По-прецизно от думите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По-прецизно от думите

Oriental Poppies, 1927 © 2016 Georgia O'Keeffe Museum/ DACS, London

По-прецизно от думите

Tate Modern в Лондон показва най-голямата ретроспектива на артистката Джорджия О’Кийфи извън Америка

3655 прочитания

Oriental Poppies, 1927 © 2016 Georgia O'Keeffe Museum/ DACS, London


"За мен значението на една дума не е толкова точно колкото това на един цвят. Цветовете и формите говорят по-прецизно от думите", казва американската артистка Джорджия О`Кийфи (1887 - 1986).

В най-голяма степен именно способността й да пресъздава по абстрактен начин природата и използваните за целта цветове и форми й спечелват одобрението на критиката и любовта на широката публика.

"В САЩ Джорджия О‘ Кийфи е почти като член на семейството дори и за хората, които си нямат представа от изкуство. Нейните визуално атрактивни картини на цветя, кости и планини могат да се видят навсякъде: във всекидневния живот и в офисите, по плакати, картички и календари.

From the Faraway, Nearby 1937 © 2016 Georgia O'Keeffe Museum/ DACS, London
Lake George Barns © 2016 Georgia O'Keeffe Museum/ DACS, London

Подобна бомбардировка не само че не принизява изкуството й, а я издига в категория на американска икона", казва Лиза Минц, консерватор в музея MoMa в Ню Йорк и авторка на няколко книги за Джорджия О’Кийфи.

Смятана за една от основополагащите фигури на американския модернизъм, О’Кийфи е и сред пионерите на феминисткото изкуство. Ретроспективата й през 1946 г. в MoMa е първата, посветена на жена художник. Картините й често са интерпретирани като метафора на женската сексуалност.

Родена и израснала в прериите на щата Уисконсин, тя от малка започва да рисува, а вдъхновението от природата и пейзажите завинаги остава най-стабилната черта от изкуството й. Тя решава да бъде артистка 11-годишна, а на 17 г. се записва да учи в Art Institute of Chicago. Поради семейни проблеми и заради първоначалните си съмнения относно възможността да живее от изкуството си О‘Кийфи няколко пъти дори е на път да се откаже от рисуването.

Black Mesa Landscape © 2016 Georgia O'Keeffe Museum/ DACS, London
Black Cross with Stars and Blue © 2016 Georgia O'Keeffe Museum/ DACS, London

Сега Tate Modern в Лондон показва до 30 октомври най-голямата ретроспектива на артистката извън Америка. Въпреки че през последните години популярността на О’Кийфи не спира да расте, голямата част от богатото й творчество е концентрирано предимно в САЩ.

Затова организаторите наблягат, че изложбата в Лондон с над сто творби, проследяващи детайлно цялата и кариера в продължение на шест десетилетия, е добра възможност за почитателите й в Европа.

Ретроспективата започва с първите зрели творби на художничката, когато тя още работи като учителка. Първите й изложби са показани през 1916 и 1917 г. в 291 gallery в Ню Йорк, когато от работите й е впечатлен собственикът, известният фотограф Алфред Щиглиц (1864 - 1946).

Професионалната връзка между О’Кийфи и Щиглиц прераства в лична. Настоящата изложбата показва и два документални филма.

Georgia O’Keeffe в Tate Modern в Лондон до 30 октомври

"За мен значението на една дума не е толкова точно колкото това на един цвят. Цветовете и формите говорят по-прецизно от думите", казва американската артистка Джорджия О`Кийфи (1887 - 1986).

В най-голяма степен именно способността й да пресъздава по абстрактен начин природата и използваните за целта цветове и форми й спечелват одобрението на критиката и любовта на широката публика.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мисли на glass

Мисли на glass

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK