Ходещият италианец
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ходещият италианец

Салваторе Ферагамо в римския "Гранд хотел" със София Лорен по време на представянето на нова линия обувки през 1955 г.

Ходещият италианец

Изложбата Equilibrium в Museo Salvatore Ferragamo проследява равновесието в обувките и в живота

3155 прочитания

Салваторе Ферагамо в римския "Гранд хотел" със София Лорен по време на представянето на нова линия обувки през 1955 г.

© Meldolesi


Годината е 1955. Салваторе Ферагамо (1898 – 1960) е коленичил пред седналата на диван София Лорен. Италианският обущар, както самият той предпочита да бъде наричан, нежно опипва ходилото на актрисата, след това поставя крака й в обувка, върху която прави допълнителни обозначения за корекции. Видеото е включено в голямата изложба Equilibrium в Museo Salvatore Ferragamo във Флоренция до 12 април 2015. Тя е посветена на една от най-известните емблеми в живота и творчеството на Ферагамо – търсенето на максимално удобство на създаваните от него обувки.

И докато подобен рекламен лайтмотив може да бъде чут от почти всеки производител на обувки, в случая с Ферагамо максимата му представлява цялата му творческа философия, а желанието му неговите клиенти да се чувстват в обувките му толкова удобно, все едно вървят боси, се превръща в креативна фикс идея. Той дори записва вечерен курс по анатомия в University of Southern California, за да научи максимално много за човешкия скелет.

Музеят се намира в подземния етаж на строения през XIII век Palazzo Spini Feroni близо до Понте Векио, който семейството купува през 1938 г. и където се помещава и щабквартирата на компанията. Екипът, който организира изложбата, ръководен от директорката на музея Стефания Ричи, три години се рови из фирмените архиви, където се пазят близо 20 хиляди чифта обувки. От тях могат да се видят обувки, създадени за Ана Маняни, Ава Гарднър, Одри Хепбърн, както и модела, който Мерилин Монро носи в комедията "Някои го предпочитат горещо" (1959 г.)

Салваторе Ферагамо заедно с танцьорката Катрин Дънам в хотела Palazzo Spini Feroni, Флоренция, през 1949 г. Голяма част от професионалните танцьорки в Италия са били редовни клиенти на Ферагамо.
Източник: Archivio Foto Locchi
Изработка на обувки с 11-сантиметров ток през 2014 г.,
Източник: Arrigo Coppitz

Сред стотиците дървени калъпи на известни хора, за които марката продължава да изработва индивидуални обувки дори след смъртта на основателя Салваторе Ферагамо през 1960 г,. се четат изписани на ръка имената на Мадона, Анджелина Джоли и Royal Baby. Малките обувки на принц Джордж са изработени по същата патентована от Ферагамо противо-хлъзгаща технология, по която прави и обувките от мека кафява кожа за първия си син Феручо. Те също са експонат от изложбата под заглавие Primi passi ("Първи стъпки) от 1946 г.

Ферагамо открива, че "когато човек стои изправен, тежестта пада вертикално върху свода на крака, където площ от не повече от пет сантиметра понася цялата тежест на тялото", пише той в автобиографията си Shoemaker of Dreams издадена през 1957 г. Така създава революционната си метална подложка в подметката, която помага на крака да се движи като обърнато махало. Патентована през 1929 г., тя и сега се използва в обувките на лейбъла Salvatore Ferragamo. Ферагамо получава близо четиристотин патента, някои от които все още не са прилагани. Първият от тях – апарат за подпомагане на пострадали долни крайници, създава през 1921 г., когато самият той е със счупен крак след автомобилна катастрофа, в която загива един от братята му.

Мултидисциплинарната изложба проследява идеята за равновесие в света на изкуствата, архитектурата, антропологията, танца с творби на Роден, Матис, Пикасо, Кандински. Обувките Shoes for Departure (1991 г.) на звездата на пърформънса Марина Абрамович са направени от големи аметисти и тежат 40 килограма.

Салваторе Ферагамо заедно с американската актриса Полет Годар през 1954 г. във Флоренция.
Източник: Archivio Foto Locchi

"С боси крака стъпете в обувките. Със затворени очи. Неподвижни. Тръгнете", са инструкциите на артистката към зрителите. "Чичо ми обичаше краката по доста специфичен начин - за него те бяха началото на красотата. Мечтата му беше да ги защитава, защото смяташе, че ако защити краката, защитава и самия човек", казва в заснетия за изложбата филм Джери Ферагамо, племенник на основателя.

"Богатството си създадох на базата не на дизайна, стила или модата, а на удобството на хилядите хора, за които съм правил обувки", споделя самият Салваторе Ферагамо.

Equilibrium в Museo Salvatore Ferragamo до 12 април 2015 г.

Модел от Ферагамо със злато по кожата и червено кадифе, създаден между 1944-1945 г. и актуален в годините след Втората световна война.
Източник: Christopher Broadbent

Годината е 1955. Салваторе Ферагамо (1898 – 1960) е коленичил пред седналата на диван София Лорен. Италианският обущар, както самият той предпочита да бъде наричан, нежно опипва ходилото на актрисата, след това поставя крака й в обувка, върху която прави допълнителни обозначения за корекции. Видеото е включено в голямата изложба Equilibrium в Museo Salvatore Ferragamo във Флоренция до 12 април 2015. Тя е посветена на една от най-известните емблеми в живота и творчеството на Ферагамо – търсенето на максимално удобство на създаваните от него обувки.

И докато подобен рекламен лайтмотив може да бъде чут от почти всеки производител на обувки, в случая с Ферагамо максимата му представлява цялата му творческа философия, а желанието му неговите клиенти да се чувстват в обувките му толкова удобно, все едно вървят боси, се превръща в креативна фикс идея. Той дори записва вечерен курс по анатомия в University of Southern California, за да научи максимално много за човешкия скелет.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK