в първата, най-голяма и светла зала на музея. В следващите 18 зали стените са облепени с тапети от безчет квитанции, издадени от художника на милионите хора, изпратили му пари, за да отговори на скалъпените обвинения за неплатени данъци.

За разлика от образите на Анди Уорхол, от когото Ай се е учил в Ню Йорк, всяко от тези квадратчета е уникално. Символично изображение на измамния свят са осемте антични керамични вази, използвани от династията Хан преди повече от 20 века, които той е покрил с автолак в цветовете на най-популярните луксозни автомобили, фучащи по шосетата между Пекин и Шанхай, както ги вижда посетителят на няколко видеоинсталации в съседна зала. С друг образен контраст Уей предизвиква търсената емоционална реакция: изкривените арматурни железа от сринатата зле построена училищна сграда при голямото земетресение в Съчуан през 2008 г., под която са загинали хиляди деца. Доказателственият материал, събиран от художника за всяко дете, е конфискуван, а самият той е бил арестуван.  

Пренебрежението към отделния човек е илюстрирано с друга многозначителна инсталация – купчина порцеланови речни раци, които се катерят един върху друг, съвсем не в "хармония", както звучала думата за "рак", използвана от китайските власти за обикновеното население. Макар и изработени специално за Ай Уей Уей в селото на порцелановите изделия, тези и други експонати не се излагат в никой музей в родината му. Затова пък присъстват в Мюнхен, в Лондон, в Бруклинския музей, а през септември негова експозиция ще влезе в особен музей - непристъпната някога сграда на затвора "Алкатрас" на едноименния остров край Сан Франциско.

Чрез смесването на материали пък се осъществява връзката между епохите, като при аристократичната дърворезбована рамка на врата, вградена в зид от тухли и хоросан. А скулптурите на дванайсетте китайски зодиакални знака, изработени от злато за колекционери и от бронз за експозиции, имат дълга и заплетена предистория, виеща се между епохи и континенти.

Причудливите експонати включват утилитарни предмети като дървени мебели и кутии в традиционна изработка без метална сглобка, както и чифт "сглобени" обувки – в стила на Марсел Дюшан.

А след като обиколи човек горните етажи на музея, на излизане минава пак през фоайето, между чиито колони висят 150 велосипеда от най-често употребяваните в Китай, инсталирани там като паметник на несправедливо обвинения колоездач, осъден впоследствие и на смърт.

Самият музей, построен през 1881 г. с ренесансова декорация, изненадва с достолепието си между новите сгради в района на Потдсдамер плац, издигнати в последните десетилетия на мястото на руините от войната. За щастие това хранилище на култура от много епохи е пострадало само частично, така че е могло да бъде възстановено, и то със съдействието на знаменития потомък на проектанта му – архитектът на модерността Валтер Гропиус.

Доказателства за непримиримост към неправдите, лицемерието, потискането на личността и всякакъв фалш – не само в Китай, но и по света – дава с художествени средства китайският творец, архитект и политически активист Ай Уей Уей с поредната си, но най-голяма досега самостоятелна изложба, този път в Берлин.

Поради големия интерес експозицията, включена в традиционния Берлински фестивал на изкуствата, ще остане по-дълго от предвижданото – до средата на юли. Въздействието на китайския художник концептуалист идва от контрастите и противоречията в творбите му, озарени от дръзкото му чувство за хумор, но и от будната му съвест и силния дух на привързаност към страната му, в която той е дисидент, от три години под домашен арест и с постоянни обвинения от властите. Той сам е събирал като ценни реликви от миналото 6-те хиляди трикраки дървени столчета – и те подобно на велосипедите, най-характерни за Китай – от времето на династията Мин, които са изложени в първата, най-голяма и светла зала на музея. В следващите 18 зали стените са облепени с тапети от безчет квитанции, издадени от художника на милионите хора, изпратили му пари, за да отговори на скалъпените обвинения за неплатени данъци.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    barbq avatar :-P
    BarBQ

    Хаха, купчината раци - уникално.

  • 2
    selofia avatar :-|
    Селофия

    Ай Уей-Уей е велик... След Пикасо той е, излъчващ светлина в тоя свят, където финансите са над човешките постижения - били те наука, красота, солидарност...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Шифърът на Хилма

Шифърът на Хилма

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.