Изкуство над града
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изкуство над града

"Изкуството се осмисля през наблюдението. То трябва да те кара да останеш, не да си тръгнеш."

Изкуство над града

Кураторът Виктория Драганова за Swimming Pool, най-новото пространство за съвременно изкуство в София

Светослав Тодоров
9206 прочитания

"Изкуството се осмисля през наблюдението. То трябва да те кара да останеш, не да си тръгнеш."

© Swimming Pool


На "Цар Освободител" 10 се крие място, което носи различно усещане от препълнените тротоари на булеварда и ще ви накара да видите центъра на София по различен начин. На петия етаж в построената през 1939 г. сграда ви очаква Swimming Pool – най-новото място за съвременно изкуство в София, чието име идва от празния малък басейн в таванското помещение, някога използван за лечебни цели. Зад инициативата стои 34-годишната Виктория Драганова, куратор на свободна практика, която разпределя времето си поравно между София и Франкфурт.

Изложбата, с която се дава началото на Swimming Pool, се казва Balconia и събира творби на родената в София и творяща в Лондон Стефания Батоева, Емануел Рос от Швеция и отрасналия в Швейцария, но работещ в Ню Йорк и Берлин Ив Шерер. "От доста време наблюдавам сцените в различните европейски градове. Франкфурт ти позволява лесно да достигнеш до места като Лондон, Базел, Париж, Берлин, тоест центровете на съвременното изкуство. А градове като Франкфурт и София са в периферията им, което всъщност позволява повече свобода, повече внимание от публиката. Това внимание е съвсем различно от това на места като Ню Йорк, където вече всичко се е случвало, и то по няколко пъти", разказва Виктория, която завършва право в Берлин, а след това се решава да продължи с история на изкуството.

През лятото на миналата година тя регистрира Swimming Pool като неправителствена организация и оттогава работи по стартирането на проекта. С внимателна нотка в гласа казва, че би й се искало той да постави столицата ни на европейската карта на съвременното изкуство. "Това, което ме привлича към конкретното място, е възможността да работя с контекста. Това всъщност е апартамент и той носи усещане за домашното, което е интересна провокация, когато трябва да направиш публичен проект."

Виктория иска експозициите да функционират на няколко нива и да са интересни както на специалисти, така и на по-широк кръг от хора. "Независимо кой каква роля има в това общество, често ние си задаваме едни и същи въпроси."

Докъде планира да разшири концепцията на Swimming Pool? "Фокусът е върху съвременното изкуство и за момента планирам да има две изложби годишно. Това по принцип е много малко, но според мен, ако се направи една истински добра изложба, тя ще има много повече стойност за хората, особено на фона на време, в което сме постоянно бомбардирани с информация. Не искам насила да се осъществява някаква интензивна дейност."

Под "добра изложба" кураторката разбира представените в нея творби да бъдат осмисляни не самостоятелно, а като част от пространството. "Най-голямото ми желание е, когато хората дойдат тук, да им се стори странно, леко друго, да се приберат със специфично усещане, което в един момент ще "проработи" вътре в тях и ще ги провокира да си зададат въпроси. Нямам излишни очаквания към публиката. Не изисквам тя да чете всички текстове, заглавия, да вниква във всичко."

Засега пространството работи между петък и неделя, но на по-късен етап Виктория планира да го превърне в среда, в която хората да прекарват повече време. През зимата на 2015 г. тя подготвя отварянето на библиотека със селекция от международни издания за изкуство в затворената му част. В плановете влизат и организирането на творчески резиденции. "Всъщност изкуството се осмисля през наблюдението. То трябва да те кара да останеш, не да си тръгнеш. Мисля, че това място има потенциала да задържа, тъй като има тази прекрасна гледка и енергия – чувстваш се над града, но мястото е немислимо без покривите и живота наоколо".

Може да посетите изложбата Balconia до 31 май. Повече информация за Swimming Pool на www.swimmingpoolprojects.org

На "Цар Освободител" 10 се крие място, което носи различно усещане от препълнените тротоари на булеварда и ще ви накара да видите центъра на София по различен начин. На петия етаж в построената през 1939 г. сграда ви очаква Swimming Pool – най-новото място за съвременно изкуство в София, чието име идва от празния малък басейн в таванското помещение, някога използван за лечебни цели. Зад инициативата стои 34-годишната Виктория Драганова, куратор на свободна практика, която разпределя времето си поравно между София и Франкфурт.

Изложбата, с която се дава началото на Swimming Pool, се казва Balconia и събира творби на родената в София и творяща в Лондон Стефания Батоева, Емануел Рос от Швеция и отрасналия в Швейцария, но работещ в Ню Йорк и Берлин Ив Шерер. "От доста време наблюдавам сцените в различните европейски градове. Франкфурт ти позволява лесно да достигнеш до места като Лондон, Базел, Париж, Берлин, тоест центровете на съвременното изкуство. А градове като Франкфурт и София са в периферията им, което всъщност позволява повече свобода, повече внимание от публиката. Това внимание е съвсем различно от това на места като Ню Йорк, където вече всичко се е случвало, и то по няколко пъти", разказва Виктория, която завършва право в Берлин, а след това се решава да продължи с история на изкуството.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мисли на glass

Мисли на glass

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK