Пътуване до Амазонка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътуване до Амазонка

Пътуване до Амазонка

"Срещата" като един от примерите за креативно използване на нови технологии в театъра

3182 прочитания

Как новите медии и технологии му влияят, как променят неговия език и изразни средства е въпрос, който истинският театър си задава непрестанно. Всеки, който се е интересувал от театрална история, знае, че една от причините, довели до най-дълбоките и мощни промени в него от ХХ век насам, е появата на киното.

Популярността на седмото изкуство се явява силен стимулант за театъра да преосмисли себе си, дори и само заради заплахата да бъде напълно изместен. Някои от най-иновативните идеи и течения на целия театрален авангард са в резултат на това – той всячески се опитва не само да възвърне своята публика, но и да очертае своя собствена територия, място, в което той да не прилича на нито едно друго изкуство. В началото на новото хилядолетие той е изправен пред още по-сериозно предизвикателство – да отстоява своето уникално място на изкуство, случващо се единствено на живо, тук-и-сега, в среда, която е тотално доминирана от все повече и повече множащите се медии.

"Срещата" (The Encounter) на режисьора и основател на една от най-влиятелните и оригинални съвременни театрални компании – "Комплисите" (Complicite), не само може да послужи като един от примерите за креативно използване на нови технологии в театъра, но и обещава да бъде разтърсващо театрално преживяване, което да бъде изпитано индиректно и отново "на живо" – през интернет.

Спектакълът е създаден по книгата от 1991 г. Amazon Beaming на румънско-американския автор и изгнаник на режима на Чаушеску, Петру Попеску, и се превърна в едно от категоричните събития на изминалия театрален сезон (критиците на цели осем от водещите британски медии му дават пет звезди).

На 1 март от 21:30 ч. българско време ще бъде предаван онлайн в YouTube канала на компанията на живо от център "Барбикан" в Лондон. Фактически билети за датите в Лондон отдавна няма, но след това спектакълът започва и своето пътешествие на няколко от големите и престижни европейски фестивали и сцени – Манчестър, Атина, Виена, Амстердам и др.

Не само интернет е връзката на представлението с новите технологии. Необичаен като форма, моноспектакълът на Саймън Макбърни използва иновативни звукови техники и се случва като акустично пътешествие, в което тропическата гора оживява като пейзаж от звуци и шумове в ушите и въображението на зрителите. Защото тъкмо въображението е онова, което Макбърни иска да докосне, а то се активира тогава, когато е оставено свободно и нищо не разсейва неговия поглед.

Когато за пръв път известният театрален режисьор и актьор (познат от филми като "Златният компас", "Асо, дама, поп, шпионин", "Теорията на всичко") се среща с автора на романа П. Попеску, създаден на базата на разказите на фотографа от National Geographic Лорън Макинтайър за пътуването му от 1969 г. до сърцето на Амазонка и сблъсъка с племето майоруна, писателят иска да знае как тази история ще бъде показана на сцената. Макбърни отговаря: "С микрофон и слушалки... Вярвах, че единственият начин да се представи мястото на планетата с най-голямо биоразнообразие е като накараш хората да фантазират. Самото пътешествие на Макинтайър е също вътрешно – почти като соматично преживяване..." А относно слушалките добавя: "Исках хората да преживеят какво е да са сами и заедно по едно и също време."

За Макинтайър срещата с индианците и търсенето на извора на Амазонка се превръща в опит, който преобръща живота и представите му толкова дълбоко, че близо 20 години разказва за това на много малко хора. Сега Макбърни с помощта на най-модерните технологии успява да сподели неговото пътешествие с много.

"Срещата" ще се излъчва на живо в YouTube канала на театрална компания Complicite на 1 март от 21:30 ч.

Как новите медии и технологии му влияят, как променят неговия език и изразни средства е въпрос, който истинският театър си задава непрестанно. Всеки, който се е интересувал от театрална история, знае, че една от причините, довели до най-дълбоките и мощни промени в него от ХХ век насам, е появата на киното.

Популярността на седмото изкуство се явява силен стимулант за театъра да преосмисли себе си, дори и само заради заплахата да бъде напълно изместен. Някои от най-иновативните идеи и течения на целия театрален авангард са в резултат на това – той всячески се опитва не само да възвърне своята публика, но и да очертае своя собствена територия, място, в което той да не прилича на нито едно друго изкуство. В началото на новото хилядолетие той е изправен пред още по-сериозно предизвикателство – да отстоява своето уникално място на изкуство, случващо се единствено на живо, тук-и-сега, в среда, която е тотално доминирана от все повече и повече множащите се медии.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мисли на glass

Мисли на glass

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK