Убеди ме за две минути
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Убеди ме за две минути

Убеди ме за две минути

В рамките на месец ноември дигиталният форум "Младите могат" предлага кандидатстване за работа с видео вместо със CV

6635 прочитания

© Велко Ангелов


"Kопирайтърът Мигел Дуарао кандидатства за мечтаната от него позиция, като вместо да изпраща CV, снима  90 секундно видео, в което говори за красивата си и приятелка Ерика, която е фотомодел и имат връзка вече шест години. През цялото време фокусът е поставен върху нея, чак накрая за кратко се появява негова снимка, от която става ясно, че определено не е хубавец. Заключението е, че умее да борави със словото и е добър копирайтър, след като е впечетлил и убедил толкова красива жена да е с него." (видео)  Според Габриела Кушева, част от екипа на Jobio.me, именно така се прави впечатление. HR платформата иска да  предостави възможност на кандидатите за работа да разкрият най-доброто от себе си в рамките на две минути по малко по-различен и забележим начин.

В рамките на месец ноември по време на инициирания от компанията т.нар. дигитален кариерен форум "Младите могат" стартира нова и нестандартна кампании за кандидатстване за работа – фирмите отправят предизвикателства към бъдещите си служители, а те отговарят на потенциалните си работодатели под формата на двеминутно видео.

Габриела е категорична, че видеото е по-добрият начин да се добие впечатление за уменията на даден човек, особено ако е без опит и току-що завършил университет. Тя споделя собствения си опит – преди да стане част от Jobio, работи като рекрютър (наемане на персонал) в компанията за компютърни Gameloft, където имала предизвикателната задача да сформира цял нов отдел. Фирмата разкривала свой департамент в България, но без служителите. Приключението било гарантирано – да се наемат 150 души, които да владеят свободно английски език и да имат отношения към гейминга. "Задачата за масово наемане на нови хора ме постави пред лавина от CV-та, които бяха пълни с клишета като "комуникативен" или "добре работещ в екип". Практически е много трудно да се разбере нещо от автобиография на човек, който току-що е завършил висшето си образование и има ограничен опит в най-много една работа", разказва Габриела. Тогава най-много се радвала на хората, които се сещали да напишат любимите си видеоигри или посещаваните от тях блогове и форуми, свързани с гейминга. "Тогава разбрах, че CV-то не е инструмент, който ми показва какво наистина умеят млади хора, които сега започват кариерата си. За хора с опит може и да е подходящ начин, но когато опитът, който прави твърденията им правдоподобни, отсъства, трябва да се измисли друг вариант."

Години и половина по-късно, вече част от Jobio.me, Габриела и колегите й желаят да предложат игри за подбор на персонал, подобни на въведените в Marriott Hotels, когато веригата се нуждае да наеме нови готвачи например. Според Габриела игрите са добър начин за тестване на някои умения, а и така кандидатите за работа чувстват, че са попаднали в по-неформална среда и са способни да покажат най-доброто от себе си. Но тъй като този проект е много амбициозен, засега Jobio.me се насочват към платформа, в която може да се кандидатства за работа и в която за всяко вписано умение кандидатът прави тест с оценки и получава моментална обратна връзка. По време на дигиталния кариерен форум компаниите публикували предизвикателства като: софтуерна фирма търси решение на проблема с интернет троловете и езика на омразата: "Нашето предизвикателство е насочено към любителите на интернет и видеоигрите. Искаме да споделите своето мнение по наболял във виртуалното пространство проблем – хейтът, троловете и омразата. Проблем, повдигнат наскоро от Felix Arvid Ulf Kjellberg, известен YouTube стриймър: "Писна ми. Изключвам коментарите завинаги. И няма да ги върна обратно. Надявам се да разберете решението ми. Той е рус, синеок швед на 21 години. YouTube каналът му за анализ и коментари на гейм плей има 31 милиона абонати и 6.2 милиарда видео посещения. Защо социален човек като него прибягва до такива крайни мерки в момент, в който е на върха на славата? Вие какво бихте направили, ако сте на неговото място, за да се справите с хейта?" Подобни предизвикателства има и в други сфери и от българските кандидати за работа се очаква да станат провактивни и креативни в решенията. Например за бранд мениджър или маркетинг асистент. 

Интересува ме дали Габриела смята, че на базата на видео кандидатура за работа могат да се вземат грешни решения и да се допусне дискриминация. Според нея, ако някой HR е склонен да проявява такава, така или иначе ще я демонстрира по време на личната среща и интервюто. "От гледна точка на самите експерти човешки ресурси видеото спестява много време от телефонното интервю, първоначалното отсяване по CV, а и ако още в началото разберете, че това определено не е кандидатът, може да спрете интервюто, а среща на живо няма как да прекъснете на първата минута."

Според ейчарката за кандидатите видеото е възможност за изразяване на индивидуалността и формиране на впечатление, но аз се опитвам да си представя как един интроверт програмист говори за себе си пред камера. Явно този инструмент не е задължително да е полезен за всички, но за тези, на които им се струва подходящия начин за кандидатстване за работа, имат време да го изпробват до края на ноември. В платформата е предоставено място за качване на видео, което преди това трябва да сте заснели сами с камера или телефон. За да успеете да качите клипа, е нужна регистрация.

"Kопирайтърът Мигел Дуарао кандидатства за мечтаната от него позиция, като вместо да изпраща CV, снима  90 секундно видео, в което говори за красивата си и приятелка Ерика, която е фотомодел и имат връзка вече шест години. През цялото време фокусът е поставен върху нея, чак накрая за кратко се появява негова снимка, от която става ясно, че определено не е хубавец. Заключението е, че умее да борави със словото и е добър копирайтър, след като е впечетлил и убедил толкова красива жена да е с него." (видео)  Според Габриела Кушева, част от екипа на Jobio.me, именно така се прави впечатление. HR платформата иска да  предостави възможност на кандидатите за работа да разкрият най-доброто от себе си в рамките на две минути по малко по-различен и забележим начин.

В рамките на месец ноември по време на инициирания от компанията т.нар. дигитален кариерен форум "Младите могат" стартира нова и нестандартна кампании за кандидатстване за работа – фирмите отправят предизвикателства към бъдещите си служители, а те отговарят на потенциалните си работодатели под формата на двеминутно видео.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    areta avatar :-|
    areta

    Миии не знам... Най-свестния човек, който имах за колега, беше доста грозен, държеше се много резервирано, миришеше лошо, пушеше като комин, обличаше се като клошар... обаче единствен той ми е помагал с куп затруднителни проблеми. Умееше да види светкавично същината и да предложи колкото се може по-просто решение.

    Представям си, ако трябваше да кандидатства за работа с видео...

  • 2
    strayker23 avatar :-?
    strayker23

    Да, не е за всички, но на мен идеята много ми харесва.

  • 3
    noufar avatar :-|
    noufar

    Много интересна идея, но може би за различните професии трябва различен подход


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK