Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

5 фев 2016, 15:13, 3028 прочитания

Хаосът и неговата хармония

Дизайнерът Владимир Каралеев в търсенето на баланс между експеримент и функция в модата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Инфографика


Владимир Каралеев отдавна е сред утвърдените и добре познати млади модни дизайнери. Издания като Vogue, Vice, Elle, големите германски вестници като Zeit и FAZ, както и модните блогове не спират да говорят за неговата работа. През 2011 г. той представи своя колекция на Berlin Fashion Week, а след двугодишно отсъствие от подиума там сега показа своята есен - зима 2016. Запазена марка на Владимир си остават асиметрията и драпериите, както и изненадващите комбинации и играта с подгъви. В новата си колекция той отива още стъпка напред в деконструкцията, като работи с изненадващи композиции и контрасти в платовете, оставайки обаче верен на търсенето на баланс между концептуалния подход в дизайна и основната цел на модата – да бъде носима.

 
За пръв път взехме интервю от теб преди повече от десет години. Какво се промени оттогава?
Доста неща, най-вече начинът ми на работа. Днес работя много по-целенасочено и устремено, всъщност доста предприемачески ориентирано. Ентусиазмът ми е все така голям, защото любовта към професията си остава основният двигател. Още в началото осъзнах колко тежък и труден бизнес е модата – една добра идея не е нищо без успешна реализация. Успехът не е постоянно състояние, а нещо, за което се бориш. В моя случай – два пъти в годината.
 
Разкажи за актуалната си колекция.
Всяка моя колекция започва с края на предходната. Не работя по коренно различни теми всеки път. В основата е работният процес, вярвам, че само чрез експеримент се постигат прогрес и еволюция. Всички идеи, както по-екстремните, от дизайнерска гледна точка, така и по-скучните, трябва да се изсипят на едно място, да бъдат комбинирани, пресети, докато не се получи съвършеният продукт и цялата колекция. Това е дълъг и комплексен процес.
 
Как протича той на практика?
Началото на всяка колекция е посещението на изложение за платове, откъдето поръчвам мостри в различни цветове. След като избера платовете в желаните цветове, започва креативно-експерименталната част, в която създавам пробните модели. В началото работех директно върху манекен, от няколко години първо правя груба скица на кройката, за да мога да предвидя трудностите навреме. Необходима е и доста интуиция.

Илюстрация

Инфографика


До каква степен се съобразяваш с актуалните теми и тенденции?
Наблюдавам една много интересна тенденция в момента, а именно тази на наивното, абсурдно дисбалансираното, очевидно хаотичното, което обаче създава някаква своя хармония. Кръстосването на стилове извън контекст, използването на мотиви и елементи, лишени от същинското им съдържание – това са нещата в модата, които най-много ме вълнуват.
 
Какво оказва влияние върху теб?
Всичко се случва в процеса на работа. Разбира се, заобиколен и залян съм от изображения (различни медийни формати) и форми (изкуство, архитектура, продуктов дизайн), които ми влияят по някакъв начин и намират отражение в моделите ми. Мисълта за твореца обаче е стереотипна, не мисля, че някой има видения и вдъхновения в библейския смисъл. Нещата в нашата професия са по-прагматични и до голяма степен калкулирани от избора на платове, дължини, обеми, цветове и детайли.
 
 

Илюстрация

Инфографика

Инфографика


Впечатляващ е миксът на цветове и материи в дрехите от колекцията. Какви материали си използвал и на какъв принцип си ги комбинирал?
Контрастите са много важни, а комбинацията е между различни текстури: по-груби тъкани (вълни, жакард, туид) с по-меки (купро, сатениран полиестер). Хастарите излизат като външни материи. Изобщо темата "отвътре навън" е силно застъпена. Заимствам елементите на изработка от спортните облекла и ги прилагам на видими места в много дамски модели.

Как боравиш със смяната на функции на отделни елементи в облеклото?

Елементът на асиметрия и деконструкция е още по-силно застъпен в актуалната ми колекция. В деконструкцията винаги ми е харесвало разрушителното свойство и възможността за пренареждане на детайлите. Те не изчезват, първоначалната им функция се превръща по-скоро в декоративен елемент – пренареждане и нова композиция.
 
Представянето на колекциите ти винаги наподобява пърформанс. Как се случи този път?
Идеята ми винаги е представянето да не е прекалено крещящо, но пък да е достатъчно интересно като фон. Направих голяма скулптура от филц, наподобяваща лендарт инсталациите на Робърт Морис. Музиката беше много важна, за да се избегне претенциозността. Избрах несериозна, наивна музика – парчето Sex Machine от 1979 г. на групата The Flying Lizards в пост-пънк-нойз стил. Доволен съм, но пазарът тепърва ще покаже колко успешна е колекцията.
 

Илюстрация

[[img:2698939]]
Къде продаваш моделите?
Япония продължава да е най-големият ми пазар. От няколко сезона работим усилено със Северна Америка – огромен пазар, пълен с потенциал и, на последно място, Европа, където има добри предпоставки за бъдещо развитие.
 
В края на 2015 г. за пръв път показа работата си в Pop Up Shop в София. Ще повториш ли?
Нямах очаквания и бях силно изненадан от огромния интерес. Мина изключително успешно, хората бяха доста информирани и оцениха това, което показахме. Забелязах интересно развитие в креативно отношение, а именно мисленето на хората, които са уловили новия цайтгайст. Имаше моменти, в които се чувствах като у дома в Берлин (не че Берлин е мерило за всичко). Планираме втори проект в България през лятото.

www.vladimirkaraleev.com



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Домът, моят приятел Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

22 май 2020, 1850 прочитания

Майсторът, Маргарита и ние 1 Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

22 май 2020, 2337 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Календар

Light селекцията от събития тази седмица

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10