Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.
Близка приятелка ходи пет пъти в седмицата на езда, състезава се в дисциплина със скокове със собствения си кон и въпреки всичките си падания и натъртвания досега най-сериозните й навяхвания са от миналaта седмица, когато се преби на непочистен заледен тротоар в центъра на София. Но дори когато ледът се стопи, ходенето не става по-лесно: подскачащи плочки, разкопани места, колчета забити тук и там, а придвижване с бебешка количка е мисия невъзможна.
Всички сме свидетели в какво състояния са тротоарите, но докато някои само се оплакват, други се захващат на работа. Двадесет и девет годишната Александра Николова заедно с още няколко приятели започват да снимат тротарите в София и да ги качват в профил в Instagram на шега. "Представяхме си, че ще правим галерия Before and after, т.е. как плочките са поправени след нашите снимки. Но на някои места и след поправянето им ставаше по-зле. Използват се нискокачествени материали, защото се иска с малко средства да се покрие по-голям периметър", коментира Александра. Според нея има и други начини за поддържане на тротоарите, освен чрез малките общински бюджети: "Има проекти на Европейския съюз и фирми с добре развита корпоративна отговорност. Примерно една алкохолна марка беше оправила тротоар, за да го брандира и изобрази стъпки върху него."
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
26 коментара
Най-добре е тротоарите да се асфалтират. Много по практично и евтино решение.
После следва и "най-атрактиво" падане на дете с колело."Най-артистично" спъване на възрастни и трудно подвижни хора. А може би и "Най-травиален" отговор от страна на Общинските служби.
Не на последно място "Лично обещание" от страна на Боко,че в най-кратки срокове (ден до пладне) всичко ще е оправено.
И ще завършим със всеобщото "разбиране",че "няма пари". Не за ремонт а за комисионни,за %-ти..... и т.н и т.н.....
На 90 % от местата, където има проблеми с плочките в София има една причина за това им състояние и тя се нарича дървета, или по-точно, корени на дървета. за съжаление, ако искаме плочките да са непокътнати, трябва да махнем дърветата. И не, няма начин да има дървета ( живи) и те да нямат корени, които рани или късно надигат плочките.
В големите градове, европейски, просто забележете наличието на дървета по улиците, и как са решени ситуациите с плочките около тях, когато въобще има дървета, разбира се.
Не ми харесват плочките в София, но някак си, предпочитам ги така, но и с наличието на дървета покрай тротоарите.
Разбира се, могат и да се асфалтират тротоарите, могат и да се бетонират, но тогава става друга темата, а тук темата е за плочките. Или поне аз оставам с такова впечатление.
То да е само квартал "Оборище"...
Помня га си мисля, че някои малки улички вцентъра изглеждат като след бомбандировка.
Как НЕ СЕ прави тротоар (плочник):
* разкопава се целината на две на три, премахва се грубо тревата;
* хвърля се малко пясък на посоки, колкото да нивелира основата за не повече от следващите две седмици;
* млад ром поставя плочки "на око", нивелира е непознат инструмент;
* самите плочки са от фирма "Яз, брато и на кмето кумо" и имат срок на годност около 3 до 6 месеца през лятото и до две седмици зимно време;
* фугите се заливат с т. нар. цементово мляко;
* дърт шмекер в ролятя на кмет реже лента;
* вечерта се дели плячката.
Как се прави тротоар (плочник):
* разкопава се целината, щателно се изкопава така, че да бъдат отстранени корените на растенията (трева и храсти);
* грундира се, с поне два слоя каменни късове (чакъл) и пясък;
* трамбоване, трамбоване, валираране, и така още около 10 пъти;
* плочките се редят при стриктна нивелация (с наклон за оттичане н водата), като при поставянето се слага полусуха смес и цемент и пясък, изравняването става с гумен чук и поне 10 удара на плочка;
* фугира се със смес за целта, която не се пука и цепи от темперетурните разлики, на около 3-4 метра се оставя специално широка фуга;
* подписва се протокол с гаранция от поне 5 години;
* подписващия НЕ взима подкуп;
* инспектора по район прави проверка всяка година и изисква ремонт ако нещо не е наред.
Състоянието на тротоарите е най-видимата разлика между Европа и Азия. Ако ви вържат очите и ви оставят в непознат град, по локвите в тоалетните и състоянието на тротоарите можете да определите географското си положение с точност до 200-300 км. По на изток разбира се е по-зле.
По състояние на тротоарите и честотата на тяхната реновация можете много точно да определите дохода на кмета. С прискърбие мога да кажа че Фъндъчето и Киро Морския Пе..ст са сред на-печелившите кметове в БГ.
Когато се научим да прави тротоари с изненада ще установим че повечето от държавните дела са на прилично европейско ниво.
В БГ НЯМА БДС за тротоари. Няма и да има в близките 50 години.
Купете си джип и се разхождайте в мола. При ваканция - терминал 2 и след 2-3 часа полет можете да се радвате на чудото на тротоара, който не чупи крака като вълчи капан.
Псувайте и се ядосвайте, заклеймявайте всяко БКП/ДПС и всички прасета, тикви, фъндъци и порчее азиатски мушмороци. Изобличавайте ги и ги презирайте. Гласувайте, за да им объркате сметките.
До коментар [#3] от "Додо":
"ако искаме плочките да са непокътнати, трябва да махнем дърветата"
Ако искаме да имаме интелигентен форум, редно е да махнем теб.
Додо, СтрийтВю на Гугъл ще ти помогне много лесно да разгледаш редица европейски градове, в които за това изненада има дървета И тротоари в добро състояние.
По принцип на хора, на които им пречат дърветата са ...
До коментар [#1] от "Tihomir Iliev":
"Най-добре е тротоарите да се асфалтират."
А не е ли по-добре въобще да няма тротоари, да асфалтираме плътно от сграда до сграда? И така повечето тротоари се ползват за паркинги, за какъв чеп ни е да има пречещ за целта бордюр?
Искам също така да посоча че и в асфалтирането ни бива точно толкова, колкото и в тротоарите и имам едни съмнения в ползата от предложението ти.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.