Дизайн за многократна употреба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дизайн за многократна употреба

© Petr KrejčÍ

Дизайн за многократна употреба

Studio Swine превръщат пластмасови боклуци в красиви обекти

2353 прочитания

© Petr KrejčÍ


В своята най-добра роля дизайнът е носител на оптимизъм, на внушението, че светът може да е по-различен и да се развива към по-смислено и ценно бъдеще, че дизайнът предимно подпомага този прогрес. Вглеждайки се в работата на Studio Swine (Super Wide Interdisciplinary New Explorers), е по-лесно да повярваме, че това е възможно.

Английско-японският съюз между архитектката Азуса Мурками и художника Александър Гроувс съществува от 2011 г. и от самото начало смайва света с удивителния си подход към дизайна. Младата двойка поема по неконвенционален професионален път – този на дългите проучвания, на сериозното обвързване със социален и културен контекст, на висококачествените резултати с интелигентни внушения, които се постигат както чрез луксозни предмети, така и чрез решения на конкретни нужди и проблеми. Двамата обикалят света в постигане на тези цели.

Новината, че 80% от пластмасата в морето идва от сушата, от реките или от завихряни от вятъра боклуци ги отвежда на брега на Атлантическия океан. Там Азуса и Александър придружават рибарите на техните корабчета и събират пластмасови отпадъци. Сортират ги по цвят и с минилеярна ги претопяват още докато са на кораба. Получената сплав се оформя между простички калъпи, сглобява се и така още на палубата се раждат неповторимите табуретки Sea Chair. А на сайта на студиото има ясни инструкции как всеки сам да направи подобен стол.

Can City е резултат на няколкомесечен престой в Сао Пауло, където двамата наблюдават навиците на хора и ритъма на града, за да предложат начин за рециклиране на множеството изхвърляни ежедневно метални кутийки от напитки. Studio Swine изгражда компактна количка за претопяване и отливане на столчета в движение и на улицата.

Следващото им пътешествие е провокирано от добива на естествена коса за перуки. В провинция Шандун, Китай, където е най-големият пазар за естествена коса, Азуса и Александър се запознават с търговците, влизат във фабриките за обработка на коса и се влюбват в някои от занаятчиите. В колаборация с последните се ражда Hair Highway – обработката на коса с естествена смола и постигането на алтернативен материал, който щади природата, като в същото време е устойчив и привлекателен. Чрез него произвеждат колекция от изискани предмети – гребени, рамки за очила, кутии за бижута, вази и други.

Gyrecraft е своеобразно продължение на Sea Chair. След набавяне на средства през Kickstarter кампания Асуза и Александър се качват на кораба Sea Dragon заедно с тяхната машина за екструдиране на пластмаса, задвижвана от слънчевите лъчи, морски биолози, еколози, екологични активисти и дори лекар, който проучва последиците от пластмасата върху общественото здраве. Двамата минават 1000 морски мили между Азорските и Канарските острови в изследване на Северноатлантическото течение, едно от петте най-големи. Уловът от пластмасови отпадъци е употребен като желан материал, който напомня черупка на костенурка или корал.

Studio Swine черпят вдъхновение и познания от островните култури и традициите на моряците. Scrimshaw например идва от Азорските острови и е изкуството да се гравира върху зъбите на кит. Студиото оформя подобен – от екструдираната пластмаса, и го превръща в луксозен интериорен аксесоар. Колекцията участва в изложби, лекции, публикации и дизайн търгове. Асуза и Александър искат да привлекат вниманието на обществото върху проблема с пластмасовите отпадъци и да предизвикат дебат за намирането на алтернативни материали, заменящи пластмасата за еднократна употреба.

В началото на февруари Studio Swine показаха и последния си филм. Terraforming разказва за нова планета от кристали, приспособена за човешки живот. Камерата следва млад картограф, който променя пейзажа на енигматичното място. Черно-бялата естетика и начинът на заснемане са поклон пред изкуството на научнофантастичните класически филми от 60-те със смелото въвличане на модернизъм, супермакрокадри и грандиозни студийни декори.

До този момент Азуса и Александър ползват камерата за документация, не за нарочно изграждане на история. Влизането в студио и колаборацията с различни екипи, за да създадат кинематографичен продукт, е вълнуващо предизвикателство за тях. Целта им е да постигнат вълнение от непознатото.

Тъй като Terraforming е поръчан за наградата Designer of the Future 2015 за Swarovski на Design Miami/Basel, Studio Swine работи с кристалите като основен мотив в историята. От препратките към първобитните хора до футуристичните обекти на новата планета. Те изграждат Dune Table и Dune Clock. Масата ползва Swarovski Xero кристали, които се задвижват от звукови честоти, захранени под нейната повърхност, като начин да се визуализира физически звуковата вълна (от 10 000 hz до 100 hz). Часовникът е полудигитален и кръгъл, като измерва времето посредством движението на три милиона фино нарязани кристали. Филмът е без начало и край.

Studio Swine събира истории от различни точки на света, изследва ролята на дизайна, силата на народните обичаи и бъдещето на ресурсите. Техните творби са повод за множество награди, сред които Winston Churchill Memorial Award, Design Miami/Basel Swarovski Designer of the Future Award, Wallpaper* Top 20 Under 40 и Wallpaper* Design Awards. Техните кратки документални филми са излъчвани по National Geographic и Discovery Channel и отличени на филмовия фестивал в Cannes. Studio Swine излагат в най-добрите галерии и са имали изложби във Victoria & Albert Museum, Лондон, в Museum of Art and Design, Ню Йорк, във Венецианското биенале за изкуство и други. Азуса Мурками и Александър Гроувс постоянно разширяват границите на продуктовия дизайн и подобно на смели откриватели – гости от бъдещето, канализират силата на дизайна в по-добро настояще.

Всички филми и проекти на Studio Swine са на studioswine.com

В своята най-добра роля дизайнът е носител на оптимизъм, на внушението, че светът може да е по-различен и да се развива към по-смислено и ценно бъдеще, че дизайнът предимно подпомага този прогрес. Вглеждайки се в работата на Studio Swine (Super Wide Interdisciplinary New Explorers), е по-лесно да повярваме, че това е възможно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Шифърът на Хилма

Шифърът на Хилма

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.