История, твоето име е жена
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

История, твоето име е жена

История, твоето име е жена

Как героините започнаха да доминират световния книжен пазар

Ваня Ефтимова
3472 прочитания

Когато влезете днес в книжарница и хвърлите поглед по рафтовете, заглавията, разказващи историята от гледна точка на жените, сякаш нямат край. Уж в училище сме учили, че в голяма част от човешкото развитие дамите са били ограничени до кухнята или най-много салона, а сега бестселър след бестселър ни убеждават в обратното – че са били дръзки авантюристки, умели дипломати в сянка и са разтягали значението на понятието "зад кулисите" от съпружеското ложе чак до военновременните щабове.

Британската писателка Филипа Грегъри превръща личната драма на всяка от Тюдоровите принцеси в читателски хитове. Последните й успехи са с The Taming of The Queen за последната кралица на Хенри VIII – Катрин Пар, и излязлата вече и на български "Проклятието на краля" с малко познатата, но вълнуваща Маргарет Плантагенет в центъра на повествованието.

Rosemary на Кейт Клифърд Ларсън за скритата дъщеря на клана Кенеди разтърси и обществото, и книжния пазар в САЩ миналото лято.

Журналистката Куки Робъртс продължава похода си да разкаже американската история от женска гледна точка, този път с Capital Dames за периода на Гражданската война. Четирите героини от същия период на Кейт Абът в Liar, Temptress, Soldier, Spy така развълнуваха читателите, че дори Холивуд реши да направи сериал по книгата. The Astronaut Wives Club на Лили Копъл разказа за началото на американската космическа програма — от гледна точка на съпругите, разкъсани между печката, децата и НАСА — с много хумор, топлина и неизвестни факти.

Мелани Бенджамин оглави NY Times класацията през 2013 г. с The Aviator's Wife - новела, базирана на бляскавия, но бурен живот на Ан Мороу, половинката на Чарлз Линдбърг. Сега новата й книга The Swans of Fifth Avenue романизира прословутото приятелство между писателя Труман Капоти и най-блестящата дама на Ню Йорк Бейб Пейли.

Във Франция Histoire passionnée de la France, опусът на Жан Севилиа за любовната история на страната, събра похвалите и на критиката, и читателския възторг. Дори у нас д-р Цветана Кьосева публикува "50-те най-влиятелни жени в българската история".

Списъкът с популярните в последните години заглавия би могъл да бъде продължен още дълго. Краткият преглед сигурно дори изпуска вашето любимо повествование от последните години. Като сигнал, че книгите, разказващи "дамската" историята, се радват на постоянен ръст на продажбите, онлайн мастодонтът Amazon междувременно поддържа собствена бестселър листа на женска историческа художествена литература.

Не всички произведения ползват един и същ подход или са еднакво добри. Когато стане дума за жени, в класическата историческа наука често липсват източници, какво остава за детайли или дори оригиналните думи на самите героини. Историческата фикция си позволява да добави реплики и сцени, ако липсва каквато и да било информация.

Този доскоро подценяван или често направо отричан от академичните историци жанр междувременно е с все по-сериозни литературни амбиции и стремежи за коректно пресъздаване на периода. Австралийската писателка Джералдин Брукс доизмисля там, където в познанието за миналото зее дупка, но също така прецизното разследва и вплита в повествованието установените факти (нейни са бестселърите Year of Wonders, People of the Book и Caleb’s Crossing, а March е носител на награда "Пулицър" за 2006 г.).

Не всички автори на историческа фикция са толкова талантливи или прецизни. Много не устояват на изкушението да вкарат по някоя любовна афера, щом повествованието се затлачи. Теоретично те имат право на подобни волности, нали жанрът не е класическа биография все пак. Човешкият живот, както и литературата обаче, имат своята вътрешна логика и всеки насилен завой неизбежно я нарушава. Непретенциозният читател ще се забавлява с пришита афера, без да взима автора насериозно. Този с повече познания направо ще хвърли книгата с досада.

Историческата фикция не е нов жанр. Например книжарниците сега вече картотекират "Алената буква" на Натаниъл Хоторн от 1850 г. в него, въпреки че оригинално книгата е била записана от самия автор като "романс". И имат право, защото тя се базира на солидно за времето познаване на фактите и живо описание на пуританския живот през 1642 г. Може би не сте се замисляли досега, но "Дъщерята на Калояна" на Фани Попова-Мутафова също влиза в жанра.

Разбира се, има разлика между исторически трудове и историческа фикция. Само че когато става дума за наистина добре написани книги, тя все повече се смалява. Не само амбициозни писатели от ранга на Брукс се опитват прецизно да дестилират духа и реалностите на епохата, дори когато пишат чиста фикция. Добрите автори на класически исторически трудове също все по-често се стремят да композират текста си така, че да приковат читателите от първата до последната страница, дори когато животът на героите тече реалистично мудно.

Стейси Шиф например основава книгите си единствено на реалните факти, но за да държи вниманието на аудиторията, тя майсторски манипулира ритъма на наратива (нейни са "Клеопатра. Биография" на български, отличената с "Пулицър" Vera за Вера Набокова, както и най-новата The Witches: Salem, 1692). Анет Гордън-Рийд, също носител на "Пулицър" за The Hemingses of Monticello: An American Family, пък е професор по история и право. Тя не прави компромиси с тежките въпроси на американското робство и расизъм, даже напротив. Гордън-Рийд анализира в детайли и открито търси конфронтацията, но пък прозата й е главозамайващо динамична и елегантна.

Сегашната вълна от творби, разказващи историята от гледната точка на жените, е плод - парадоксално - едновременно и на недостиг, и на изобилие. От една страна, масовата публика изпитва глад за нови и интересни гледни точки към миналото. От друга, от средата на XX век науката започна да се вглежда сериозно в доскоро маргинални области като социална, икономическа, културна, джендър и история на малцинствата и т.н. Изследванията преобърнаха представите, в някои случаи направо кардинално, за уж добре познати събития и обществени феномени. Въпросът е как познанията от хилядите монографии и тежки трудове да стигнат до масовата публика.

Книгите, посветени на доскоро забравени героини, неочаквано станаха тази така необходима брънка. Както често се случва в живота, промяната дойде като опит да бъде компенсирана критична слабост. Революция в женската история, твърдяха доскоро мастити експерти, трудно би имало, защото няма нови източници. И до голяма степен бяха прави, защото антични героини и средновековни царици обикновено са споменавани с най-много едно изречение от хронисти. Но в по-новото време загрижени за репутацията им наследници са прочиствали от неприлични признания кореспонденцията на писателки и принцеси.

Така, за да запълнят дупките в познанията и да разберат уж нелогичните действия на героините си, авторите започнаха да изучават историческия контекст и условия, да търсят факти и идеи в социални изследвания, икономически анализи, популярни поеми и дори готварски рецепти и модните дрехи от даден период. Това не означава, че класическите истории, посветени на известни мъже, не са го правили – напротив, добрата биография не пропуска да обясни комплексните взаимоотношения между епохата и индивидуалната съдба. Заради недостига на източници и детайли женските истории обаче са принудени всеки път да отварят широко контекста.

Така слабостта неусетно стана преимущество. Ние живеем във време, когато историята, уви, често се преподава в училище като поредица от дати, личности и взаимно несвързани събития. Докато мнозинството хора, заливано от международни кризи, вечно завръщащи се социални конфликти и задълбочаваща се икономическа несигурност, жадуват за идеи и текстове, предлагащи широк контекст и преоткриващи загубеното историческо обяснение. И така неусетно – къде по необходимост, къде по случайност, къде целенасочено – историите на доскоро незабелязани героини започнаха да попълват вакуума.

Ваня Ефтимова, по съпруг Белинджър, е автор на Marie von Clausewitz – The Woman Behind the Making of On War, издадена наскоро в САЩ от Oxford University Press. Книгата разказва за живота на съпругата на военния теоретик Карл фон Клаузевиц – Мари, която е и редактор и издател на съчинението "За войната" след смъртта му. Marie von Clausewitz се основата на новооткритата любовна кореспонденция между двамата. Ваня Ефтимова е носител на наградата Moncado Prize на Обществото за военна история (Society for Military History) за историческа статия.

Когато влезете днес в книжарница и хвърлите поглед по рафтовете, заглавията, разказващи историята от гледна точка на жените, сякаш нямат край. Уж в училище сме учили, че в голяма част от човешкото развитие дамите са били ограничени до кухнята или най-много салона, а сега бестселър след бестселър ни убеждават в обратното – че са били дръзки авантюристки, умели дипломати в сянка и са разтягали значението на понятието "зад кулисите" от съпружеското ложе чак до военновременните щабове.

Британската писателка Филипа Грегъри превръща личната драма на всяка от Тюдоровите принцеси в читателски хитове. Последните й успехи са с The Taming of The Queen за последната кралица на Хенри VIII – Катрин Пар, и излязлата вече и на български "Проклятието на краля" с малко познатата, но вълнуваща Маргарет Плантагенет в центъра на повествованието.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK