Животът по скалата на Рихтер
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Животът по скалата на Рихтер

Beyeler

Животът по скалата на Рихтер

Един от шестимата най-влиятелни съвременни артисти – Герхард Рихтер, с богата ретроспективна изложба

3298 прочитания

Beyeler

© Beyeler


В края на миналата година американското списание Vanity Fair попита представителна извадка от най-добрите галеристи, куратори и професори по изобразително изкуство кои са 6-имата най-влиятелни съвременни артисти. За всеобща изненада на екипа на изданието, автора на материала Марк Стивънс и вероятно за някои от липсващите в престижната шесторка артисти като Джулиан Шнабел, Франческо Клементе, Марина Абрамович и Деймиън Хърст, класацията оглави германският художник Герхард Рихтер, следван от Джаспър Джонс, Ричард Сера, Брус Науман, Синди Шърман и Елсуърт Кели. "И Герхард Рихтер и Джаспър Джонс са изключително висока класа художници, които много трудно могат да бъдат определени като стил на работа.

Рихтер, подобно на Сидни Шърман, е истински хамелеон в работата си. В някои от картините му може да го видите като спокоен реалист, а в други като експлозивен абстракционист или по-скоро експресионист. Кураторите го определят и като отворен към публиката и споделящ целия си свят художник, и като много ревностно пазещ интимността си артист.

Когато се говори за Рихтер обаче, всички са категорични, че той не прави компромиси с изкуството си, за да се продава или харесва повече. Той е безкомпромисен по отношение на изкуството си. Това е и може би най-точното определение за германския художник, който не обича да дава интервюта, "защото думите в моя свят нямат тази сила, каквато имат картините".

Източник: Beyeler

Голяма ретроспективна изложба със селекция от картини, направена лично от художника и един от най-близките му приятели - кураторът Ханс Улрихт Обрист, организира швейцарската фондация Beyeler. "Рихтер е изключително продуктивен художник и в изложбата са включени както негови рисунки, напомнящи снимки от периода, в който се е занимавал с фотография в далечната 1960 г., така и някои от актуалните му работи – дигитални принтове, стъклени пана и огледала. През годините е създал работи, обединени в много цикли и серии, които могат да бъдат интерпретирани както като отделни творби, така и като част от мащабните по замисъла си проекти", коментира кураторът на изложбата и припомня, че работата с Герхард Рихтер е несравнимо удоволствие, но може да крие и много рискови фактори. Така например, когато през 2005 г. рисува горящите небостъргачи на Световния търговски център в Ню Йорк, художникът взема решение да унищожи картината. Съобщава това в интервю за списание Spiegel, където за пръв път е публикуван и кадър на самата картина. Обществената реакция го принуждава да премисли решението си и вместо да унищожи творбата, настоява платното никога повече да не бъде показвано пред публика.

В настоящия момент картината е част от колекцията на Нюйоркския музей за модерно изкуство. "Понякога времето се показва като най-големия учител за всички времена. И човек разбира, че дори и да не е постигнал онова, към което се е стремял през цялото време, по пътя се случило нещо друго, което е не по-малко важно", казва в интервю за списанието малко по-късно авторът и споделя, че сега намира картината за "важна в работата ми".

Източник: Beyeler

За изложбата в швейцарската фондация 82-годишният художник работи повече от пет месеца заедно с Обрист, директор на лондонската галерия Serpentine, с когото го свързва 20-годишно приятелство. "В настоящия момент съм в една от онези фази, в която не знам дали работя, за да се развличам, или, за да правя изложби, или, за да си намирам оправдание, че все още рисувам на тази възраст. Без съмнение е комбинация от всичко това. И единственото, от което се страхувам от време на време, е, че може да дойде моментът, в който всичко това да свърши. Истината е, че само когато рисувам, се чувствам свободен!"

Изложбата Gerhard Richer, фондация Beyeler, Швейцария, до 7 септември

В края на миналата година американското списание Vanity Fair попита представителна извадка от най-добрите галеристи, куратори и професори по изобразително изкуство кои са 6-имата най-влиятелни съвременни артисти. За всеобща изненада на екипа на изданието, автора на материала Марк Стивънс и вероятно за някои от липсващите в престижната шесторка артисти като Джулиан Шнабел, Франческо Клементе, Марина Абрамович и Деймиън Хърст, класацията оглави германският художник Герхард Рихтер, следван от Джаспър Джонс, Ричард Сера, Брус Науман, Синди Шърман и Елсуърт Кели. "И Герхард Рихтер и Джаспър Джонс са изключително висока класа художници, които много трудно могат да бъдат определени като стил на работа.

Рихтер, подобно на Сидни Шърман, е истински хамелеон в работата си. В някои от картините му може да го видите като спокоен реалист, а в други като експлозивен абстракционист или по-скоро експресионист. Кураторите го определят и като отворен към публиката и споделящ целия си свят художник, и като много ревностно пазещ интимността си артист.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK