Риба на сухо
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Риба на сухо

Риба на сухо

Ново приложение за споделен риболов намалява разходите и разнообразява пътуванията

4738 прочитания

След години усилена работа Тома Недялков стига до точка на прегаряне. И преоткрива риболова. "И като малък ходех с дядо ми, но бях позабравил колко е хубаво. През последните години това е основният ми начин за почивка."

След толкова километри в България и до Гърция Тома осъзнава няколко неудобства на риболова. Това не е евтино занимание – освен за гориво различният видове изискват и различно оборудване. Затова "най-хубаво е, когато се комбинираме с други рибари, за да споделим както колата, така и въдиците". Но тук започват и досадните уговорки – кой кога е свободен, кой се е отказал в последния момент, кой закъснява. Така постепенно се заражда идеята за споделените пътувания: рибари обявяват свободните места при тях, а други се присъединяват, като ползите са намалените разходи, възможността да се посетят нови места и да се опитат различни типове риболов.

"Свидетели сме на голям напредък в сферата на shared economy, имаме Airbnb, Uber, но досега никой не е направил подобно решение за рибари." Така Тома заедно и двамата му съдружници (програмист и експерт в бизнес развитие) създават стартъп компанията, разработила приложението GoGoFish. Идеята е проста: ако някой има кола, лодка и въдици и иска да ходи за риба за два дни, описва предложението си в платформата, приблизителна цена, колко би струвал бензинът на човек и чака някой да си резервира места при него. Ако е съгласен резервиралите хора да пътуват с него, потвърждава и цялата организация е готова за минути. След като приключи пътуването, всеки от участниците оставя коментар и рейтинг на другите. "Така следващия път, когато си избирам с кого да пътувам, мога да видя какъв е рейтингът му и ако пише, че пушат или че много псуват, или че закъсняват, не бих пътувал с тях."

Тома смята, че това е неразработена ниша. "Около 500 милиона души по света практикуват риболов. Само на територията на САЩ има над 60 милиона рибари, които харчат 48 милиарда долара на година за излети и оборудване (според American Sportfishing Association). С 25 милиона рибари европейският пазар е не по-малко привлекателен. На година се харчат около 25 милиарда евро за излети и оборудване."

Вече има и инвеститорски интерес към GoGoFish. "В момента водим разговори и имаме потвърден интерес от няколко акселератора – един местен и три европейски, но предпочитаме да продължим напред с местен, за да може идеята да тръгне от България." След старта на 20 август продуктът ще бъде представен и на още два европейски пазара. Първоначално ползването на услугата е изцяло безплатно.

Междувременно започват и работа по интересен дъщерен проект на GoGoFish, който да стимулира Catch & Release риболов, и през GoGoFish ще се опитат да наложат култура на пускане на уловените риби с оглед запазване на популациите им. "Всеки път, когато някой хване риба и се снима, от приложението директно ще му излезе въпросът: "Пускате ли рибата или ще дарите пари на природозащитна организация за запазване на популацията?" Ако човек избере опцията, че я пуска, получава печат върху снимката, с който се удостоверява, че се грижи за природата. Същото се случва и ако рибата не бъде освободена, но за нея е била дарена сума, която да се ползва за зарибяване.

Повече информация на gogofish.com, а приложението ще може да се изтегли безплатно около 20 август от Google Play и App Store.

След години усилена работа Тома Недялков стига до точка на прегаряне. И преоткрива риболова. "И като малък ходех с дядо ми, но бях позабравил колко е хубаво. През последните години това е основният ми начин за почивка."

След толкова километри в България и до Гърция Тома осъзнава няколко неудобства на риболова. Това не е евтино занимание – освен за гориво различният видове изискват и различно оборудване. Затова "най-хубаво е, когато се комбинираме с други рибари, за да споделим както колата, така и въдиците". Но тук започват и досадните уговорки – кой кога е свободен, кой се е отказал в последния момент, кой закъснява. Така постепенно се заражда идеята за споделените пътувания: рибари обявяват свободните места при тях, а други се присъединяват, като ползите са намалените разходи, възможността да се посетят нови места и да се опитат различни типове риболов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    heyco avatar :-|
    heyco

    Добра идея

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Много добре.
    Лошото е, че и към тези са се насочили големите риби, които после ще оберат лъвския пай.
    Ама така е в 21-век.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK