С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

5 5 сеп 2014, 16:36, 12873 прочитания

На мегдана

"Шевица" - личният проект на дизайнерката Гергана Станкова преоткрива българските бродерии и ги поставя в модерен контекст

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Допреди две години Гергана Станкова (30 г.) няма никаква представа от български фолклор, бродерии или плетки. Един ден на вечеря с компания в битова кръчма в Мелник тя се втренчва в яката на ризата на келнера и тренираният й дизайнерски поглед забелязва, че е избродирана с типични български шевици. "Не беше нищо специално – най-популярната шарка, която познаваме, но в този момент в нея видях изчистените геометрични линии и се удивих колко са красиви", спомня тя. Така започва нейната все още млада любов към българските визуални елементи в дрехите, която преминава в собствена марка за аксесоари "Шевица".

"Може би фактът, че нямам познание за народните ни носии и фолклор и не ги възприемам в какъвто и да е контекст, ми помогна да ги съзра само като графики", казва тя. В началото се замисля, че едни и същи пет мотива присъстват навсякъде и започва да се интересува няма ли повече. Открива, че не са 5, а 500. Изважда всички книги и албуми, които са й подарили приятели и които сама е изнамерила, някои с рядка антикварна стойност, и започва да ми показва колко богати и сложни са различните мотиви на шевиците.


Обяснява ми, че от доста време търсила интересна идея, която да реализира в собствен бранд за аксесоари и така, изумена от откритието си, решила, че уменията й на графична дизайнерка биха могли идеално да й послужат, за да започне да прави принтове с шевиците върху шалове и чанти. Преди това изработвала бижута от полимерна глина. "Обичам да работя за двуизмерен печат и шаловете се оказаха подходящи, те са си 2D поле за изява". Брандът "Шевица" е нейн личен проект, който смята да ръководи паралелно, докато продължава работата си като арт директор в рекламна агенция.

На мегдана

Преглед на оригинала

[http://www.shevitza.eu/]

Гергана разделя колекциите така, както са разпределени от етнографите – на геометрични, човешки и животински фигури. Първата колекция с шалове от първия вид се разпродава веднага – 100 от тях заминават към своите собственици заедно с придружаващи ги обяснения: какви са шарките, от кой регион са, какво изобразяват и символизират. Следват нови колекции и покани за съвместни проекти. Гергана е категорична, че принтовете не са изключителна запазена българска марка, влияние има от всичките ни балкански съседи. "Много ми хареса екскурзовода във варненския етнографски музей, който каза, че е крайно време да се издаде книга "Етнография на Балканите", защото културите си взаимодействат и нищо не е чисто българско или гръцко, сръбско и т.н."

Разказва ми, че сега е започнала общ проект за плетени шалове на ръка с момичетата от магазин "Чекмедже" – огромни по 2 метра, някои с плетени шевици, други с бродирани, а трети с принтиран гръб. Ще ги очакваме за продажба през декември. Интересно ми е защо пак шалове, а Гергана ми споделя, че не е реалистично да очакваме хората да носят шевиците на дрехи, съвременният им прочит според нея трябва да е върху аксесоари. "Те позволяват и повече игра с цветовете, повече шарено."



Това лято е било наистина шарено и оригинално с летните принтове, вдъхновени от шевици с геометрически елементи за бански и парео. Това е друг съвместен проект, в който участва Гергана. Старите български елементи намират всякакви приложения – дори и във вътрешния дизайн, така че в момента тя изготвя и проект за етажерка с елементи от шевици. "Но съм решила да не отговарям положително на всеки нов проект, защото ще се получи така, че от липсата на каквито и да е шевици на пазара, изведнъж ще се пренасити с тях."

На мегдана

Преглед на оригинала

[http://www.shevitza.eu/]

Дизайнерката има различно отношение към различните шарки – някои променя, други не докосва и рисува точно както са оригиналите. "В началото имах страх и уважение към шевиците и не смеех да ги променям, но после с четене и проучване разбрах, че жените, които са ги бродирали и тъкали, са ги променяли почти винаги и всяка е имала своя интерпретация. Така започнах и аз да ги интерпретирам." Тя обяснява още, че като разучава колко много е използвана свастиката в тъканите през XIX век, й става изключително тъжно как този символ е загубен завинаги след Втората световна война. "Но когато интерпретирам фигурите, си позволявам да променям най-много човешките, особено да ги стилизирам, защото от тях правя бижута на 3D принтер. Гривните и колиетата са материализирани шевици от пластмаса, която наподобява гума, защото са гъвкави. Колиета са на сребърни верижки, а шаловете са върху полиeстерен плат, който наподобява изкуствена коприна. Технологията на печата е такава, че изисква полиестер - сюблимационният печат изгаря плата, ако е памучен", обяснява Гергана.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

7 дек 2018, 1552 прочитания

Диалози на гениалността Диалози на гениалността

Една изложба в два музея изследва културната приемственост и метафизичната връзка между Бунюел и Гоя

7 дек 2018, 1723 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
20 въпроса: Пейо Колев

Космическите пощальони

Частните полети в околоземна орбита навлизат в ерата на миниатюризацията

Доайените в рекламния бизнес

Съдружниците в определената за най-ефективна агенция Noble Graphics, Чавдар Кенаров, Иво Алтънов и Марсел Леви пред "Капитал"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Глас от новия свят

Писателката Тайе Селаси за сложната африканска идентичност и борбата със собствените страхове

Диалози на гениалността

Една изложба в два музея изследва културната приемственост и метафизичната връзка между Бунюел и Гоя

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Мей оцеля, но драмата Brexit продължава, ЕЦБ спира да печата пари

Емисия

DAILY @7PM // 13.12.2018 Прочетете