С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

17 юли 2015, 16:52, 3777 прочитания

В зряла възраст

35 години, 337 броя и над 400 корици маркират пътя на едно от най-известните английски списания за мода, стил и поп ултура – i-D. По този повод - 35 факта от неговата история

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
1. Списание i-D е създадено от Тери Джоунс и съпругата му Триша, чиято идея е да направи издание, което вместо да промотира модни стоки и да насърчава консуматорството, да обърне внимание на уличната мода и младежката култура.
 
2. Преди да създаде i-D, Тери Джоунс се утвърждава като един от най-прогресивните криейтив директори на своето поколение. Кариерата му започва през 70-те, когато създава корици за списания като Vanity Fair, английския и френския Vogue.
 
3. "Стартирахме i-D с идеята да разбием клишетата за идентичност и мода, да достигнем отвъд плоската фасада на модата, да експериментираме, да вкараме забавлението в модните кодове", спомня си Тери Джоунс.
 
4. Първият брой на i-D излиза през август, 1980 г., а стотината копия тираж са рязани и подвързвани на ръка.
 
5. Форматът на първия брой е правоъгълен, а върху черната корица е розовото име/лого на списанието - "i-D".
 
6. Години преди емотиконите да станат част от писмената ни комуникация, списанието превръща логото си в концепция – всички хора, снимани за корица на списанието, са или намигнали, или едното им око е скрито.
 
7. Първият брой струва 50 пенса и продава около 50 копия.
 
8. Първите издания на i-D са почти изцяло подчинени на Straight-Up концепцията – портрети на младежи и девойки с много характерен стил на обличане и силен индивидуален почерк.
 
9. 14-ият брой на списанието от април 1983 г. е първият с корица в "портретен" формат. Снимката е на Шаде, това е първата й корица, а фотограф е Ник Найт.

10. i-D e списанието, което "открива" Мадона и я слага на корицата на 15-ия си брой, наречен The SeXsense Issue.



11. През май 1984 г. изданието предизвиква скандал, като слага на корицата архитекта Софи Хикс. Едното й око е залепено с черно тиксо като асоциация с лесбийските шествия срещу дискриминацията, на които голите момичета залепят върху зърната си черно тиксо.
 
12. Едва в 48-ия брой на i-D за първи път на корицата се появява мъж – австралийският артист, актьор, певец, модел и дизайнер Лий Баури, който е една от най-влиятелните фигури в лондонските и нюйоркските артистични среди през 80-те и 90-те години на миналия век.
 
13. Първата корица на Наоми Кембъл е за The Dramatic Issue на списанието от август, 1986 г. Фотограф е Робърт Ердман, снимката е оцветен в синьо негатив, а моделката е абсолютно неузнаваема.
 
14. i-D е първото списание, което слага екстази на корицата си. Щампирано с усмихнатото лого на изданието, The Happy Issue от декември, 1987 г. е посветено на рейв културата в Англия.
 
15. Наркотиците и влиянието им върху тялото и психиката е централна тема в летния брой на списанието от 1988 г. Въпреки някои крайни реакции и абсурдни тези, като например, че по този начин i-D всъщност рекламира дрогата, изданието не спира дискусията по темата, тъй като твърдите наркотици стават все по-популярни сред младите.
 
16. Единственият брой в историята на списанието, чийто герой на корицата е с две широко отворени очи, е "Анархистичният" от юли 1990 г.
 
17. Първият анимационен герой на корицата на i-D от януари 1993 г. e Sonic the Hedgehog, а броят е посветен на все по-популярните електронни игри.
 
18. Първата i-D корица на Кейт Мос е едва в 123-ия му брой от декември 1993 г. Тогава бъдещият супермодел е на 19, а световната слава я застига на следващата година, когато става едно от рекламните лица на Calvin Klein.
 
19. През август 1994 г. на корицата на The US Issue на списанието се появяват прегърнатите Кейт Мос и Наоми Кембъл, снимани на улицата в нюйоркския Meatpacking квартал. По онова време те са съквартирантки, вече достатъчно известни, но все още неподозиращи, че ще се превърнат в две от най-известните жени на ХХ век.


20. Поредната знаменателна корица на i-D е от юли 2001 г. – на нея са дизайнерът Том Форд и кучето му Джон Бъкли-Форд, снимани от Тери Ричардсън. Песът първоначално изобщо не е бил предвиден да участва в сесията, но Тери обича експериментите, убеждава Том да пробват няколко кадъра и резултатът е една от най-добрите корици на списанието.
 
21. Последната корица на аренби звездата Алая, преди да загине в самолетна катастрофа, е за септемврийския брой на списанието от 2001 г., който излиза само няколко дни след смъртта й.
 
22. Изумително красивата цветна корица в септемврийския брой на i-D от 2004 г. с модела Джесика Стам, снимана от Ричард Бърбридж и гримирана от Пат Макграт, също се нарежда сред култовите корици в историята на списанията изобщо.

23. Кейт Мос е излизала най-много пъти на корицата на i-D – 16. Следва я Наоми Кембъл – 12. Джордан Дън е с осем, а Лара Стоун и Жизел Бюндхен – със седем.
 
24. За броя, отбелязващ петата година на списанието, фотографът Ник Найт създава серия от 100 портрета, топология на историята на британската младежка култура. През следващите няколко години работата на Найт за i-D със стилисти като Саймън Фокстън, Джуди Блейм, Каролин Бейкър, Рей Петри и други разбива клишетата за модна фотография. Списанието се превръща в поле за изява на таланти с прогресивни идеи и световен тендсетър.




25. На Тери Джоунс и i-D дължат кариерите си редица фотографи, стилисти, журналисти, дизайнери, модели и други. Сред тях са Едуард Енинфул, Джуди Блейм, Саймън Фокстън, Робин Дерик, Карин Франклин, Юрген Телър, Хелмут Ланг, Крейг Макдийн, Дейвид Симс, Кейт Мос, Дилън Джоунс и много, много други.
 
26. По повод 20-ата годишнина на списанието Taschen издава ретроспективната книга от 600 страници Smile i-D: Fashion And Style, The Best From 20 Years Of i-D.
 
27. През същата година е организирана изложба със същото име - Smile i-D. Стартирайки от Лондон, експозицията обикаля света до 2007 г., като междувременно непрекъснато се обновява и допълва.
 
28. Сайтът на i-D стартира през 2001 г., привличайки 1.5 млн. посещения месечно.
 
29. През 2003 г. Taschen издава на седем езика продуцираната от екипа на i-D антология на съвременната мода Fashion Now. Второто, преработено и допълнено издание излиза две години по-късно.
 
30. 25-ата си годишнина списанието отбелязва с изложбата i-Dentity: 25 years of i-D Magazine, чийто куратор е Тери Джоунс. Експозицията тръгва на световно турне, което започва в Лондон, минава през градове като Ню Йорк, Хонконг и Токио и завършва в Пекин.
 
31. През 2012 г. Тери и Триша Джоунс се пенсионират и изданието е продадено на Vice Media Group.
 
32. Оттогава насам i-D засилва присъствието си в интернет и започва да продуцира повече дигитални проекти.
 
33. За 35-ата си годишнина i-D си прави впечатляващ подарък.
 
34. Съвсем наскоро списанието изкара юбилейния брой на пазара. Той е с 18 различни корици, всички снимани от Аласдер Маклелан, който също започва кариерата си в i-D. На кориците са супермодели като Кейт Мос, Дария Вербови, Стела Тенант, Лара Стоун и други, както и млади красавици от бранша като Карли Лойс и Джийн Кембъл.
 
35. Освен това 11 световноизвестни дизайнери като Карл Лагерфелд, Фийби Файло, Рикардо Тиши, Алекзандър Уанг и други са направили лимитирани корици, които се продават в селектирани бутици в целия свят.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Водещата марка в козметиката за коса Redken вече и на българския пазар Водещата марка в козметиката за коса Redken вече и на българския пазар

Компанията, собственост на L’Oréal, предлага професионални продукти за мъже и жени

18 окт 2019, 2085 прочитания

В Белград, на чисто 1 В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

11 окт 2019, 2509 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Тракия, моя любов

Пловдивският мегакомплекс като обект на антропологично изследване или къде свършва архитектурата и започва реалността

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10