С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

29 юни 2016, 9:30, 4799 прочитания

Anarchy in the UK

Как Brexit може да повлияе на музиката и киноиндустрията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Песента на Sex Pistols беше припомняна и цитирана покрай референдума във Великобритания, но насочва и към догадките как ще се отрази излизането на кралството от Европейския съюз не само в чисто политически и икономически план.

Remain кампанията получи изключително силна подкрепа от по-голямата част от известните личности в музиката, киното и шоубизнеса. След гласувалите 51.9% за излизане от съюза усещането за гняв и разочарование беше също толкова широко споделено. "Защо расистите и световните популисти застанаха зад Brexit? Това не е катарзисът на бедните работещи хора. Това е затворнически бунт, а тези, които държат ключовете, винаги побеждават", пише Anohni, чийто дебютен албум под това име (изпълнителката преди това беше позната като Аntony & The Johnsons) се превърна в един от най-коментираните тази година – заради социално ангажираните си песни и критиките си към американската политика в Близкия изток.


В Twitter британското денс дуо с чести изяви по европейските фестивали Disclosure написаха, че като че ли не остава нищо друго, освен да се преселят на Марс при Дейвид Боуи. Пи Джей Харви прочете част от "Никой не е остров, затворен в себе си" на Джон Дън по време на участието си на Glastonbury. Преди гласуването Даниел Крейг ясно заяви позицията си с фланелка с цитат от същата поема. Други вече посветиха песни на чувствата си около референдума:



Но какви размери могат да имат събитията върху самите креативни индустрии? "Мисля, че големите компании и студиа, както винаги, няма да усетят трусове. Но разпространението на независими филми ще се изправи пред големи предизвикателства", казва от Малта пред Light Анди Удинг, млад британски режисьор и съосновател на сайта за киноновини и професионални съвети Film Doctor. Той е гласувал за оставането на Великобритания в Европейския съюз и казва, че усеща огромно разочарование от резултата сред колегите си. "Европейският съюз позволява голяма креативна свобода. Заради нея много британски продукции се снимат извън страната и съответно има европейски филми, които се създават във Великобритания. Филмът е все пак глобален формат. В екипа към последната ми продукция както пред камерата, така и зад нея имаше хора от България, Украйна, САЩ, Мексико, Италия, Канада, Франция, Гърция и Испания."



Става въпрос за късометражния Trend on Twitter, разказващ за майка, документираща в социалната мрежа раковото заболяване на сина си. Малка роля в него има Тери Джоунс от Monty Python. Иронично, неговият колега Джон Клийз беше един от малкото поддръжници в шоубизнеса на кампанията за излизането от съюза. "Всички режисьори и продуценти, които познавам, са много натъжени. Но това, което най много ни шокира, не е свързано толкова с промените, които може да настъпят в киното, а с надигащите се прояви на расизъм и ксенофобия. Добре знаем, че всичко е заради манипулациите на определени политици и медийни собственици. Но трябва да се знае, че Лондон и Великобритания са много по-гостоприемно място, отколкото новините внушават", казва Анди, очевидно имащ предвид бившия кмет на Лондон Борис Джонсън, лидера на британските националисти Найджъл Фараж и работещите за насаждането на страх към различните култури таблоиди. "От друга страна, промяната е естествена част от живота и може би просто трябва да подходим към настоящето с хумор, любов, здрав дух и устременост. Все пак от началото на света хората на изкуството винаги са се борили срещу обстоятелствата."

"Филмовата индустрия е изключително изплашена, тъй като благодарение на финансирането от Европейския съюз множество креативни организации продължават дейността си", казва роденият в Лондон и от години живеещ в София Том Кърк, режисьор и оператор, работил по многократно награждавания документален филм "Последната линейка на София" на Илиян Метев. По информация на сайта Screen Daily между 2007 и 2013 г. общо 100 млн. евро са инвестирани в разножанрови аудио-визуални проекти от програма "Медиа" на Европейския съюз. По програма "Креативна Европа" (продължение на "Медиа") са подкрепени общо 227 британски културни организации и институции, както и европейското разпространение на 84 британски филма. В дните преди референдума водещите кино- и тв продуценти от Великобритания подписаха общо изявление, в което алармират колко по-сложен и по-скъп ще е дистрибуторският процес. Проблеми надвисват и пред американските киностудиа, чиито европейски представителства са най-често в Лондон.

Музикалният сектор предвижда трудности там, където са заложени последните му възможности за значими приходи - турнетата. Потенциални визи, нови регулации в разпределянето на авторските права, по-скъпи полети, по-трудно записване и издаване на музика от британски изпълнители (европейските студиа за звукозапис и изработка на плочи и дискове са предпочитани заради по-ниските наеми) са част от цитираните бъдещите проблеми. Според сп. Dazed and Confused оскъпяването на бъдещите турнета в Европа се допълва и от вълната на затваряне на клубове и зали из Великобритания през последните години. Част от действащите клубове също взимат финансиране по европейски програми.

"В момента ситуацията е много странна, всички сме объркани", казва британският ъндърграунд музикант Тим Холхаус, пътуващ постоянно из Европа, няколко пъти гостувал в България и с предстоящ концерт в София през есента. Пише ни час след изява в Глазгоу, където също като в цяла Шотландия доминира вотът за оставане и все по-отчетливи настроения за нов референдум за независимост. Той ще е потърпевш, ако горепосочените потенциални проблеми за концертиращите из множество държави музиканти станат реалност. "Надявам се, че тези събития могат да са катализатор хората, и особено тези на изкуството, да излязат на преден план и да заявят ясно и силно позицията си. Единственото сигурно засега е, че всичко е една голяма неизвестност."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Яж, снимай и споделяй Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

17 яну 2020, 889 прочитания

Тенденции в дизайна 2020 1 Тенденции в дизайна 2020

Устойчивост, кохерентност, нов живот за класиките

10 яну 2020, 3381 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Обем по тялото

Експериментът като основа на модната колекция на младия дизайнер Стефан Карчев

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10