Ситният шрифт под лупа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ситният шрифт под лупа

Ситният шрифт под лупа

Млади юристи представят на разбираем език общите условия на компании и сигнализират за промените по тях

7315 прочитания

"Когато последния път сключих договор с мобилен оператор, не ми дадоха да прочета какво точно подписвам, тъй като всичко беше на компютъра на служителя, а аз трябваше да се разпиша на тъчпад. След няколко минути спорене с въпросния служител успях да го накарам да принтира договора. Той с хиляди физиономии и пъшкания ме остави да прочета текста и общите условия по него, след което сложих подписа си на хартията, а не на тъчпад. Точно в такива моменти си мисля, че проект като нашия си заслужава", разказва Владислав Герасимов, доброволец в проекта www.dogovor.at.  Целта на съвсем скоро стартиралата инициатива е да запознава потребителите с общите условия на по-големите компании на достъпен език.

Основателят на проекта – 24-годишният правист Георги Държанлиев, споделя: "Ще оборим една от най-големите заблуди в целия свят: "Прочетох и се съгласявам с общите условия" - заблуда, защото всъщност почти никой не ги чете. Ние четем условия на редица компании и ги "превеждаме" на достъпен неюридически език, често и в хумористичен стил, за да ги направим по-популярни." Според него така хората ще започнат да се запознават по-често с правата и задълженията си. Екипът им се позовава на изчисления, че средното време за четене на условията е 30 минути и очевидно на никого не му се отделя толкова време и не му се занимава. "Най-честият проблем е, че договорите се подписват и когато се стигне до проблем, всички се сещат, че въобще не знаят на какви задължения са се съгласили."

По закон общите условия на дадена организация трябва да са публични. Младите доброволци вече са имали комуникация с фирма за кредити, непубликувала никъде тази задължителна информация. Мария Иванова (22 години), която учи право в четвърти курс в УНСС и се занимава с Dogovora в свободното си време като автор и редактор, споделя за опита си с още подобни частници. "Опитах се да разговарям с представител на фирма, която няма никъде на сайта си публикувани своите условия, и той така и не ми каза къде може да ги прочетем, а на въпроса как да ги открия ми повтаряше: "Сумите, за които може да кандидатствате, са от 200 лв. до 1000 лв., като копието на личната карта е единственият задължителен документ. Трудовият договор не е задължителен, но трябва да работите, макар и без трудов договор, за да може да погасявате вноските си. Кандидатстването при нас е на домашен адрес." И така постоянно сменяше темата. Силвина Фурнаджиева (32 години), която помага в проекта в качеството си на програмист, споделя, че през последните шест месеца, откакто е част от екипа, е започнала да разбира много по-добре юридически текстове: "Аз и преди четях задълженията си по договори, но сега и разбирам какво чета." Георги добавя: "Ежеседмично ми звънят познати и приятели, които имат проблем с някоя организация заради договор и то винаги след като е изтекъл срокът за реакция при възражение. В правото именно срокът е едно от най-важните неща, но според наблюденията ми не само това, но всичко в България се върши постфактум."

Целият екип, който в момента се състои от осемнадесет души, ще следи постоянно за съществени промени в общите условия на големите компании и ще ги обяснява накратко на сайта си. Защото не е важно само да ги четете, докато сключвате договор, но и да следите постоянно за промени. Ако не ви харесва някое нововъведение, имате само един месец срок да се откажете от услугата. Екипът на Dogovora.at ще следи вместо потребителите и ще бъде проактивен като се надяват по този начин да въвлекат и гражданите.

Младите доброволци предполагат, че ще се намерят организации, които няма да са особено доволни от дейността им: "Но не трябва да се забравя, че ние обективно анализираме това, което е публична информация, и нито подкрепяме, нито отричаме дадена услуга или фирма. А ако открием пропуски или грешки, или незаконосъобразни клаузи в тях, обръщаме им внимание, за да си ги коригират."

Проектът предоставя на интернет страницата си и безплатно сваляне на бланки на договори, жалби и молби. "Постоянно попадаме в правно-регулирани ситуации, в които ни се налага да използваме юридически документи, повечето от които пълни грешки или остарели." Добавената стойност на Dogovora.at е, че към бланките има и обяснение за какво точно служат и какви са последствията от тях. Дългосрочната цел на екипа е не само да създава, но и да поддържа качествени и актуални типови договори. Всички са единодушни, че се чувстват обединени от една обща кауза – развитие на гражданското общество в страната ни. А и им харесва да предоставят информация по основни права и насрещните задължения на хората.

"Когато последния път сключих договор с мобилен оператор, не ми дадоха да прочета какво точно подписвам, тъй като всичко беше на компютъра на служителя, а аз трябваше да се разпиша на тъчпад. След няколко минути спорене с въпросния служител успях да го накарам да принтира договора. Той с хиляди физиономии и пъшкания ме остави да прочета текста и общите условия по него, след което сложих подписа си на хартията, а не на тъчпад. Точно в такива моменти си мисля, че проект като нашия си заслужава", разказва Владислав Герасимов, доброволец в проекта www.dogovor.at.  Целта на съвсем скоро стартиралата инициатива е да запознава потребителите с общите условия на по-големите компании на достъпен език.

Основателят на проекта – 24-годишният правист Георги Държанлиев, споделя: "Ще оборим една от най-големите заблуди в целия свят: "Прочетох и се съгласявам с общите условия" - заблуда, защото всъщност почти никой не ги чете. Ние четем условия на редица компании и ги "превеждаме" на достъпен неюридически език, често и в хумористичен стил, за да ги направим по-популярни." Според него така хората ще започнат да се запознават по-често с правата и задълженията си. Екипът им се позовава на изчисления, че средното време за четене на условията е 30 минути и очевидно на никого не му се отделя толкова време и не му се занимава. "Най-честият проблем е, че договорите се подписват и когато се стигне до проблем, всички се сещат, че въобще не знаят на какви задължения са се съгласили."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    Евала на тези млади хора!

  • 2
    qvb21311044 avatar :-|
    Алф

    Браво, много от фирмите са меко казано некоректни. Има и друго, докато съдът не започне да работи, много хора ще смятат договорите за бошлаф. Трябва да се гради и правна култура.

  • 3
    petkata1 avatar :-|
    petkata1

    Чудесна идея. Поздравления. Дано останете така коректни и когато отидете да работите за някоя голяма компания, която ползва договорите да мами клиентите си.

  • 4
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Браво! Много добра идея!
    Не съм юрист, но имам точно същият опит от последният път, когато отидох с майка ми, да си продължи пакета домашен телефон + интернет, голямо убеждаване и мръщене беше от служителя, но докато не се съгласи да разпечата и върху хартия да се подпише договора + подпис и печат на нашият екземпляр. Тези тъчпадове за подписване са ми много съмнителни. Ако не се бяха съгласили, бях готов да сменяме доставчика. Просто отстоявайте правата си.

  • 5
    noufar avatar :-|
    noufar

    Плекрасно!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK