С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

7 24 апр 2015, 15:55, 11292 прочитания

Студио "Комплект" представя: Яжте изпражнения?

Марайе Фогелцанг за храната и големите корпорации

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Марайе Фогелцанг е звезда на един небосклон, където звезди все още няма: тя е хранителен дизайнер и един от пиoнерите в тази нова сфера. След като през 2000 г. се дипломира в Академията за дизайн в Айндховен, тя се насочва към храната като материал за работа. Отскоро завежда факултета "Храна нехрана" в Айдховенската академия, едно от първите учебни заведения, в чиято програма фигурира дизайнът на храна. Академичната кариера формира малка част от професионалното амплоа на холандката; тя е консултант на хранителната индустрия и работи за големи компании като Nestle, Absolut или пък Virgin и обикаля света със своите артистични проекти, които се движат на границата между изкуство, дизайн и пърформанс. Един от последните е Eat Love Budapest, в който кани посетителите на инсталацията да влязат в малка палатка и да бъдат гощавани с ръце от жена от ромски произход с приготвени от нея традиционни ястия. Марайе смята, че храната е най-естественият начин за сближаване на хората от различни социални и етнически прослойки.

Актуалният й проект – повод за срещата ни на Седмицата на дизайна в Милано, обединява ролята й на преподавател и на свободен артист. Тя е куратор на изложбата Eat Shit ("Яжте лайна"), с която новата специалност на Айндховенската академия за пръв път се представя пред света. Няма по-подходящо място за това от Милано, където всяка пролет се събират най-добрите в света на дизайна. Виждаме се в двора на самата изложба, която е част от програмата на Ventura Lambrate, и докато говорим, около нас обикалят студенти с раници във формата на изпражнения, някои посетители пък са се излегнали на едно виещо се из двора лайно от възглавници, а други старателно мият краката си на влизане в изложбеното пространство. Между другото в изложбата участва и българската дизайнерка Рая Стефанова с дипломния си проект "Жива пръст".

Как започнахте да се занимавате с дизайн на храна?
Бях много лоша студентка, защото не бях добра в създаването на предмети. Имах късмет, защото тогава моден стана концептуалният дизайн. Вече всичко беше възможно. Започнах да работя с храна и бях изключение, защото повечето дизайнери използваха все още предимно керамика, стъкло или пък пластмаса. Храната просто ми харесваше, но тогава още не осъзнавах цялото измерение на темата. Трябваха ми години, за да разбера, че тя е част от една много по-голяма система и че има нужда от много творчески идеи в тази област.


Защо избрахте първото представяне в Милано на новия факултет да е с изложбата Eat Shit?
Искахме да участваме с изложба на тема храна. Предстоящото експо в Милано е със същия фокус и темата е наистина много актуална в момента. Но също така не исках хората да останат с погрешно впечатление и да си мислят, че новата специалност "Храна нехрана" е за готвене. Нашето поле на действие е храната и всичко свързано с нея, това включва също така области като психология, биология, социология, земеделие, политика. Всичко е свързано. Всъщност изпражнението е "нехраната" в нашия департамент.

И все пак Eat Shit не е ли твърде скандално? Какво превръща скатологията в предмет на вашата работа?
Ние сме много дистанцирани към нашите изпражнения, защото днес хигиената е издигната на пиедестал. Освен това фактически сме много далеч от храната, която ядем. Лайното е тема табу и именно това ме провокира да се заема с нея. Зад провокацията се крие много повече – лайното например може да бъде източник на биогаз и тор, то символизира боклуците, които човечеството ежедневно произвежда. С нашия проект изразяваме и протест срещу хранителната индустрия, която ни предлага за ядене боклуци. Масово се яде гадна храна, особено в САЩ.

Яжте изпражнения?


Вие правите разграничение между дизайн на храна и дизайн на хранене. Каква е разликата?
Когато започнах да работя в областта преди 15 години, храната не беше тема за дизайнери. Тогава хората ме определяха като дизайнер на храна, за тях звучеше интересно, но всъщност описанието подхожда повече на човек, който оформя самата нея. Всички си мислеха, че правя торти или просто красиви менюта. Исках да се разгранича от това, според мен храната няма нужда от дизайн, защото е оформена перфектно от самата природа. В моите проекти аз изхождам винаги от храненето като верига, която включва всичко от създаването на храната до нейното разпространение и изхвърляне, включително екскрементите. Дизайнът на хранене е много широка област и дизайнът на храна е малка част от нея.
*Студио "Комплект" показва, продуцира и разказва за интересните тенденции в дизайна, изкуството и архитектурата чрез публикации, изложби и събития
Казвате, че сме се дистанцирали от храната. В какъв смисъл?
Много хора вече не познават произхода й. Те не знаят как е приготвена и какво има в нея. Производството на храни е силно индустриализирано, което има своите плюсове, но и много минуси. Храната обикновено е пакетирана, чиста и стерилна. От друга страна, в днешно време много хора не знаят да готвят. Те са загубили умението си да ценят яденето, защото то е много евтино. По-рано в западното общество хората са харчели около 60% от доходите си, за да осигурят прехраната си. Днес ситуацията е съвсем различна и процентът е много нисък, мисля, че в САЩ той е около 8, а в западна Европа около 15. Никога досега толкова много хора не са имали достъп до толкова много храна. Но не бива да забравяме, че това е валидно само за развития свят.



Каква е ролята на дизайнера в тази ситуация?
Моите студенти ще получат солидно образование като дизайнери, но освен това ще придобият познания и поглед върху системата на функциониране на храната. Те в никакъв случай няма да са

специалисти, в днешно време има достатъчно професионалисти, които се занимават с храна. Дизайнерът ще бъде връзката между научния работник и майката, която храни децата си, между лекаря и търговеца на хранителни продукти или пък между фермера и политика. Като добавена стойност идва умението на дизайнера да приложи дизайн мисленето в дейностите на всички тези специалисти. Убедена съм, че така дизайнерът може да бъде много полезен.

А как съчетавате доста критичните си лични проекти с работата си за големите корпорации?
От време на време работя за компании като Nestle. Всъщност те ме включват в процеса на концептуално ниво и аз се опитвам да ги стимулирам в различните им дейности. В началото се чудех дали да се захващам с тях, защото това са производители, които вършат много лоши неща. Но всъщност съм щастлива, че се обърнаха към мен, защото това ми дава възможност да въздействам върху политиката на корпорацията в положителна насока. Ако не работиш с тях, никой няма да те пита за мнение и системата никога няма да се промени.


Какви са впечатленията ви от тазгодишното издание на Седмицата на дизайна в Милано?
Като участник в Salone del Mobile нямам много време да се огледам наоколо. Освен това аз съм от хората, които много бързо се изморяват от гледането на предмети и всъщност това не ме вдъхновява. Съвсем различно е, когато се сблъскам с някой страхотен проект, видях такъв например на щанда на Хърватската асоциация за дизайн. Харесвам умните проекти, които те карат да се замислиш.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Книга: Преходно време Книга: Преходно време

Разказ за сформирането и действията на правителството на Димитър Попов

8 ное 2019, 1632 прочитания

Книга: "Истории от 90-те" Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

8 ное 2019, 2915 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Изкуство над града

Кураторът Виктория Драганова за Swimming Pool, най-новото пространство за съвременно изкуство в София

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10