Жените на преден план
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Жените на преден план

Продуцентът на "Спотлайт" и "Завръщането" Стив Голин пред форума © RCM

Жените на преден план

Пазарът за филмови и телевизионни идеи в Рио де Жанейро поощрява разнообразието

2284 прочитания

Продуцентът на "Спотлайт" и "Завръщането" Стив Голин пред форума © RCM


Големият победител на оскарите, продуцентът на "Спотлайт" и "Завръщането" Стив Голин, предупреди, че в Холивуд оцеляването става все по-сложно, и само филми, заснети с бюджет от под 10 млн. долара, могат да се радват гарантирано на възвращаемост. Голин, който беше един от гостите на най-големия международен професионален форум в Южна Америка, посветен на аудио-визуалната продукция – "Рио кънтент маркет" (РКМ), допълни, че въпреки статуетката за най-добър филм на "Спотлайт" и постъпленията от 80 млн. долара по цял свят драмата няма да е на печалба заради все повечето средства, които се хвърлят за реклама. Може би затова компанията на Голин – "Анонимъс кънтент", е разпределила работата си в три отдела: кинопроизводство, което е независимо от големите студия, производство на реклами, които се снимат от представляваните от "Анонимъс кънтент" 65 режисьори, и тв отдел, който в момента развива 11 сериала, снима два пилотни епизода и разработва още 50 идеи. Последният се финансира от "Парамаунт", които отговарят и за дистрибуцията на телевизионното съдържание. Новият модел е наложен през 2013 г., когато Голин осъзнава, че в телевизионния бизнес вече има сериозна конкуренция в лицето на платформи като "Нетфликс", а оттам и възможности за пазар.

"Когато пренесохме модела си за развитие на идеи за игрални филми на телевизионно ниво, Ник Пицолато ни предложи идеята си за "Истински детектив" и оттам стартирахме в телевизията." Новите дигитални медии предоставят невероятно много възможности за показ, а и винаги е имало компании и отделни личности, които искат да инвестират в аудио-визуален продукт, било то за телевизията или киното, е на мнение Голин.

Шестото издание на "Рио кънтент маркет" (9 и 11 март) събра в Рио де Жанейро изпълнителни и програмни директори на телевизии, продуценти и други професионалисти от аудио-визуалната индустрия от 40 страни, за да участват в работни срещи, да представят иновативни проекти, да споделят развитието стъпка по стъпка на някои от своите продукти, да предлагат бизнес модели за развитието на сътрудничества и копродукции, да участват в конкурси за филми, сериали и тв програми, да размишляват заедно върху успешното съвместно съществуване на традиционните канали за разпространение на аудио-визуално съдържание и новите дигитални медии.

Основните имена, които привлякоха множество слушатели в най-голямата зала на "Рио кънтент маркет", освен Стив Голин бяха продуцентът и сценарист на "Вътрешна сигурност" и "24" Хауърд Гордън, сценаристката и продуцентка Мелиса Розенбърг (всички части на "Здрач", "Джесика Джоунс" и "Декстър"), президентът на международната телевизионна и дигитална дистрибуция на "Лайънсгейт" Питър Яконо, вицепрезидентът на отдела по оригинална местна продукция на "Нетфликс" Ерик Бармак и изпълнителният продуцент Рис Ърнст (Transparent).

Тази година поради началото на събитието след Международния ден на жената – 8 март, в центъра на форума бяха жените – професионалистки в телевизията и киното. Мелиса Розенбърг е главен сценарист и изпълнителен продуцент на сериала "Джесика Джоунс". За незапознатите той е посветен на едноименната супергероиня от вселената на "Марвъл" и след успешния си първи сезон по "Нетфликс" се сдоби с поръчка за втори. Преди да стигне дотам обаче, е бил отказан от ABC, защото бил "твърде мрачен". За Розенбърг сериалът е сбъдната мечта, защото й е дал възможността да развие многопластов женски персонаж, какъвто не се среща често в комиксите. В комбинация с актрисата Кристен Ритър, която е Джесика в сериала и е способна да изиграе както силно драматични сцени, така и да преминава с лекота в комични моменти, необходими за разпръсване на напрежението, Розенбърг започва да настоява по време на работата по първия сезон да бъдат включвани все повече жени не само пред камерата, но и на снимачната площадка.

"Каквато и сцена да трябва да заснемете, след като направите кастинга, прочетете внимателно какви актьори сте избрали за персонажите, съветва тя колежките си. Зачеркнете 50% от мъжките разпределения и ги дайте на жени. Това е начинът да се борим с неравенството в нашия бизнес." Що се отнася до ключа към успеха, Розенбърг споделя, че елементите са два – да се научиш бързо да се изправяш, когато се провалиш, и да си намериш страхотен съпруг, който те подкрепя.

"Рио кънтент маркет" беше открит официално с разговор с Рис Ърнст – изпълнителен продуцент на сериала Transparent (на Amazon) и консултант на "Момичето от Дания". Тук сериалът не е познат, но преди разговора с Рис на гостите беше пуснат пилотният му епизод. Ърнст е транссексуален, само че за разлика от главния герой в сериала, игран от Джефри Тамбор, е изминал пътя от жена към мъж. "Аз се смятам първо за човек на изкуството и след това за активист за правата на тези, които наричаме различни от общоприетото", казва той. За него и за създателката на сериала Джил Солоуей, носителят на "Златен глобус" и "Еми", Transparent е възможност не само да се включат транссексуални или хомосексуални герои, но и да се даде работа в него на много от тях зад кадър, защото в САЩ повечето намират работа само в сексиндустрията. А в иначе консервативната Бразилия наскоро стартира телевизионно предаване с водещи транссексуален, лесбийка и хомосексуален и след въпрос на Ърнст към присъстващите в залата се оказа, че доста от тях имат транссексуален познат.

Участието на Рис Ърнст в РКМ беше под надслова как "промените в обществото се отразяват в медиите и как медиите могат да провокират промени в обществото". Той се пренесе и в разговора с участието на няколко от най-активните бразилски режисьорки – Вивиан де Оливейра, създателка на актуалния сериал с библейски сюжет "Десетте Божи заповеди", сценаристката и режисьорка Розане Свартман, сценаристката и режисьорка Анна Мулаерт, чийто последен филм "В колко часа се връща тя?" беше тазгодишното бразилско предложение за "Оскар", сценаристката и режисьорка Петра Коста, чийто дебютен документален филм "Елена" беше подкрепен от Тим Робинс и Фернандо Мейрелес, и режисьорката Дебора Иванов, която представи проучване за присъствието на жените в бразилската аудио-визуална индустрия.

Според Рис Ърнст 86% от режисьорите в Бразилия са мъже, 97% от тях са с бял цвят на кожата, 74% от сценаристите също са мъже, както и 47% от изпълнителните продуценти. "Не смятам, че женският поглед в киното се предопределя от пола, казва Анна Мулаерт. За мен е важно да се започне да се говори от гледна точка на жената, независимо дали го правят мъже,или жени, защото тя е мнозинство в нашето общество, а е третирана като малцинство."

Подкрепи я Маделин ди Ноно, директор на Geena Davis Institute on Gender in Media, според която медиите могат да вдъхновят жената да се развива професионално. "Когато сценаристът е жена, женските персонажи скачат с 50%, а когато става дума за режисьорка – увеличението е с 60%." Институтът, който носи името на холивудската актриса, защото е основан от нея, се е посветил на проучвания в различни страни върху аудио-визуалната продукция с цел промяна на статуквото в тях.

Вицепрезидентът на отдела по оригинална продукция на "Нетфликс" Ерик Бармак обясни, че Южна Америка е важна за гиганта не само като брой потребители, но и като създател на съдържание. "Нетфликс" присъства вече в 190 страни и "няма как да не търсим местно съдържание". В момента се работи по седем международни проекта в Мексико, Франция, Италия, Германия и Бразилия. Фактът, че един сериал може да бъде гледан едновременно в 100 страни, променя начина на правене и гледане на телевизия. "Преди няколко години се смяташе, че за да правиш копродукция, трябва да намериш продуценти и актьори от няколко страни. На теория е добре, но на практика има твърде много копродукции, които губят оригиналността си между културите, които са ги създали. Колкото по-автентична е една идея, независимо от коя култура е, толкова по-голям шанс има да се хареса по цял свят."

Изпълнителният продуцент и сценарист Хауърд Гордън не е впечатлен от новите епизоди на "Досиетата Х". "Мълдър и Скъли са като стара рок банда – всички се радват да ги видят отново заедно, но е много важно да уцелиш момента, в който да слезеш от сцената с достойнство." След "Досиетата Х", където работи от 1993 до 1997 г., Гордън се включва в екипа на "24", а след това – във "Вътрешна сигурност". Според него в момента сериалите се убиват от новото американско хоби – гледането на всички епизоди накуп. Следващият сериал пред Гордън е продължение на "24" с основен герой афроамериканец. "Ще размишляваме за промяната в САЩ след 11 септември 2001 г. и ще търсим отговора на въпроса какво означава да си патриот днес в САЩ."

Тази година РКМ, който се организира от Бразилската асоциация на независимите телевизионни продуценти (ABPITV), може да се похвали с 3700 участници, или с 16% повече в сравнение с миналата година. Освен тях 325 гости са направили презентации на своите компании или са участвали в открити разговори с публика по теми, свързани с работата им. В рамките на двайсет минути телевизии като Al Arabiya News Channel (ОАЕ), First HDTV (Русия), TVP1 (Полша), ZDF/Arte (Германия), TV2 Denmark (Дания), NHK (Япония), Canal 22 (Мексико), YLE (Финландия), NRK Super (Норвегия), ITV (Великобритания), Canal Plus (Франция) и други се представяха пред евентуални партньори с конкретни насоки какъв тип сътрудничество търсят и какво предлагат. А една от основните теми за разговор в коридорите на пазара беше развитието на делото между бразилската филмова агенция "Ансине" и асоциацията на телекомуникационните корпорации "СиндиТелеБразил". Върховният съд на страната е отхвърлил съдебното разпореждане, според което "СиндиТелеБразил" вече не е длъжна да отделя от постъпленията си за филмовата агенция, които бяха основен източник на финансиране на филми и независими тв програми. Докато чака окончателното решение на съда, "СиндиТелеБразил" ще продължи да отделя средства за кино.

Големият победител на оскарите, продуцентът на "Спотлайт" и "Завръщането" Стив Голин, предупреди, че в Холивуд оцеляването става все по-сложно, и само филми, заснети с бюджет от под 10 млн. долара, могат да се радват гарантирано на възвращаемост. Голин, който беше един от гостите на най-големия международен професионален форум в Южна Америка, посветен на аудио-визуалната продукция – "Рио кънтент маркет" (РКМ), допълни, че въпреки статуетката за най-добър филм на "Спотлайт" и постъпленията от 80 млн. долара по цял свят драмата няма да е на печалба заради все повечето средства, които се хвърлят за реклама. Може би затова компанията на Голин – "Анонимъс кънтент", е разпределила работата си в три отдела: кинопроизводство, което е независимо от големите студия, производство на реклами, които се снимат от представляваните от "Анонимъс кънтент" 65 режисьори, и тв отдел, който в момента развива 11 сериала, снима два пилотни епизода и разработва още 50 идеи. Последният се финансира от "Парамаунт", които отговарят и за дистрибуцията на телевизионното съдържание. Новият модел е наложен през 2013 г., когато Голин осъзнава, че в телевизионния бизнес вече има сериозна конкуренция в лицето на платформи като "Нетфликс", а оттам и възможности за пазар.

"Когато пренесохме модела си за развитие на идеи за игрални филми на телевизионно ниво, Ник Пицолато ни предложи идеята си за "Истински детектив" и оттам стартирахме в телевизията." Новите дигитални медии предоставят невероятно много възможности за показ, а и винаги е имало компании и отделни личности, които искат да инвестират в аудио-визуален продукт, било то за телевизията или киното, е на мнение Голин.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.