Истории за европейския дизайн

Проектът European Design Stories ни среща отблизо с представителната извадка на европейската сцена в дизайна

През 2015 г. група ентусиасти от Чехия се захващат с амбициозната задача да създадат архив от истории, документиращи случващото се в дизайна в Европа. Дарина Завадилова (движещата сила на фестивала designSUPERMARKET) и колективът ОKOLO – Адам Щех (селекцията на теми) и Матей Чинчера и Ян Клос (визуален език на проекта) – създават интернет сайта European Design Stories. По-късно към тях се присъединяват фотографът Томаш Сучек и операторът Ян Рибак – главните виновници за добавената стойност на силните интервюта през качествения фото- и видеоматериал.

Сайтът впечатлява с личния подход в отразяването на историите – като среща с приятел – който хората зад проекта създават при посещенията си в студиата и домовете на различни автори от сферата на дизайна, архитектурата и изкуството. Само между другото споменаваме, че един от събеседниците им е българският индустриален дизайнер Валентин Водев, с когото се срещат във Виена.

Година след старта European Design Stories излизат и с книгата, чиято премиера беше по време на Седмицата на дизайна в Милано. След завръщането им от Италия разговаряме с Адам Щех.

Как бихте дефинирали идеята European Design Stories?

Искаме да представим разнородността на дисциплините в дизайна, като фокусът пада върху широкото му тълкуване, което включва и изкуство, занаяти и архитектура. Документираме много и различни проекти от млади експериментиращи дизайнери, чиито дейности минават през социално отговорен дизайн и архитектура, до винтидж и исторически значим дизайн, както и дизайн мислене в различните му проявления. Защото ролята на дизайна се променя много бързо – вече не става дума само за хубави форми и практични функции. Днес дизайнът е многостранен инструмент за изследване на културата и обществото, и то от различни перспективи.

Как избирате кого да представите?

Досега сме направили четири големи обиколки. Първата ни включваше Виена и нейните околности. Втората мина през Германия, Австрия, Швейцария, Милано и Торино, а третата – през Словакия, Словения, Северна Италия (Венеция и Удине). Последната обиколка логично беше в Чехия. Изборът на локации беше изключително импулсивен. Приоритет беше изследването на по-известните места като Виена или Милано, но и нови проекти, които се намират в периферията, като например някои архитектурни забележителности в Австрия и Швейцария.

Кое беше най-любопитно по време на обиколката?

Имаме много истории. Но една от най-любопитните беше със създателя на "Каза Молино" в Торино – Фулвио Ферари, който ни разказа как е намерил апартамента на късния модернист Карло Молино и как е преоткрил работата му през 80-те години. Другият интересен събеседник е Роланд Хагенберг, започнал проекта Raiding Foundation. Tой е страхотен куратор и журналист, живял в Япония 20 години, който купува стара къща в Райдинг – австрийско село, родно място на Ференц Лист, и кани там значими японски архитекти, които да осъществят намеси в пространството на къщата.

Къде могат да се открият най-добрите примери за съвременен дизайн?

Подобна оценка е доста субективна. Смятам, че Италия е отново на върха, но намирам различни и любопитни концепции в дизайна в Словакия и Словения.

Има ли обща тенденция в дизайна днес, или по-скоро се наблюдават локални моди?

Общата тенденция е все по-голям акцент върху социално отговорния дизайн, защото той е обвързан с конкретни действия и развития в обществото, спомага за по-добра комуникация с обикновените хора. Това може да се види в работата на базираното в Любляна студио Oloop, което си сътрудничи с бежанци, или при студио Lanzavecchia + Wai, които създават специални мебели и обекти за възрастни хора. Наблюдава се и все по-голям акцент върху занаятите и местните индустрии. Такава е работата на дизайнера Франческо Фачин, на студио Nucleo, студио Very Wood и проекти като Krumbach Bus:Stops (различен дизайн и архитектура на автобусни спирки в Крумбах по инициатива на куратора Дийтмар Щайнер oт Центъра за архитектура във Виена - бел. авт.).

С какво книгата се отличава от блога?

Съдържанието в книгата е по-комплексно и следва логична свързаност. Става дума за нещо като наш дневник, допълнен с есета на известни критици от други части на Европа, които не успяхме да посетим. Книгата е една дълга обща история, докато блогът съдържа повече лични репортажи. В сайта скоро ще се появят интервюта, които не са част от книжното тяло. Дори да си чел книгата обаче, пак може да се радваш на съдържанието онлайн. В момента то е в процес на обработка и съвсем скоро в него ще има и много видеоинтервюта и есета.

Повече на europeandesignstories.com

Още от Капитал

Гъби за народа

Гъби за народа