Плочките ми пречат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Плочките ми пречат

Плочките ми пречат

"Дневник на пешеходеца" класира най-артистично разкопан тротоар

7812 прочитания

Близка приятелка ходи пет пъти в седмицата на езда, състезава се в дисциплина със скокове със собствения си кон и въпреки всичките си падания и натъртвания досега най-сериозните й навяхвания са от миналaта седмица, когато се преби на непочистен заледен тротоар в центъра на София. Но дори когато ледът се стопи, ходенето не става по-лесно: подскачащи плочки, разкопани места, колчета забити тук и там, а придвижване с бебешка количка е мисия невъзможна.

Всички сме свидетели в какво състояния са тротоарите, но докато някои само се оплакват, други се захващат на работа. Двадесет и девет годишната Александра Николова заедно с още няколко приятели започват да снимат тротарите в София и да ги качват в профил в Instagram на шега. "Представяхме си, че ще правим галерия Before and after, т.е. как плочките са поправени след нашите снимки. Но на някои места и след поправянето им ставаше по-зле. Използват се нискокачествени материали, защото се иска с малко средства да се покрие по-голям периметър", коментира Александра. Според нея има и други начини за поддържане на тротоарите, освен чрез малките общински бюджети: "Има проекти на Европейския съюз и фирми с добре развита корпоративна отговорност. Примерно една алкохолна марка беше оправила тротоар, за да го брандира и изобрази стъпки върху него."

"През 90-те години, когато всеки паркираше където си реши, плочките по тротоарите се начупиха, защото не бяха пригодени за такова голямо натоварване. След като направиха синя зона и паркиране вече е разрешено само на определени места, забиха колчета върху тротоарите и се получи още по-безумна комбинация: колче върху счупена плочка", твърди Александра.

Проектът на приятелите в Instagram се разраства, зараждат се всякакви идеи. Например изложба на снимките на разбити плочки и разкопани канали, които Александра и останалите кръщават със забавни имена. След това успяват да спечелят малък бюджет по европейска програма и създават онлайн платформа, където освен да се качват снимки, могат да се обменят и идеи - www.kvartalnatrotoarite.com.

"Интернет страницата се получи прекрасно, изложбата също, но всичко остана на малко абстрактно ниво. Фотографиите вече са прибрани, а има хора, до които онлайн съдържанието няма да стигне. Затова решихме да създадем "Дневник на пешеходеца" на хартиен носител - малка книжка с карта." Дневникът излиза през ноември 2014 г. и засега засяга само квартал "Оборище". "Избрахме именно него, защото всички приятели сме оттук – тук сме израснали, а и успяхме да си партнираме с община "Оборище" за проекта Европа 2014. Надявам да можем да го разширим и за останалите квартали." Тиражът е 5000 броя и се разпространява безплатно.

"Дневник на пешеходеца" предлага разходка из квартала и възможност да се отбелязват всички странни плочки, които срещнете по пътя. Описани са категории с прилежащите им снимки: "Плочка тип природен пейзаж", "Плочка тип мозайка", "Тайни проходи" и "Плочка тип басейн". Хората са подканени сами да си кръстят плочка и да номинират най-невероятните им открития в квартала в категориите: "Най-артистично оформена дупка", "Най-атрактивно начупена плочка", "Най-артистично изровен канал". Всички находки се споделят в интернет с хаштаг #kvatro.

В "Дневника" можете да откриете още откъде да не минавате, ако се опитвате да карате колело в района – велоалеи въобще няма, но ако все пак сте сред ентусиасти на две колела, има напътствия как да се пазите. Жокерите са и за престрашилите се дами да излязат на висок ток и къде са най-злокобните дупки, които да избягвате.

Въпреки че Столичната община е партньор в проекта, на гърба на книжката пише с големи букви: "Мненията и заключенията, изразени в "Дневник на пешеходеца", не представляват официално становище на Столичната община. Според Александра следващата стъпка е да бъде олекотена процедурата, по която компании, склонни да финансират ремонти, да го направят по-лесно. "В момента е затворен кръг – от общината казват, че нямат пари, но когато някой иска да инвестира, процедурата се оказва толкова сложна и бюрократично тромава, че желаещите се се отказват."

"На последната страница на "Дневника" сложихме примери за добре поддържана градска инфраструктура. В Ню Йорк има цял гид как да се правят тротоарите, който е общодостъпен за всички граждани. Там е описано какво трябва е цялостното изживяване в градската среда", обобщава Алекс.

В момента "Дневник на пешеходеца" може да се намери в заведенията из район "Оборище" като FlipFlop, "+това", MaBaker

www.kvartalnatrotoarite.com

Близка приятелка ходи пет пъти в седмицата на езда, състезава се в дисциплина със скокове със собствения си кон и въпреки всичките си падания и натъртвания досега най-сериозните й навяхвания са от миналaта седмица, когато се преби на непочистен заледен тротоар в центъра на София. Но дори когато ледът се стопи, ходенето не става по-лесно: подскачащи плочки, разкопани места, колчета забити тук и там, а придвижване с бебешка количка е мисия невъзможна.

Всички сме свидетели в какво състояния са тротоарите, но докато някои само се оплакват, други се захващат на работа. Двадесет и девет годишната Александра Николова заедно с още няколко приятели започват да снимат тротарите в София и да ги качват в профил в Instagram на шега. "Представяхме си, че ще правим галерия Before and after, т.е. как плочките са поправени след нашите снимки. Но на някои места и след поправянето им ставаше по-зле. Използват се нискокачествени материали, защото се иска с малко средства да се покрие по-голям периметър", коментира Александра. Според нея има и други начини за поддържане на тротоарите, освен чрез малките общински бюджети: "Има проекти на Европейския съюз и фирми с добре развита корпоративна отговорност. Примерно една алкохолна марка беше оправила тротоар, за да го брандира и изобрази стъпки върху него."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

26 коментара
  • 1
    ksm1416514793382905 avatar :-|
    Tihomir Iliev

    Най-добре е тротоарите да се асфалтират. Много по практично и евтино решение.

  • 2
    bai_toz avatar :-|
    Без коз

    После следва и "най-атрактиво" падане на дете с колело."Най-артистично" спъване на възрастни и трудно подвижни хора. А може би и "Най-травиален" отговор от страна на Общинските служби.
    Не на последно място "Лично обещание" от страна на Боко,че в най-кратки срокове (ден до пладне) всичко ще е оправено.
    И ще завършим със всеобщото "разбиране",че "няма пари". Не за ремонт а за комисионни,за %-ти..... и т.н и т.н.....

  • 3
    romolus avatar :-|
    Додо

    На 90 % от местата, където има проблеми с плочките в София има една причина за това им състояние и тя се нарича дървета, или по-точно, корени на дървета. за съжаление, ако искаме плочките да са непокътнати, трябва да махнем дърветата. И не, няма начин да има дървета ( живи) и те да нямат корени, които рани или късно надигат плочките.
    В големите градове, европейски, просто забележете наличието на дървета по улиците, и как са решени ситуациите с плочките около тях, когато въобще има дървета, разбира се.
    Не ми харесват плочките в София, но някак си, предпочитам ги така, но и с наличието на дървета покрай тротоарите.
    Разбира се, могат и да се асфалтират тротоарите, могат и да се бетонират, но тогава става друга темата, а тук темата е за плочките. Или поне аз оставам с такова впечатление.

  • 4
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    То да е само квартал "Оборище"...
    Помня га си мисля, че някои малки улички вцентъра изглеждат като след бомбандировка.

  • 5
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Как НЕ СЕ прави тротоар (плочник):

    * разкопава се целината на две на три, премахва се грубо тревата;
    * хвърля се малко пясък на посоки, колкото да нивелира основата за не повече от следващите две седмици;
    * млад ром поставя плочки "на око", нивелира е непознат инструмент;
    * самите плочки са от фирма "Яз, брато и на кмето кумо" и имат срок на годност около 3 до 6 месеца през лятото и до две седмици зимно време;
    * фугите се заливат с т. нар. цементово мляко;
    * дърт шмекер в ролятя на кмет реже лента;
    * вечерта се дели плячката.

  • 6
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Как се прави тротоар (плочник):

    * разкопава се целината, щателно се изкопава така, че да бъдат отстранени корените на растенията (трева и храсти);
    * грундира се, с поне два слоя каменни късове (чакъл) и пясък;
    * трамбоване, трамбоване, валираране, и така още около 10 пъти;
    * плочките се редят при стриктна нивелация (с наклон за оттичане н водата), като при поставянето се слага полусуха смес и цемент и пясък, изравняването става с гумен чук и поне 10 удара на плочка;
    * фугира се със смес за целта, която не се пука и цепи от темперетурните разлики, на около 3-4 метра се оставя специално широка фуга;
    * подписва се протокол с гаранция от поне 5 години;
    * подписващия НЕ взима подкуп;
    * инспектора по район прави проверка всяка година и изисква ремонт ако нещо не е наред.

  • 7
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Състоянието на тротоарите е най-видимата разлика между Европа и Азия. Ако ви вържат очите и ви оставят в непознат град, по локвите в тоалетните и състоянието на тротоарите можете да определите географското си положение с точност до 200-300 км. По на изток разбира се е по-зле.

  • 8
    misho73 avatar :-|
    misho73

    По състояние на тротоарите и честотата на тяхната реновация можете много точно да определите дохода на кмета. С прискърбие мога да кажа че Фъндъчето и Киро Морския Пе..ст са сред на-печелившите кметове в БГ.

    Когато се научим да прави тротоари с изненада ще установим че повечето от държавните дела са на прилично европейско ниво.

    В БГ НЯМА БДС за тротоари. Няма и да има в близките 50 години.

    Купете си джип и се разхождайте в мола. При ваканция - терминал 2 и след 2-3 часа полет можете да се радвате на чудото на тротоара, който не чупи крака като вълчи капан.

    Псувайте и се ядосвайте, заклеймявайте всяко БКП/ДПС и всички прасета, тикви, фъндъци и порчее азиатски мушмороци. Изобличавайте ги и ги презирайте. Гласувайте, за да им объркате сметките.

  • 9
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#3] от "Додо":

    "ако искаме плочките да са непокътнати, трябва да махнем дърветата"

    Ако искаме да имаме интелигентен форум, редно е да махнем теб.

    Додо, СтрийтВю на Гугъл ще ти помогне много лесно да разгледаш редица европейски градове, в които за това изненада има дървета И тротоари в добро състояние.

    По принцип на хора, на които им пречат дърветата са ...

  • 10
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#1] от "Tihomir Iliev":

    "Най-добре е тротоарите да се асфалтират."

    А не е ли по-добре въобще да няма тротоари, да асфалтираме плътно от сграда до сграда? И така повечето тротоари се ползват за паркинги, за какъв чеп ни е да има пречещ за целта бордюр?

    Искам също така да посоча че и в асфалтирането ни бива точно толкова, колкото и в тротоарите и имам едни съмнения в ползата от предложението ти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мисли на glass

Мисли на glass

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK