Хелзинки вместо Холивуд
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хелзинки вместо Холивуд

Кати Оутинен, Кари Вянянен, Оути Мяенпаа и кучето Пиетар в "Плаващи облаци"(1996)

Хелзинки вместо Холивуд

Отварянето на салоните и галериите носи възможност да се потопим в киното на финландския режисьор Аки Каурисмаки (и да го разберем)

Светослав Тодоров
1477 прочитания

Кати Оутинен, Кари Вянянен, Оути Мяенпаа и кучето Пиетар в "Плаващи облаци"(1996)


"Мога да гледам филми на Marvel, но само ако е неделя и съм махмурлия", казва веднъж Аки Каурисмаки, един от водещите режисьори в скандинавското и независимото кино въобще. Над три десетилетия филмите му се движат в изключително индивидуален стил между комедията и драмата, реализма и абсурда, а този юни имаме шанса да се гмурнем дълбоко в историите му.

Рестартирането на културния живот в София започва с повторна прожекция на някои от филмите на финландския режисьор в Дома на киното (в началото на март прожекциите подгряваха отложения "София филм фест"), но този път придружени с две изложби. Във фоайето на салона са показани плакати на включените филми, а в галерия Synthesis ще откриете най-фините детайли в историите на Каурисмаки благодарение на снимки и кадри, заснети от Маря Лена Хуканен, дългогодишнa фотографка на терен и неизменна част от сплотения екип зад режисьора.

Ако не сте запознати със специфичния дух на киното на Каурисмаки, може да се окаже добър ход да посетите изложбата в Synthesis преди прожекциите - освен различни ъгли към историите му тя включва и мисли от режисьора. В думи като "Киното е мъртво. Умря през 1962 г., май беше октомври" личи самотата му като независим режисьор (а също така сценарист и актьор) в една все по-комерсиална индустрия като киното.

Кати Оутинен и Мати Пелонпя, "Сенки в рая" (1986)

На 13 юни е прожекцията на "Момичето от кибритената фабрика" (1990), един от филмите, в които той поглежда към работническата класа във Финландия. В същата година излиза и "Наех наемен убиец" (14 юни). 90-те са изключително продуктивен период за Каурисмаки и кръга актьори, с които работи неотменно. През това десетилетие излизат още "Бохеми" (16 юни), концертният филм "Тотал балалайка шоу" (17 юни) за измислената от режисьора група Leningrad Cowboys и "Плаващи облаци" (18 юни).

"Мъжът без минало" (2002), филмът, с който Каурисмаки печели номинация за "Оскар" и международна слава години след утвърждаването си в артхауса, ще бъде показан на 20 юни.

В началото на миналото десетилетие финландецът погледна и към зараждащата се бежанска криза и сблъсъци на ценности с "Хавър" (23 юни). Последният до момента филм на Каурисмаки, "Другата страна на надеждата" (2017), ще бъде показан на 24 юни.

Ретроспективата на Аки Каурисмаки продължава до 24 юни. Изложбата "Златната земя на копнежа" с кадри от негови филми е в галерия Synthesis и продължава до 30 юни.

"Мога да гледам филми на Marvel, но само ако е неделя и съм махмурлия", казва веднъж Аки Каурисмаки, един от водещите режисьори в скандинавското и независимото кино въобще. Над три десетилетия филмите му се движат в изключително индивидуален стил между комедията и драмата, реализма и абсурда, а този юни имаме шанса да се гмурнем дълбоко в историите му.

Рестартирането на културния живот в София започва с повторна прожекция на някои от филмите на финландския режисьор в Дома на киното (в началото на март прожекциите подгряваха отложения "София филм фест"), но този път придружени с две изложби. Във фоайето на салона са показани плакати на включените филми, а в галерия Synthesis ще откриете най-фините детайли в историите на Каурисмаки благодарение на снимки и кадри, заснети от Маря Лена Хуканен, дългогодишнa фотографка на терен и неизменна част от сплотения екип зад режисьора.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мисли на glass

Мисли на glass

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK