Автопортрети. Експерименти. Става интересно.

Колекционерът на изкуство Николай Неделчев за изложбата от автопортрети "Образ и подобие"

Автопортрет на Нора Ампова
Автопортрет на Нора Ампова
Автопортрет на Нора Ампова
Автопортрет на Нора Ампова

"Без да имам претенции за изчерпателност, мисля, че се получи една времева капсула на българското изкуство към днешна дата." Така колекционерът и изпълнителен директор на рекламната агенция Publicis MARC Николай Неделчев описва изложбата от автопортрети "Образ и подобие" в Националната художествена галерия.

Тя съдържа 77 картини, творби чрез нови медии и няколко скулптури, а селекцията от млади и утвърдени творци включва Греди Асса, Атанас Хранов, Нора Ампова, Ясен Згуровски, Емил Попов, Rassim, Кокимото, както и две често нееднакво приемани имена – Светлин Русев и Вежди Рашидов.

Нетрадиционната идея заслужи нетрадиционна промоция – кампанията на Saatchi & Saatchi качи на билбордове описания на творбите вместо самите тях ("Котка по боксерки в човешка кожа. Червей, увит около нея. Нека силата да бъде с теб").

Експеримент от начало до край

Запознанство с Кольо Карамфилов (1963 - 2014) преди пет години открехва интереса на Николай Неделчев към колекционирането. Тогава художникът му дава няколко графики, а после често го съветва какво ново се е появило в сферата. "Все пак човек не си казва изведнъж: "Аз ще стана колекционер." Но не е и нещо, което може да се обясни по рационален начин. В началото започнах да колекционирам по-хаотично, но в еклектиката намираш своя път."

През 2013 г., когато вече има няколко събрани автопортрета, се появява идеята за изложба, но с предварително поръчани творби с авансово заплащане. "Което крие голям риск за крайния резултат. Някои подходиха към идеята професионално – като към задача; други се отдадоха по-инстинктивно и дори направиха няколко варианта. Изведнъж стереотипът на автопортрета се разби, тъй като част от авторите се скриват зад персонажи, аватари, поставят се в друга реалност."

Работа в движение

В етапите на реализация се оказва жизненоважно присъствието на човек, на чиято преценка за подбор на автори може да се има доверие. Такъв се оказва кураторът Надя Тимова, живяла в Париж и създател на софийското пространството за мебели от XIX и XX век Glossary Depot.

"Това е и процес на самообучение, тъй като докато дискутираш и говориш, виждаш другата гледна точка. За да може един подобен проект да се получи добре, трябва да се получи една екосистема между хората в него", казва Николай Неделчев, самият роден в семейството на художник. Целият проект, от поръчването на автопортретите до нареждането, отнема една интензивна година и половина.

Какви са критериите тогава? "Просто има неща, които не можеш да рационализираш в думи защо не ти харесват, просто не кореспондират с теб. Имаше само един случай, в който работата не ни хареса, но впоследствие получихме втори вариант, който беше супер. Иначе почти всички ме изненадаха."

Прави му впечатление, че в работите на младото поколение има много експеримент, без автоцензура, а обединяващ фактор е фактът, че образование и творчески път често протичат извън страната. "Бързината на информацията, липсата на време, задъхаността и припряността – тези теми личат при тях. Все пак, когато човек прави автопортрет, той понякога оставя нервната си система в него."

Фотогалерия: "Образ и подобие"

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Цялата галерия

Николай Неделчев се надява, че както творбите, така и рекламната кампания, ще бъдат стимул за младата публика и особено онези, които не смятат изложбената зала за пространство, на което могат да се чувстват адекватно. "Те са все пак достатъчно интелигентни, за да проявят интерес, ако някой леко ги провокира да го направят."

Бъдещи стари образи

В средата на септември ще излезе и каталог, който ще се продава в галерията. Надя Тимова е написала критически текст за всеки от авторите, а в изданието ще бъдат включени единадесет есета от писатели и поети, подбрани от Елин Рахнев. Те също са от различни поколения – от Иван Ланджев, през Георги Господинов до Стефан Цанев.

През октомври се очаква изложбата да посети Пловдив, а през следващите месеци – и други по-големи градове от страната. Николай Неделчев се надява "Образ и подобие" да излезе извън страната.

"Това, което ме интересува сега, е да колекционирам млади автори – някои откривам чрез препоръки, други – на изложби. Надявам се така едновременно те да станат по-разпознаваеми, а и да привлекат вниманието на другите колекционери, обикновено фокусирани върху старите майстори. Едновременно с това съм заинтригуван от българския авангард на 20-те и 30-те години на ХХ век. Работите в този период са много интересни, на европейско ниво, а са малко познати на широката публика."

"Образ и подобие" е в Националната художествена галерия до 4 октомври.

Още от Капитал