С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

25 фев 2016, 13:20, 2798 прочитания

Пътуване до Амазонка

"Срещата" като един от примерите за креативно използване на нови технологии в театъра

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Как новите медии и технологии му влияят, как променят неговия език и изразни средства е въпрос, който истинският театър си задава непрестанно. Всеки, който се е интересувал от театрална история, знае, че една от причините, довели до най-дълбоките и мощни промени в него от ХХ век насам, е появата на киното.

Популярността на седмото изкуство се явява силен стимулант за театъра да преосмисли себе си, дори и само заради заплахата да бъде напълно изместен. Някои от най-иновативните идеи и течения на целия театрален авангард са в резултат на това – той всячески се опитва не само да възвърне своята публика, но и да очертае своя собствена територия, място, в което той да не прилича на нито едно друго изкуство. В началото на новото хилядолетие той е изправен пред още по-сериозно предизвикателство – да отстоява своето уникално място на изкуство, случващо се единствено на живо, тук-и-сега, в среда, която е тотално доминирана от все повече и повече множащите се медии.


"Срещата" (The Encounter) на режисьора и основател на една от най-влиятелните и оригинални съвременни театрални компании – "Комплисите" (Complicite), не само може да послужи като един от примерите за креативно използване на нови технологии в театъра, но и обещава да бъде разтърсващо театрално преживяване, което да бъде изпитано индиректно и отново "на живо" – през интернет.
Спектакълът е създаден по книгата от 1991 г. Amazon Beaming на румънско-американския автор и изгнаник на режима на Чаушеску, Петру Попеску, и се превърна в едно от категоричните събития на изминалия театрален сезон (критиците на цели осем от водещите британски медии му дават пет звезди).

На 1 март от 21:30 ч. българско време ще бъде предаван онлайн в YouTube канала на компанията на живо от център "Барбикан" в Лондон. Фактически билети за датите в Лондон отдавна няма, но след това спектакълът започва и своето пътешествие на няколко от големите и престижни европейски фестивали и сцени – Манчестър, Атина, Виена, Амстердам и др.

Не само интернет е връзката на представлението с новите технологии. Необичаен като форма, моноспектакълът на Саймън Макбърни използва иновативни звукови техники и се случва като акустично пътешествие, в което тропическата гора оживява като пейзаж от звуци и шумове в ушите и въображението на зрителите. Защото тъкмо въображението е онова, което Макбърни иска да докосне, а то се активира тогава, когато е оставено свободно и нищо не разсейва неговия поглед.

Когато за пръв път известният театрален режисьор и актьор (познат от филми като "Златният компас", "Асо, дама, поп, шпионин", "Теорията на всичко") се среща с автора на романа П. Попеску, създаден на базата на разказите на фотографа от National Geographic Лорън Макинтайър за пътуването му от 1969 г. до сърцето на Амазонка и сблъсъка с племето майоруна, писателят иска да знае как тази история ще бъде показана на сцената. Макбърни отговаря: "С микрофон и слушалки... Вярвах, че единственият начин да се представи мястото на планетата с най-голямо биоразнообразие е като накараш хората да фантазират. Самото пътешествие на Макинтайър е също вътрешно – почти като соматично преживяване..." А относно слушалките добавя: "Исках хората да преживеят какво е да са сами и заедно по едно и също време."



За Макинтайър срещата с индианците и търсенето на извора на Амазонка се превръща в опит, който преобръща живота и представите му толкова дълбоко, че близо 20 години разказва за това на много малко хора. Сега Макбърни с помощта на най-модерните технологии успява да сподели неговото пътешествие с много.

"Срещата" ще се излъчва на живо в YouTube канала на театрална компания Complicite на 1 март от 21:30 ч.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Истории за слушане Истории за слушане

В селекцията ни: коледна история от О. Хенри и класика от Никос Казандзакис

13 дек 2019, 768 прочитания

ЕСМ на 50 ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

6 дек 2019, 1916 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Черно-бяла снимка от Грузия

Какви са шансовете на една малка капсулирана държава, граничеща с Турция и Русия, да се отърси от нетолерантността

Още от Капитал
Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10