С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

29 окт 2015, 9:10, 3547 прочитания

Отвъд думите

Новаторският фестивал само от екранизации CineLibri доказва връзката на качественото кино с добрата литература

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Било е толкова близо до ума, а никой не го е правил. Кинофестивал на границата на двете най-популярни изкуства. Едното, родено от въображението - другото, запечатващо въображението във визия. Не е случайно, че идеята е на хората от издателство "Колибри", с нея те отбелязват 25 години съществуване. Книгите от тяхната библиотека "Амаркорд" с интервюта, есета и импресии от най-важните режисьори и актьори в света вече клонят към 40, отдавна са настолно четиво на българските киномани и любители на изящната изповедална проза.

Нейната поява също не е случайна – основателят и директор на "Колибри" Раймонд Вагенщайн е преди всичко филмов човек - критик и киножурналист, чиракувал при Иван Стоянович, сценарист на "Аз, Графинята" (1989), първият български филм с търговско разпространение на запад (Франция).


Събитието CineLibri (2 – 11 ноември) представя 14 качествени екранизации с 50 прожекции в 8 киносалона на три български града ("Люмиер", "Одеон", Дом на киното, зала G8, Френски институт, Евросинема – София; кино "Лъки" - Пловдив; Фестивален център – Варна). Рамкирано като кинофестивал, то носи духа и на празник на книгата – всяка от прожекциите е съпроводена от дискусия или хепънинг в духа на литературния първоизточник. Идват някои от авторите на романите, световни имена, както и създатели на филмовите адаптации по тях.

Киномански подарък е премиерната на голям екран в България класика "Закуска в Тифани" (1961) по новелата на Труман Капоти. Филмът на Блейк Едуардс прави от Одри Хепбърн днешната попкултурна и модна икона – момичешкият силует с черната рокля от италиански сатен на "Живанши", дългото цигаре и блясъкът на перлената огърлица в отворените към света очи. Свободната жена на модерното време, търсеща красотата на всяка цена, криеща класа и стил, въпреки компромисите на оцеляването. Нейното чистилище е любовта, тя ще отсее истинското от фалшивото в живота.

Unbearable

Unbearable


Класическа е и екранизацията по "Непосилната лекота на битието" на Милан Кундера от 1988, адаптацията на Жан-Клод Кариер е с номинация за "Оскар". Другата номинация е за камерата на оператора на Бергман Свен Никвист. Никога воайорска, естетизираща еротиката във филма до високо изкуство. Постигал го е само Бертолучи в "Последното танго в Париж". Сега "тангото" е в Прага, времето е около съветската (и българска) инвазия с танковете от 1968, после действието се пренася в Женева.



Мъж (Даниел Дей-Люис), ценящ свободата и самотата си повече от чувственото обвързване, е разпънат между две жени, олицетворяващи съответно зова на тялото (Лена Олин) и на сърцето (Жюлиет Бинош). Лекотата, с която любовта и свободата ни разсейват и карат да забравим за трагизма на битието, е в крайна сметка илюзорна. Има го и в романа, и в достойния за него филм.

L'Insoutenable Légèreté de l'être

L'Insoutenable Légèreté de l'être


Нишката "Кундера" в кино-литературния фест продължава с "Шегата" (Zert), един от последните големи филми на "чешкото чудо" в киното на 60-те. Той излиза година след инвазията, автор е Яромил Иреш, съратник на Форман, Пасер и другите. Той в началото на кариерата си е избрал за разлика от тях да не емигрира на Запад.

Романът на Кундера е публикуван през 1967, веднага след това във Франция, Англия и САЩ, и според писателя е главна причина за напускането му на страната и емиграцията в Париж през 1975. В разгара на сталинизма комунист-идеалист пуска шеговита картичка до своя "другарка" с името на Троцки вътре, бъдещето му е съсипано. Петнайсет години по-късно той се връща в градчето на "престъплението", за да прелъсти за отмъщение съпругата на доносника си. Макар комедия, истините за времето прозират без компромиси. 

Кадър от "Не мърдай"

Кадър от "Не мърдай"


С три филма по свои романи ще гостува на живо италианската писателка Маргарет Мацантини. Придружава я авторът на адаптациите, известният режисьор Серджо Кастелито. Мацантини спечели българския читател преди десетина години с романа "Чуй ме" в превода на Бояна Петрова. Филмът по него със заглавие "Не мърдай" и раздаващата се Пенелопе Крус в главната роля вече е модерна класика. Сравняват го с "Говори с нея" на Алмодовар като модерна анатомия на любовта, смъртта и значението на думите, през очите на жена, загубила всичко. И той като романа смесва сантименталност и натурализъм. "Да дойдеш на света" (2012) е пак с Крус, този път силна майка, която завежда непокорния си син в Сараево, за да му покаже с превъзпитателна цел гроба на баща му.

Урокът се оказва и за двамата. "Никой не се спасява сам" (2015) по последната книга на Мацантини е отново разрез на съвременната двойка и раните, които си нанасяме от любов. Разказва за бивша анорексичка в изясняващи отношения с мъжа на живота й, от когото има две деца.

Отвъд думите


Специално за феста и за срещи с българските си читатели идва Дъглъс Кенеди, най-четеният американски писател във Франция. Вероятно заради екзистенциалната нишка и интелектуалния сарказъм, вплетени в иначе стремително написаните му и четящи се на един дъх романи. "Живот назаем" (2011) е по книгата му (The Big Picture), в центъра е преуспяващ адвокат, който преоткрива живота след срив в семейството и смяна на самоличността.

В главната роля е Ромен Дюри от "Пяната на дните", до него е вечната дива Катрин Деньов, режисьор е бившият асистент на Кустурица Ерик Лартиго. Самият Кустурица, един от важните автори в библиотека "Амаркорд" на "Колибри", ще бъде представен с документалния филм на Георги Тошев "Кустурица, балкански хулиган", спечелил голямата награда на фестивала "Документ.АРТ" в Румъния.

The Joke

The Joke


Гостувалият наскоро в България Давид Фоенкинос ще бъде представен с най-известната си екранизация - на световния бестселър "Деликатност". Одри Тоту внася чар и моменти на истинска тъга в тази много различна романтична комедия, третирана с мярка и без директни излияния на чувства. Почитателите на интелигентните кримки ще се зарадват на "Убийства в Оксфорд" с Илайджа Ууд и Джон Хърт по романа на аржентинеца Гийермо Мартинес, преведен на над 20 езика (с ново българско издание специално за събитието в превода на Нева Мичева).

Авторът е доктор по математика, занимава го идеалното престъпление, преплита го с теоремата на Ферма, принципа на Хайзенберг и парадокса на Витгенщайн в интелектуален трилър. Киноманите ще оценят и припомнянето с дигитално реставрирано копие на разтърсващия "Фрида" със Салма Хайек. Както и на миналия за кратко и само на "Киномания" "Любовта трае три години" (2012) на Фредерик Бегбеде, режисиран с разголваща автоирония от самия автор. 

http://www.cinelibri.com/
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Яж, снимай и споделяй Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

17 яну 2020, 1488 прочитания

Тенденции в дизайна 2020 1 Тенденции в дизайна 2020

Устойчивост, кохерентност, нов живот за класиките

10 яну 2020, 3468 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Календар

Light селекцията от събития

Още от Капитал
Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10