С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

5 18 юни 2015, 9:22, 14552 прочитания

Хора и улици, стил и кич

Изкуствоведът Васил Макаринов за архитектурата в София преди комунизма и задушения модернизъм

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Васил Макаринов до проектираните от арх. Р. Радославов и К. Джангозов сгради от 1937-1938 г. на бул. "Витоша" 48 и 59, София

Васил Макаринов до проектираните от арх. Р. Радославов и К. Джангозов сгради от 1937-1938 г. на бул. "Витоша" 48 и 59, София

Ако се разходите из София с Васил Макаринов, твърде възможно е да останете изненадани от столицата си. Поискате ли да обиколите любимите му места, той ще ви заведе на модерно изглеждащите, но всъщност създадени през 30-те години срещуположни червени сгради на бул. "Витоша".

В посока НДК ще ви покаже постройка с извити витрини, един от последните примери за модернизъм в града. После ще се отправи към бул. "Цар Освободител" за скритата от погледите реставрираната къща на Ангел Кантарджиев и към бул. "Васил Левски", където до резиденцията на британския посланик има уникална за времето си кубична сграда на неизвестен архитект от около 1928 г.


Васил Макаринов знае всичко това, тъй като е човекът зад разрастващата се и започнала като на шега Facebook страница "Български архитектурен модернизъм от 20-те, 30-те и 40-те години на XX век". Както подсказва името, тя не се ограничава до София и може да видите интересни постройки из цялата страна, включително Пазарджик, Силистра, Сливен, Асеновград, Хасково. И често снимките на Васил стават повод за дискусии на страницата – проблемното реставриране, историята на локациите, особености на интериорните елементи.

Илюстрация



"Ако спреш някого на улицата и го попиташ кога е строена тази сграда, в 90 процента от случаите той ще посочи време от 70-те години нататък вместо 30-те. Тази архитектура е универсална, все още говори на съвременен език", разказва 29-годишният Васил, който работи в Националния политехнически музей и е завършил изкуствознание в Нов български университет.



Илюстрация



Винаги е имал интерес към архитектурата, но конкретният период му става особено любопитен, когато започва дипломната си работа, посветена именно на първите десетилетия на XX век. Той е един от тримата в академичните среди, които някога са се фокусирали в темата, а литературата, с която работи, почти изцяло се ограничава до архивни специализирани списания, излизали преди и след 1944 г., както и изследванията на д-р арх. Любинка Стоилова. Когато се срещаме до метростанция "Сердика", веднага разказва за отсрещните зелени сгради на бул. "Тодор Александров", също строени през 30-те. И когато ти даде целия контекст на това, което те заобикаля, познатият пейзаж започва да изглежда различно.

Илюстрация



"На никой не му прави впечатление, че тази автентичност си отива. Започнах да снимам сградите преди три-четири години и голяма част от тях вече са санирани по ужасен начин, без никакво съобразяване на стил, години. Масово се нарушават пропорции и предвиждам, че съвсем скоро няма да има истински образци на модернизъм. Налага се един зловещ кич."

Един от добрите примери за реставрация според Васил: къща на Ангел Кантарджиев на софийския булевард "Цар Освободител", арх. Ив. Васильов и Д. Цолов, началото на 30-те години

Един от добрите примери за реставрация според Васил: къща на Ангел Кантарджиев на софийския булевард "Цар Освободител", арх. Ив. Васильов и Д. Цолов, началото на 30-те години



Като добър пример за реставрация той дава Морското казино в Бургас, а сред градовете в България Пловдив му е също много интересен. "Може би този стил не е разбиран, тъй като е скромен, не впечатлява с особена орнаментика и нещо, което веднага да привлече окото. Много често се забравя, че архитектурата е изкуство, не е направено само за да служи на хората. За съжаление тези сгради имат две съдби – или са съсипани до неузнаваемост, или са подложени на некоректни спрямо стила ремонти."

Илюстрация



Модернистичната вълна е свързана с разрастването на София през 30-те и с притока на бежанци от бившите български територии. Общото между всички архитекти от онова време е, че са завършили на Запад, най-често в Германия и Австрия. "Всичко се развива добре до комунизма, когато по насилствен начин се променя посоката. В края на 40-те домостроителните дружества са забранени, с което навлиза т.нар. сталински барок, който виждаме при "Шератон", ЦУМ, Министерския съвет", разказва Васил, който извън архитектурните проучвания е отдаден и на свиренето на орган.

Варна, курортен дом "Плаж Варна", бул. "Приморски" № 59, арх. Стефан Венедикт Попов, 1933 г.

Варна, курортен дом "Плаж Варна", бул. "Приморски" № 59, арх. Стефан Венедикт Попов, 1933 г.



"Трудно може да намерим аналогии в стандарта между масовото строителство през 30-те години и през комунизма. Направеното в началото на века не е само по-качествено, но и задава различен начин на живот и потребности. Апартаментите са създадени, за да са комфортни – с високи тавани, обширни холни пространства, а не да са мрачни, потискащи, като че ли искат да те смажат." Васил намира сходство между столицата и градове като Белград, където "има много добри образци на модернизъм, дори бих казал по-смели. София на моменти изглежда много близка с градове като Прага, Братислава, някои места из Полша."

Фотограф: Цветелина Белутова


Васил няма конкретни планове за разрастването на страницата във Facebook, но има все още бледата идея да превърне проекта в книга за този период и архитектите от онова време. Някои от сградите са с неизвестни създатели, а за един от любимците му не се знае нищо. Това е арх. Васко Василев, който стои зад някои от интересните апартаментни сгради по бул. "Витоша" и бул. "Васил Левски", както и басейна на покрива на "Цар Освободител" 10, където сега се намира арт пространството Swimming Pool. Продължава работата си до 60-те, което е всъщност рядкост за неговото поколение.

"Огромна част от архитектите от 30-те престават да работят с настъпването на комунизма и стила на Москва. Някои се преориентират към консултиране и инженерство, но мога само да гадая дали това се случва поради наложени догми."

А колкото до дипломната работа, от която започва всичко – получил е отличен.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и седмицата

12 юли 2019, 1787 прочитания

Да снимаш Пабло Да снимаш Пабло

"Пикасо – погледът на фотографа" в Барселона разказва чрез снимки личния живот и творческия процес на Пабло Пикасо

12 юли 2019, 1972 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Календар

Light селекцията от събития

Министърът и златната каса

Кирил Ананиев е готов с втори проект за здравна реформа, който предвижда конкуренция между държавната и частни здравни каси

F-16 полетя към парламента

Управляващите искат да финализират купуването на изтребителите преди местните избори

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Ново място: "КО-ОП"

Коуъркинг пространството отваря врати с амбицията да среща различни професионалисти, публики и изкуства

Да снимаш Пабло

"Пикасо – погледът на фотографа" в Барселона разказва чрез снимки личния живот и творческия процес на Пабло Пикасо