VELLO bike
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

VELLO bike

VELLO bike

Сгъваемото градско колело на Валентин Водев с Red Dot Best of the Best

11910 прочитания

По скалата на престижност Red Dot Award е абсолютният критерий за качество, популярност и успех. Тук сили мерят както известни марки (Apple, Mercedes, Samsonite, Sony, Miele и много други), така и стартиращи и независими дизайнери.

Red Dot Award служи като професионална маркировка за разнообразните постижения в сферата на дизайн. Наградата е основана по инициатива на центъра за дизайн в Северен Рейн-Вестфалия, Германия през 1955 г. 60 години по-късно Red Dot Award* са по-големи и по-влиятелни от всякога. Организаторите получават около 17 000 проекта от цял свят всяка година. Между 4000 и 5000 от тях стигат до специално наетите халета в Есен. Там 38 независими експерти щателно изпробват и решават кои продукти да получат червена точка и кои от тях да имат допълнително отличие – най-добри в категория - Best of the Best.

Анализът се извършва по критерии като степен на новаторство, функционалност, очевидно качество или екологична обоснованост. Наградата за продуктов дизайн е разбита до 31 категории като кухни, уреди за дома, отоплителни системи, осветление, къмпинг екипировки, игри и забавление, спорт, музикални инструменти и други.

През годините към Red Dot за продуктов дизайн са добавени и още две награди: за комуникационен дизайн и за концепции и прототипи**. Те се провеждат по различно време в годината и на други места. Red Dot притежава и три музея. Най-старият сред тях е този в Есен, Германия. Засега той поддържа най-богатата и обширна колекция на съвременен дизайн от цял свят и е разположен във впечатляващата сграда на бивша каменовъглена мина. Другите два музея са в Тайпей и в Сингапур.

Галата по раздаването на Red Dot Award за продуктов дизайн е бляскаво събитие. Червеният килим е домакин на видни личности, политици, директори на големи компании... И на 80-те лауреати на най-престижната категория – Red Dot Best of the Best. Валентин Водев и малкият екип зад VELLO bike са също там.

И преди сме ви срещали с Валентин Водев (повече тук). Пет години по-късно впечатление прави трайният успех и последователност в развитието му. Валентин е все така обран откъм гордост и хвалебствия, усмихнат, базиран във Виена, но вече баща и с увеличен екип. От години той се занимава с дизайн на мобилни съоръжения (бебешка количка със скейтборд, компактна детска количка, която влиза в чанта за лаптоп, триколка със специална система на управление) и заслужено е трикратен носител на международната награда за дизайн на велосипеди (International Bicycle Design Award). Първият прототип за VELLO bike Водев подготвя, когато решава да пътува до Куба и да обикаля страната с велосипед така, че сгъваемата опция на колелото да не ощетява останалите му функции като стабилен корпус, мощно, удобно и скоростно возило и, разбира се, висока дизайнерска естетика.

След сериозни разработки и консултации с експерти Водев успява да стигне до три финални прототипа, които да лансира на пазара. Журито се аргументира така относно Red Dot Award Best of the Best: "Оборудван с множество съоръжения и специално проектирани магнитни амортисьори, велосипедът предлага изключителен комфорт. Красиво колело, идеален спътник за ежедневна употреба."

VELLO bike е завръщане към основните функции на едно колело. Кои бяха мотивите ти с какво VELLO е по-различен от подобни модели на пазара?

Имаше два фактора, които изиграха основна роля. Неелектрическият велосипед предоставя независимост и свобода. Сгъваемата функция пък дава адаптивност към всяка ситуация. Отличителното за VELLO bike е, че се сгъва за секунди, без да се развива нищо и без да изглежда като сгъваем велосипед. И не отстъпва като бързина и начин на каране на един бегач или стандартен размер колело. Предният венец на предавката при педалите е значително по-голям от този на едно нормално колело и това компенсира разликата в големината на гумите. Така малкият им размер допринася за повече маневреност, което е предимство в града.

Очакваше ли такъв положителен завършек на кампанията в Kickstarter (от поисканите 15 000 щатски долара, проектът събира 30 170)?

Това е страхотен начин за финансиране на нов продукт. Не само заради парите, но и заради реалния барометър дали твоят е добър и дали има потенциал да се наложи на пазара. За успешния край на кампанията основна роля имаше и подготовката, която продължи интензивно няколко месеца.

Къде се произвеждат частите на VELLO bike?

Първо искахме да набавим всички части колкото се може по-близо до нас в Австрия, където сглобявахме ръчно всеки велосипед. Но се оказа, че някои части въобще не могат да се произведат или набавят в Европа. В крайна сметка частите за колелото идват от много места – Австрия, Чехия, Германия, Италия, България, САЩ, Тайван и Индия. Избирали сме ги по критерии за безкомпромисно качество на производство и добри условия на труд за служителите. Имаме директна връзка с всички фирми и ги познаваме лично. Това е важно за нас понеже по този начин сме сигурни, че взимат присърце нашия продукт. Цената като критерий отиде на заден план, защото предварително вложихме усилия и време да конструираме така колелото, че да е възможно най-ефикасно и лесно за производство, със сведени до минимум опции за грешки. Екипът ни е против концепцията за оптимизиране на печалбата, защото това се отразява на качеството на крайния продукт и на условията на труд. Спестяванията може да са най-много 5% и затова предпочитаме проектът да е честен по всеки един критерий и към всички.

Живееш във Виена отдавна, но се връщаш сравнително често до България. Има ли тенденция, която ти прави силно впечатление по отношение на дизайн развитието на страната ни?

Определено забелязвам огромно развитие в сравнение с преди осем години например. И това не е случайно – има подходящи платформи на международно ниво и с висок имидж. Надявам се тази тенденция да се запази и да се вземе предвид по-сериозно, особено от институции, правителствени и частни организации, защото дизайнът не е даденост. Той допринася към развитието на други отрасли като култура, туризъм, икономика...

Имаш ли взаимодействие с български дизайнери и/или производители?

Един от нашите производители е от България. Евентуално ще си сътрудничим и с Колелиния.

VELLO bike мери сили с най-големите марки от цял свят и това е изключителен атестат за теб и екипа. Как се чувстваш в тази "компания" и как приемаш това отличие?

Аз, както и целият екип от VELLO, се радваме много на това отличие, понеже през последните три години вложихме много енергия и усилия, за да успеем да направим градски велосипед, който да се отличава не само по външен вид, но и да е съставен от множество важни технически иновации и по този начин да подобрим съществуващите вече сгъваеми и градски велосипеди.

Наградата е важна, защото ни показва, че се движим в правилна посока. Фактът, че нашият малък проект се съревновава с мултимилионни корпорации, показва, че да постигнеш нещо не е задължително да имаш големи инвестиции и стотици хора екип.

Как смяташ, че ще се отрази Red Dot Best of the Best в професионално отношение?

Има доста положителна реакция. Но в нашата професия е сложно да се прави прогноза. Със сигурност без много работа не се получава нищо, както и многото работа не е гаранция за успех. Но поне се увеличават шансовете ти.

повече на: http://www.vello.bike

*С Red Dot Award в категорията Life, science and medicine е отличен Илиян Милинов за дизайна на TWIP – нов вид тест за бременност от биоразградими материали за жени с нередовен цикъл и ранна индикация за бременност за швейцарската марка Unicoms AG (повече тук).

**Мартин Ангелов и неговият Halfbike се борят за награда в Red Dot Design Concept. Резултатите се очакват в края на септември. (повече тук)

 

По скалата на престижност Red Dot Award е абсолютният критерий за качество, популярност и успех. Тук сили мерят както известни марки (Apple, Mercedes, Samsonite, Sony, Miele и много други), така и стартиращи и независими дизайнери.

Red Dot Award служи като професионална маркировка за разнообразните постижения в сферата на дизайн. Наградата е основана по инициатива на центъра за дизайн в Северен Рейн-Вестфалия, Германия през 1955 г. 60 години по-късно Red Dot Award* са по-големи и по-влиятелни от всякога. Организаторите получават около 17 000 проекта от цял свят всяка година. Между 4000 и 5000 от тях стигат до специално наетите халета в Есен. Там 38 независими експерти щателно изпробват и решават кои продукти да получат червена точка и кои от тях да имат допълнително отличие – най-добри в категория - Best of the Best.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    _tsiki_ avatar :-|
    _tsiki_ (otvratitelen nov sait)

    Респект! Бих го пробвал въпросния велосипед и ми е мега интересно как се държи на пътя един подобен мега амбициозен проект.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK