Д като дизайн
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Д като дизайн

House For Trees - как да имаме повече дървета в градска среда

Д като дизайн

Изложбата и наградите за дизайн и архитектура на Музея за дизайн в Лондон отличава най- важните постижения през изминалата година с фокус по-добър живот за хората

4723 прочитания

House For Trees - как да имаме повече дървета в градска среда


В своята осма година Designs of the Year на Музея за дизайн в Лондон целят да отличат дизайна, който работи за промяна, достъпен е, обогатява професията и улавя духа на годината. През 2015 г. има 76 проекти в 6 категории, а тези числа са резултат от 200 номинации, предложени на кураторите на музея от 60 експерти, професионалисти и академици от цял свят.

Започнати с мисията да насърчават и популяризират добрите практики в дизайна и архитектурата, от тяхното създаване "Дизайни на годината" търпят голямо развитие. Непроменен остава техният статут - сред десетките други световни отличия и изложби за дизайн продуцираните тук остават може би най-важните.

Причините се крият в присъщия за марката Design Museum London да бъде гарант за най-качествен конспект за това какво е било, какво е и какво ще се случи с дизайна. Също така подборът на проектите винаги е не само селективен, но и всеобхватен - в изложбата се комбинират толкова разнообразни идеи като интериор и оборудване за линейка със съоръжение за събиране на мини в конфликтни зони. Широкият обхват на конкурса дава възможност за преглед на най-новите тенденции и важни теми от всички дизайн дисциплини.

Светът на дизайна е в постоянно състояние на промяна. През последните години обаче по-настоятелно се забелязват все по-осезаемото присъствие на смартфона, размиването на границите между дигитален и физически свят, както и пробивният ефект на груповото финансиране. Последната тенденция е особено интересна за куратора на изложбата Джема Къртин. Тя вижда в лицето на платформата за групово финансиране Kickstarter и подобни на нея инициативи като начин за демократизация на дизайна. Заобикалянето на големите производители и независимостта от тяхното финансиране ще позволява на все повече дизайнери сами да диктуват правилата на производство за продукта си.

Силно застъпена тема тази година е желанието на дизайнерите да впрегнат новите технологии в решаването на дългогодишни проблеми с разнообразен социален отзвук - от първата в света лаборатория за 3D печат на протезни крайници в Южен Судан до сензор, свързан с опашката на крава и изпращащ есемес текстове на фермерите при предстоящо отелване.

The Extrapolation Factory - експериментално студио, което проектира някои от възможните обекти на бъдещето

Както подобава, журито е във впечатляващ състав: Аниш Капур (скулптор), Никол Фархи (моден дизайнер), Том Лойд (дизайнер, PearsonLloyd) и Фаршид Мусави (архитект и преподавател в "Харвард). Експозиционният дизайн е поверен на Бенжамин Юбер, който работи в сътрудничество с Kellenberger-White за оформлението на графиките. Кураторът на изложбата Джема Къртин защитава своята концепция за 2015 всички 76 проекта да са съчетани в едно без нарочна пространствена категоризация така: "Хората коментират - как е възможно да сравняваш и поставяш заедно една сграда с технология или мобилна апликация? Но ние всъщност живеем така, заобиколени от комбинация от неща. Не живеем в категории. Затова смятам за важно да съчетая заедно най-добрите човешки постижения."

Не на последно място "Дизайни на годината" зареждат с оптимизъм, тъй като представят концентриран позитивен поглед към нашия свят, в който на пиедестал са такива човешки качества като изобретателност и съпричастност.

Ето и бърз преглед на шестте категории:

Архитектура: С големи обществени и културни пространства като закрития пазар в Ротердам на MVRDV; лъскавия експресивен нов дом на Foundation Louis Vuitton на Франк Гери; зашеметяващата филхармония в бяло в Полша. Местата със социална кауза като спортния център "Арена до Моро" на Херцог и Демерон в Бразилия; архитектурно училище за рибари в провинция на Еквадор; училище в Кения, където се събира дъждовна вода и се пропагандира мир. Архитектура с озеленяване като Гимназия №4 в Пекин с отворени градини; впечатляващият жилищен комплекс House for Trees със засадени дървета на покривните тераси; и жилищен комплекс с вертикално озеленяване на Жан Нувел в Сидни.

Дигиталният дизайн включва проекти, които могат да са и в други категории, но тяхното цифрово измерение е това, което ги прави интересни. Тук има практични апликации (за пазаруване), артистични интерактивни инсталации (Shadowing), онлайн игри (Monument Valley и No Man’s Sky), но и социални каузи като The Ocean Cleanup и The Refugee Project.

The Refugee Project - интерактивна карта с история на миграциите

Модата привлича всичко - от дипломни проекти, до големи и всепризнати модни къщи, за да включи най-важните колекции, аксесоари, модни ревюта, изложби, филми, костюми и отделни елементи (Thomas Tait, Raf Simons и Ann-Sofie Back).

Графичен дизайн: Изключително богата категория с 2D разработки на красиво изпълнени опаковки, книги, списания, идентичности, анимация, стрийт арт, кампании или шрифтове. Забелязват се както известни студиа - Snohetta (преработените банкноти на Норвегия), Pentagram (подновената идентичност на MIT Media Lab), Norm (книгата 100 години швейцарски графичен дизайн), Ирма Бум (книга, отпечатана без мастило за Chanel №5), новият шрифт на WIRED, така и самоинициирани проекти като новите печатни издания Riposte и Modern Design Review, или страхотни кампании като Inglorious Fruits and Vegetables за намаляване на хранителните отпадъци.

Продуктов дизайн: Превесът на проекти в тази категория се дължи на сливането й с мебелния дизайн. В чисто продуктов контекст влизат например мексиканският експериментален проект за нискобюджетни дървени столчета 10 100 1000, колекцията Man Machine на Константин Грчич за "Галерия Крео", системата Sabi за лесно инсталиране на аксесоари за баня и шарените столове от заплетени гумени каиши на Scholten & Baijings. Впечатляващи са проектите, свързани с употребата на нови технологии и материали: пречистващ въздуха билборд в Перу, чиято работа се равнява на 1200 дървета; маса, която фотосинтезира електричество; комплект за разучаване на програмиране и кодиране у дома; удобен фенер за велосипед; проектът "Човешки органи" на чип с потенциал да промени начина на тестване на лекарства - да е без животни; дискретен и компактен монитор за сърдечната дейност; компостиран гъбичен материал в употреба за направата на мебели и осветление; 3D принтиране на протези; и нов вид мобилна и екологично чиста санитарна система за тези почти 2.6 милиарда хора без течаща вода и тоалетна.

Miito - иновативен продукт, който загрява само толкова течност, колкото е нужна директно в съда, като елиминира загубата на електроенергия

Транспорт: Сред проектите се отличават колата на Google без шофьор; система за въздушна възглавница за предпазване на мотористите от катастрофа; спортният хибриден модел i8 на BMW; електрическата кола на Tesla и други.

Изложбата Designs of the Year 2015 се открива на 25 март и продължава до 23 август 2015. Победителите във всяка категория ще бъдат обявени на 4 май, а на 4 юни и големият победител на наградите за 2015. Повече на designmuseum.org

Типография на студиото Sawdust

В своята осма година Designs of the Year на Музея за дизайн в Лондон целят да отличат дизайна, който работи за промяна, достъпен е, обогатява професията и улавя духа на годината. През 2015 г. има 76 проекти в 6 категории, а тези числа са резултат от 200 номинации, предложени на кураторите на музея от 60 експерти, професионалисти и академици от цял свят.

Започнати с мисията да насърчават и популяризират добрите практики в дизайна и архитектурата, от тяхното създаване "Дизайни на годината" търпят голямо развитие. Непроменен остава техният статут - сред десетките други световни отличия и изложби за дизайн продуцираните тук остават може би най-важните.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK