С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

1 окт 2015, 10:57, 4493 прочитания

Централен поток

Как Vienna Contemporary сложи българското съвременно изкуство на международна сцена

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Изглежда много демократично", казва 40-годишен, но все още неотказал се от флешовете си австриец, докато разглежда "Фокус: България" на панаира за съвременно изкуство Vienna Contemporary в построената през XIX век Marx Halle. На пръв поглед хаотично изложените творби силно контрастират на останалите пространства на галерии от различните части на Европа, всяка с конкретен стил и концепция. Вниманието на годишното събитие към България е първият случай, в който съвременно ни изкуство получава подобна трибуна и шанс да бъде представено пред едновременно широка и запозната публика – над 27 хиляди посетиха често гледащия към творците на Източна Европа Vienna Contemporary.

В селекцията от изобразително изкуство, инсталация, видеоарт, колаж и фотография участват над 50 автори от България, сред които Антон Терзиев, Даниела Костова, Правдолюб Иванов, Калин Серапионов, Вито Валентинов, Войн де Войн (пърформънс), Светлана Мирчева, Ясен Згуровски, работещите от години в Австрия Василена Ганковска, Вероника Цекова, Ив Тошайн, Камен Стоянов, Лазар Лютаков, Вероника Цекова.


Недко Солаков и неговия BG Bar



Куратори са Яра Бубнова и Весела Ножарова, а отделеното на българското съвременно изкуство пространство е допълнено от дървен бар с очертанията на границите на страната, създаден от Недко Солаков. Барът се превърна и в място на дискусии с гостуващите автори.
Въпреки че "Фокус: България" няма за цел да събере творбите под общ знаменател, някои тематики обединяват работите: сянката на комунизма и последвалият преход, отношението към консуматорството, антиправителствените протести в София от последните години, интерпретацията на поп културни символи, половата идентичност, различните понятия за осмисляне на националността.
 
На петнадесетина минути пеша от Marx Halle също живеещият във Виена Пламен Деянофф откри в 21er Haus преминалата и през София изложба на скулптури от дърво и камък Foundation Requierments, в рамките на която възстановява архитектурни елементи от времето на Велико Търново като столица на България.

Anemic Cinema, 2014

Anemic Cinema, 2014

Автор: Нестор Ковачев

 
Според артистичния директор на фестивала Кристина Стайнбрехер–Фанд все по-осезаемото присъствие на български творци във Виена е само част от редицата фактори, довели до "Фокус: България". Отношението й към фестивала се гради не само на личния й вкус, но и на изграждането на доверие с галеристите.



Кристина Стайнбрехер–Фанд


 "Запознанството ми с Веселина Сариева от Sariev Gallery беше много важно. Познавам я от много години покрай други събития и ми правеше впечатление как тя присъства, за да промотира артистите, не за да говори за себе си. В крайна сметка да се насочим към случващото се в България изглеждаше логично, все пак имаме желание да хвърлим светлина върху тези страни, за които западната публика не знае много. Също така е специфично за тях, че представителите им говорят от името на цялата сцена, движат се заедно. Ако обърнеш внимание на един, той веднага ще ти препоръча друг. Недко Солаков е добър пример за това – той постоянно говори за други български артисти. А и вече мога да кажа, че имам нюх към познаването на професионализма, знам кога някой е сериозен в това, което прави."
 
Освен усещането за общност сред българските творци тя вижда по-изразена самостоятелност и дух на организационно ниво. "Често артистите от страни като България сами създават проектите си отначало докрай, няма етап, в който да се чудят кой какво може да свърши за тях. Понякога просто трябва да кажеш "да" на възможността и постепенно да разбереш как да реализираш идеята си."

Илюстрация


 
Кристина се описва като много "по-разглезен" човек в начина, по който очаква нещата да се случват в професионален план, въпреки че животът й съвсем не протича равно. Родена е в руско-украинско семейство в Казахстан, в близост до китайската граница. "Мисля, че географски съм "по-източна" от всички тук. Всички осъждани от съветската система бяха изпращани в Казахстан, така че отраснах сред дисиденти и изключително различни култури. В среда с толкова разнообразни етнически влияния се научих да не стереотипизирам никого – никога не съм съдила за някого по цвета на кожата, възпитанието и традициите му. Всъщност, където и да съм живяла, аз винаги съм била малцинство."

Завършва гимназия в Германия и в тийнейджърска възраст започва все по-често да посещава музеи, просто защото са близо до дома й. В среда, в която родителите ти говорят на немски с руски акцент, не спомага за интеграцията, тя намира изкуството като пространство, в което няма правила, предубеждения и граници.
 

Илюстрация


"Започнах да мисля и много различно за живота – изведнъж разбираш, че той не свършва, когато си на 60, че можеш да си активен в дейността си винаги". Образованието й по изкуство и мениджмънт преминава през Манчестър, Сарагоса и Маастрихт. Между 2009 и 2012 работи в Москва и популяризира съвременното руско изкуство. От 2012 г. е директор на Vienna Fair, който от миналата година се ребрандира като Vienna Contemporary. Досега изданията винаги са обръщали внимание на Източна Европа, а преди България фокусът е бил насочен към Казахстан, Румъния и Азербайджан.

Пърформънс на Войн де Войн

Пърформънс на Войн де Войн

Фотограф: Вито Валентинов
 

"Освен да направя изкуството на тези държави по-видимо, основна цел ми е и да привлека по-млади колекционери. Покрай образованието си познавам хора, които са завършили мениджмънт, бизнес и т.н. и които имат за цел да печелят възможно най-добре. Много често колекционерите са хора над 50-годишна възраст, тъй като на този етап от живота си започват да си задават екзистенциални въпроси, да имат нужда от изкуство до себе си. Иска ми се да провокират все повече млади хора с възможности да инвестират в това, което правим, да разберат, че да си купиш плакат от ИКЕА за стената си не е стилното решение предвид социалния ти статут. Има толкова много, които дават огромни суми за дивана си или колата си, но не са замисляли да отделят подобна сума за картина. Голяма част от тях се срамуват, като ги попиташ дали са чували за художник на тяхната възраст, и са провокирани да проверят какво всъщност се случва".

Централен поток

[viennacontemporary]

 
Според Кристина те "купуват" събитието, а не директно културата около него. "То трябва да привлече приятелите им, да присъства в медиите, които четат. Но това е декорацията, в крайна сметка изкуството само трябва да докосва публиката. Рано или късно хората, независимо от положението си в обществото, достигат до културата. В един момент те ще изпитат нужда от нея. Аз просто се опитвам да ги мотивирам да го направят по-рано в живота си."
 
Vienna Contemporary се проведе между 24 и 27 септември. Повече информация за събитието, галериите и творците, които участваха в него, може да получите на viennacontemporary.at
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Яж, снимай и споделяй Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

17 яну 2020, 1741 прочитания

Тенденции в дизайна 2020 1 Тенденции в дизайна 2020

Устойчивост, кохерентност, нов живот за класиките

10 яну 2020, 3525 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Delight: Захарни дневници

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10