Обем по тялото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Обем по тялото

© Цветелина Белутова

Обем по тялото

Експериментът като основа на модната колекция на младия дизайнер Стефан Карчев

6907 прочитания

© Цветелина Белутова


Със своята открояваща се цветност Стефан Карчев трудно остава незабелязан. България обаче винаги е била тясна за хора като него, така че логичната алтернатива е да потърси професионалната си реализация като дизайнер извън страната. След кратък престой в Лондон, по съвет на българския моден дизайнер Александър Гергинов той е приет да учи мода в Кралската академия по изящни изкуства в Антверпен, Белгия.

Там Стефан Карчев намира правилното за себе си място и се радва на обучение, в което на преден план стоят индивидуализмът в творческия израз и експериментът. Младият дизайнер изпробва различни изразни средства и открива границата на своята креативност с помощта и безскрупулната понякога критика на преподавателите в престижното учебно заведение.

"Цедката в академията е жестока и много хора отпадат още след първата година, защото обучението е много интензивно", разказва той. За да подплати казаното, той цитира своя състудентка, която изтъква, че при дипломирането не те оценяват по направените дрехи, а по творческия потенциал, който работата ти демонстрира.

Дипломната колекция на Стефан Карчев е вече факт. Срещаме се малко след като той представи Miscible Displacement в Антверпен и предизвика с ревюто си сериозен отзвук в социалните медии, примесен с патриотична гордост, че е първият българин, завършил мода в Антверпен. Впоследствие той показа моделите си и в България в рамките на фестивала за дизайн и визуална култура One Design Week в Пловдив.

Колекцията на Карчев демонстрира смел и новаторски подход в модата. За нея той се вдъхновява от българския фолклор, от различна спортна екипировка и други символи от популярната съвременна култура. "Заимствах елементи, които са ми интересни, и ги доразвих, като ги освободих от тяхната функционалност", обяснява той. Водещи в неговата работа остават експериментът, уникалното му усещане за естетика и футуристичният дух. Практическото приложение съвсем целенасочено е на заден план.

Любопитно е да се проследи работният процес на дизайнера. Стефан ни показва скицници, в които се вижда развитието на проекта му – от вдъхновението във формата на изрезки на детайли от списания, реклами и снимки, през различните пробни скици до крайния резултат. Още на първите страници в тетрадките му се забелязват кадри на малкоформатните обекти на Кристо, които привличат вниманието на младия дизайнер със скулптурните си форми и начина на опаковане.

От съдържанието на скицниците личи и сериозният интерес на Стефан Карчев през последните години към спортното облекло, което се използва в различни дисциплини – американски футбол, хокей или ски. Интересът на дизайнера към спортната мода се дължи най-вече на причудливите форми, на употребата на дунапрен и полиестер и приложението на принта върху различните материи – именно тези детайли впоследствие стават в основата на дрехите от дипломната му колекция.

Другият поток на влияние, намерил отражение в Miscible Displacement, идва от българския фолклор. По наблюдения на Стефан Карчев липсва съвременен прочит на родната ни традиция в модата и затова преди година той се заема с обстойно проучване на различни символи и тяхното конкретно приложение в килими, съдове, престилки и носии. Най-много се впечатлява от графичното оформление на чипровските килими и в колекцията му са видими препратки към типичните за тях шарки. "Искам да създавам фолклор, но без да използвам чисто и ясно елементите от него", казва той.

Във фокуса на модата на Стефан Карчев е деконструкцията на някои характерни елементи от традиционното облекло. Така типичните за мъжките дрехи пояс и цървули придобиват съвсем нов облик. Интересно е, че той заменя естествените материали с дунапрен и полиестер и ги подлага на обработка с разновидни пигменти, за да получи желаните цветове накрая.

Популярната култура намира също своето място в изкуството на Карчев. На страниците на скицниците му впечатление правят рекламни снимки на перилни препарати. "Винаги много съм се кефил на подобни опаковки и това се забелязва ясно в принтовете на някои от дрехите в колекцията."

В края на срещата е ясно – Стефан Карчев е дизайнер, за който тепърва ще чуваме. Продължаваме да го следим.

Със своята открояваща се цветност Стефан Карчев трудно остава незабелязан. България обаче винаги е била тясна за хора като него, така че логичната алтернатива е да потърси професионалната си реализация като дизайнер извън страната. След кратък престой в Лондон, по съвет на българския моден дизайнер Александър Гергинов той е приет да учи мода в Кралската академия по изящни изкуства в Антверпен, Белгия.

Там Стефан Карчев намира правилното за себе си място и се радва на обучение, в което на преден план стоят индивидуализмът в творческия израз и експериментът. Младият дизайнер изпробва различни изразни средства и открива границата на своята креативност с помощта и безскрупулната понякога критика на преподавателите в престижното учебно заведение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    emilm13 avatar :-P
    emilm13

    По обувките ще ги познаете! Вероятно е дребен и с комплекси за малоценност.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK