Герой за подражание
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Герой за подражание

Герой за подражание

Авторът на детски книги Крис Хотън и неговите добри каузи в илюстрации

5066 прочитания

Има моменти, в които всеки се чувства малко загубен. Така започва историята на Крис Хотън, създател на многократно награждаваната и превеждана на над 20 езика (дори на изчезващия келтски) детска книга A Bit Lost (Walker Books). Чрез нея обаче той успява да намери път към слава и принос за част от човечеството, като използва таланта си на илюстратор за социално-ангажирани каузи.

Крис Хотън е ирландец и спомените му от детството са по-скоро свързани с динозаври и палеонтология, отколкото с рисунки и детски книги. В университета (National College of Art and Design в Дъблин) е привлечен от дейността на мултидисциплинарната дизайн агенция Pentagram, но впоследствие е разочарован от работата в рекламния свят и се отдава на свободна практика. След завършване на образованието си предприема двегодишно пътуване в Китай, Индия и Югоизточна Азия, като преподава английски. Когато решава да се установи в Лондон, започва да дели квартира с дизайнера на марката People Tree. Последните са пионери в честната търговия (fair trade), основани в началото на 1990-те в Лондон и Токио, a в момента сред най-популярните в бранша и в партньорства с имена като Вивиен Уестууд и Ема Уотсън. За Крис Хотън проектите за People Tree са основополагащи за ангажираността му с темата за честната търговия, етичния бизнес и устойчивост на производство. Работата му за People Tree е ползотворна и всеобщо призната, а през 2007 г. попада в селекцията на списание TIME на 100-те най-важни дизайнери за годината. Стимулът да дълбае в темата е липсата на информираност за реалността в държави, където експлоатацията на човешки труд и природни ресурси остава толерирана и прилагана от големи компании.

Междувременно Крис Хотън работи над идеята си за детска приказка и през 2007 г.  на най-важния панаир в бранша – този в Болоня - се запознава с корейското издателство Borim Press. Именно те му се доверяват и му дават възможността да доразвие историята си за малкото загубено бухалче в книга. A Bit Lost е издаден първо в Корея, а после в десетки други държави, за да се превърне в моментален хит и носител на най-престижните награди за детска книга в 7 държави. С Малко загубен Крис Хотън става сензация. "Бях в пълен шок и едновременно с това изключително благодарен за възможността да имам кариера в сферата на детските книги", споделя той пред Асоциация на илюстраторите (AOI), на чиято годишна награда е трикратен носител (за своите три издадени досега книги). 

Но защо една простичка картинка с шепа разхвърляни думи е толкова уникална и забележима? Крис обича илюстрациите да могат да работят и без текстово обяснения. В тази своя функция те насърчават всеки сам свободно да интерпретира картинките. Последните следват подхода на пантомимното действие. В изразителните и категорични, сякаш изрязани от хартия и залепени в колаж щрихи, се крият погледи, жестове и форми, които носят настроение, приключение и нуждата да се разлистят отново. Няма лоши и добри, липсват и грандиозните поуки. Персонажите са приятелски настроени и разбираеми за малките читатели. Техните родители пък на свой ред откриват стойностна за техния рафт книга, такава, която не ги вдетинява или подценява интелекта на децата им. Относно техниката си на работа Крис Хотън споделя, че рисува с молив, после сканира рисунката и я обработва във фотошоп, като изолира големи цветови блокове и ги прилага в различни варианти според героя и изискванията за фон.

Въпреки че постоянно получава запитвания за сувенирни производни на героите от книгите си, Крис търси единствено опции за честна търговия. Подходяща възможност за подобна дейност той открива в Непал през 2010 г., докато помага за проекти с нестопанска цел. Там той попада на Kumbeshwar Technical School - специално училище за възрастни в неравностойно положение. KTS е основано от семейство от най-ниската каста с мисията да подобри условията на живот за нейните представители. Те се препитават посредством производството и продажбата на ръчно тъкани килими. Заедно с предприемача Akshay Sthapit, който е с непалски корени, Крис стартира проекта NODE, в който прилага уменията на местното общество за традиционно произведени килими, но със съвременни шарки и световно разпространение. Крис привлича и други дизайнери за каузата и през 2012 г. NODE е показан в Дизайн музея в Лондон през експозицията 18 х 18 (18 дизайнери правят 18 килима). Отзвукът сред общество и медии е мощен и положителен, а Крис Нотън продължава и до днес активно да разраства NODE, като кани сътрудници и разнообразява създаването на мотиви за килимите.

Следващите му произведения - Oh No George! (О, не Джордж, Walker Books 2012 г.) и Shh! We Have a Plan (Шшш! имаме план, Walker Books 2014 г.) са приети с нетърпеливо очакване и ласкава критика. Книгата за кучето, което не може да спре да прави бели, е отличена отново с куп награди като Junior Magazine Picture Book 2012 г., а бандата нескопосани ловци на птици е повод за затвърждаване на позицията на Крис като илюстратор-корифей на кратките послания, молива и компютърната обработка. От всичките три книги последната е с най-разработена визия и с най-малко текст – само 98 думи. Както той се самоиронизира симпатично, "отне ми две години да я напиша, или по една дума на всеки шест дни". Цитатът от Айнщайн, с който обобщава историята: "Мирът не може да бъде опазен със сила, а постигнат чрез разбирателство", е далечeн за света на едно двегодишно дете, но добавя дълбочина към иначе семплата история и придава смислов контекст в работата на Хотън.

Книги, лекции, адаптации на историите, работилници, честна търговия… а от тази година и пусната на пазара мобилна апликация и изрисувано отделение в най-заетата детска болница в Лондон. Кралската детска болница в Лондон си сътрудничи с организацията Vital Arts за пълното преобразяване на петте детски отделения. От 1996 г. досега Vital Arts продуцират програми в различни болнични заведения с международно творческо съдържание от изтъкнати артисти, музиканти и изпълнители, като по този начин облагородяват престоя на пациентите и персонала в болниците.

Задачата на Крис в Кралската детска болница, най-ангажираната педиатрия в града с над 40 000 деца ежегодно, е да изрисува стените на отделението за първичен преглед и за кратък престой. Той решава да "номерира" стаите с животни вместо с цифри – тази на лъва, на рибата, на слона и т.н.

Освен големи и цветни винилени стикери вътре има и рамкиран килим със същите герои. Коридорите са населени с добродушни мечки, котки, слонове и една маймуна, облечена като доктор. Крис Нотън работи по проекта на Vital Arts заедно с текстилния дизайнер Дона Уилсън и дизайнера на играчки Милър Гуудман. Те създават светли и усмихнати пространства, които отнемат част от стреса на децата и техните близки и ги пренасят в приказен визуален свят.

Тези дни блогът на Крис Хотън се отваря с илюстрирано YES/ ДА в смесица от топли цветове, а надписът е допълнен с Ирландия, брак=равенство, 22 май 2015 г. Очевидно известният детски илюстратор е все така последователен в действията си и социално ангажиран във всичко, което прави.

www.madebynode.com

chrishaughton.com

Има моменти, в които всеки се чувства малко загубен. Така започва историята на Крис Хотън, създател на многократно награждаваната и превеждана на над 20 езика (дори на изчезващия келтски) детска книга A Bit Lost (Walker Books). Чрез нея обаче той успява да намери път към слава и принос за част от човечеството, като използва таланта си на илюстратор за социално-ангажирани каузи.

Крис Хотън е ирландец и спомените му от детството са по-скоро свързани с динозаври и палеонтология, отколкото с рисунки и детски книги. В университета (National College of Art and Design в Дъблин) е привлечен от дейността на мултидисциплинарната дизайн агенция Pentagram, но впоследствие е разочарован от работата в рекламния свят и се отдава на свободна практика. След завършване на образованието си предприема двегодишно пътуване в Китай, Индия и Югоизточна Азия, като преподава английски. Когато решава да се установи в Лондон, започва да дели квартира с дизайнера на марката People Tree. Последните са пионери в честната търговия (fair trade), основани в началото на 1990-те в Лондон и Токио, a в момента сред най-популярните в бранша и в партньорства с имена като Вивиен Уестууд и Ема Уотсън. За Крис Хотън проектите за People Tree са основополагащи за ангажираността му с темата за честната търговия, етичния бизнес и устойчивост на производство. Работата му за People Tree е ползотворна и всеобщо призната, а през 2007 г. попада в селекцията на списание TIME на 100-те най-важни дизайнери за годината. Стимулът да дълбае в темата е липсата на информираност за реалността в държави, където експлоатацията на човешки труд и природни ресурси остава толерирана и прилагана от големи компании.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK