Истории за европейския дизайн
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Истории за европейския дизайн

Истории за европейския дизайн

Проектът European Design Stories ни среща отблизо с представителната извадка на европейската сцена в дизайна

2095 прочитания

През 2015 г. група ентусиасти от Чехия се захващат с амбициозната задача да създадат архив от истории, документиращи случващото се в дизайна в Европа. Дарина Завадилова (движещата сила на фестивала designSUPERMARKET) и колективът ОKOLO – Адам Щех (селекцията на теми) и Матей Чинчера и Ян Клос (визуален език на проекта) – създават интернет сайта European Design Stories. По-късно към тях се присъединяват фотографът Томаш Сучек и операторът Ян Рибак – главните виновници за добавената стойност на силните интервюта през качествения фото- и видеоматериал.

Сайтът впечатлява с личния подход в отразяването на историите – като среща с приятел – който хората зад проекта създават при посещенията си в студиата и домовете на различни автори от сферата на дизайна, архитектурата и изкуството. Само между другото споменаваме, че един от събеседниците им е българският индустриален дизайнер Валентин Водев, с когото се срещат във Виена.

Година след старта European Design Stories излизат и с книгата, чиято премиера беше по време на Седмицата на дизайна в Милано. След завръщането им от Италия разговаряме с Адам Щех.

Как бихте дефинирали идеята European Design Stories?

Искаме да представим разнородността на дисциплините в дизайна, като фокусът пада върху широкото му тълкуване, което включва и изкуство, занаяти и архитектура. Документираме много и различни проекти от млади експериментиращи дизайнери, чиито дейности минават през социално отговорен дизайн и архитектура, до винтидж и исторически значим дизайн, както и дизайн мислене в различните му проявления. Защото ролята на дизайна се променя много бързо – вече не става дума само за хубави форми и практични функции. Днес дизайнът е многостранен инструмент за изследване на културата и обществото, и то от различни перспективи.

Как избирате кого да представите?

Досега сме направили четири големи обиколки. Първата ни включваше Виена и нейните околности. Втората мина през Германия, Австрия, Швейцария, Милано и Торино, а третата – през Словакия, Словения, Северна Италия (Венеция и Удине). Последната обиколка логично беше в Чехия. Изборът на локации беше изключително импулсивен. Приоритет беше изследването на по-известните места като Виена или Милано, но и нови проекти, които се намират в периферията, като например някои архитектурни забележителности в Австрия и Швейцария.

Кое беше най-любопитно по време на обиколката?

Имаме много истории. Но една от най-любопитните беше със създателя на "Каза Молино" в Торино – Фулвио Ферари, който ни разказа как е намерил апартамента на късния модернист Карло Молино и как е преоткрил работата му през 80-те години. Другият интересен събеседник е Роланд Хагенберг, започнал проекта Raiding Foundation. Tой е страхотен куратор и журналист, живял в Япония 20 години, който купува стара къща в Райдинг – австрийско село, родно място на Ференц Лист, и кани там значими японски архитекти, които да осъществят намеси в пространството на къщата.

Къде могат да се открият най-добрите примери за съвременен дизайн?

Подобна оценка е доста субективна. Смятам, че Италия е отново на върха, но намирам различни и любопитни концепции в дизайна в Словакия и Словения.

Има ли обща тенденция в дизайна днес, или по-скоро се наблюдават локални моди?

Общата тенденция е все по-голям акцент върху социално отговорния дизайн, защото той е обвързан с конкретни действия и развития в обществото, спомага за по-добра комуникация с обикновените хора. Това може да се види в работата на базираното в Любляна студио Oloop, което си сътрудничи с бежанци, или при студио Lanzavecchia + Wai, които създават специални мебели и обекти за възрастни хора. Наблюдава се и все по-голям акцент върху занаятите и местните индустрии. Такава е работата на дизайнера Франческо Фачин, на студио Nucleo, студио Very Wood и проекти като Krumbach Bus:Stops (различен дизайн и архитектура на автобусни спирки в Крумбах по инициатива на куратора Дийтмар Щайнер oт Центъра за архитектура във Виена - бел. авт.).

С какво книгата се отличава от блога?

Съдържанието в книгата е по-комплексно и следва логична свързаност. Става дума за нещо като наш дневник, допълнен с есета на известни критици от други части на Европа, които не успяхме да посетим. Книгата е една дълга обща история, докато блогът съдържа повече лични репортажи. В сайта скоро ще се появят интервюта, които не са част от книжното тяло. Дори да си чел книгата обаче, пак може да се радваш на съдържанието онлайн. В момента то е в процес на обработка и съвсем скоро в него ще има и много видеоинтервюта и есета.

През 2015 г. група ентусиасти от Чехия се захващат с амбициозната задача да създадат архив от истории, документиращи случващото се в дизайна в Европа. Дарина Завадилова (движещата сила на фестивала designSUPERMARKET) и колективът ОKOLO – Адам Щех (селекцията на теми) и Матей Чинчера и Ян Клос (визуален език на проекта) – създават интернет сайта European Design Stories. По-късно към тях се присъединяват фотографът Томаш Сучек и операторът Ян Рибак – главните виновници за добавената стойност на силните интервюта през качествения фото- и видеоматериал.

Сайтът впечатлява с личния подход в отразяването на историите – като среща с приятел – който хората зад проекта създават при посещенията си в студиата и домовете на различни автори от сферата на дизайна, архитектурата и изкуството. Само между другото споменаваме, че един от събеседниците им е българският индустриален дизайнер Валентин Водев, с когото се срещат във Виена.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK