С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

5 фев 2016, 13:10, 2742 прочитания

Танцуващият Франкенщайн

Когато човек играе, играта също играе с него. Това е нейният "дзен"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Създаден през 2009 г. от Живко Желязков и Атанас Маев, за около шест години "Дерида денс център" се превърна в най-устойчивото пространство в София, посветено изцяло на обучение, тренинг и продуциране в областта на съвременния танц, а "Дзен игра" е последното представление в афиша им.

Заглавието може да се окаже подвеждащо, ако се приеме буквално. Не става дума точно за "дзен", нито за източна философия. И все пак преживяването на около 50-те минути в залата има нещо общо с медитацията.


Експлозивната смес от динамичен танцов език и развинтено театрално въображение в хореографията на Живко Желязков с енергетичното присъствие на танцьорите, обвити в плътния електронен саунд на композитора Иван Шопов (известен и като
Cooh, Balkansky), активира сетивността и държи мисълта будна и съсредоточена. Спектакълът рисува впечатляващи картини, в които контурите непрекъснато се размиват – светлото прелива в тъмното, реалното във въобразеното, човешкото в нечовешкото, живото в мъртвото... И обратно.

Както в повечето танцови спектакли, и в "Дзен игра" не "сюжетът" е най-важното нещо, колкото образите, създадени от движението, и самата тръпка в удоволствието от виртуозните физически изпълнения. Но представлението не е и съвсем абстрактно. В него има нещо от сюрреалистичното обаяние на киното на Дейвид Линч и то сякаш представя свой различен, безмълвен вариант на историята от "Франкенщайн" на Мери Шели – връщането на живота в мъртвото тяло, танцът със смъртта.

В центъра на полупразната, тъмна сцена стои дълга бяла маса, стерилно осветена като в операционна зала. Внушението за лаборатория се подсилва от бялото в дрехите на неподвижно седналия встрани женски силует (Диана Александрова), сякаш в очакване на нещо, и от появата на масивна мъжка фигура в лекарска манта със скрито зад безизразна маска лице (Динко Господинов). Мъжът довлича върху товарна количка две безжизнени тела – мъжко и женско (Филип Миланов и Марион Дърова) и ги хвърля в пространството. Седналата жена се надига с гротескови движения и посяга към тях...

Онова, което следва, е трудно, а и безсмислено, да се преразкаже. Живко Желязков заедно с тримата главни изпълнители, демонстриращи тук танцови умения, които са истинска рядкост по българските сцени, успяват да изработят уверен и въздействащ хореографски почерк, чрез който да споделят своя интимен опит с необяснимото, странното и непознатото. Движенията в него са внезапни, мощни, агресивни – през телата сякаш преминава ток. А танцът е като учестено дишане.

Първоначално изглежда сякаш жената е тази, която експериментира с двете тела. Тя ги съживява, раздвижва, програмира и управлява. Постепенно обаче нещата излизат от контрол, ролите се обръщат и вече не е ясно кой е "лудият гений" и кой – "опитната мишка".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: игра сюжет тела

Прочетете и това

Книга: Преходно време Книга: Преходно време

Разказ за сформирането и действията на правителството на Димитър Попов

8 ное 2019, 1641 прочитания

Книга: "Истории от 90-те" Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

8 ное 2019, 2920 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Delight: Любов черно на бяло

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10