Анасон и дантели
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Анасон и дантели

Рамон Касас и Пера Ромео в автомобил, 1901 г.

Анасон и дантели

На винтидж тур из Каталония с Рамон Касас

6655 прочитания

Рамон Касас и Пера Ромео в автомобил, 1901 г.


Ако Антони Гауди е първата асоциация, когато става въпрос за ар нуво архитектурата на Каталония, по-известна като каталонски модернизъм, Рамон Касас-и-Карбо е коронованият живописец на този стил. Роден през 1866 г. и наследник на прогресивна индустриална фамилия, Касас зарязва общообразователното обучение на 11 години, за да учи романтична живопис при художника Жуан Висенд Котс. Той е сред първите каталонци, които не избират да се дообразоват в затрупаните с антики класически ателиета на Рим, а формират стила си из модерните арт среди на Париж. Влияе се от импресионизма на зрелия Реноар и постимпресионизма на ексцентрично-закачливия Тулуз-Лотрек, за да развие един приземен модернистичен стил, изчистен от преднамереност, патос и академични догми и вдъхновен от заобикалящата го действителност.

Касас притежава подчертан интерес към изобразяване ежедневието на зараждащата се местна буржоазия, към която принадлежи, но и използва статута и фамилното си благосъстояние, за да развива каталонската арт сцена: участва в издаването на илюстровани периодични издания с шаржове от битието на бохемата, организира изложби в Барселона и Сиджес заедно с близкия си приятел и колега Сантяго Русиньол, финансира артистичния бар на Пера Ромео "Алс куатра гатс" ("Четирите котки" в превод), създаден по модел на монмартърския "Ша ноар", където дебютират местните художници, в това число и Пабло Пикасо. Освен това е и графичният дизайнер на епохата – тъй като все пак се е издържал от занаята си, се оказва автор на кажи-речи всички рекламни плакати по онова време, чийто модел най-често е жената в живота му Юлия Пераира, превърнала се в модна икона.

ww.ramoncasas.cat

Умението на Касас да улавя автентичните аспекти на ежедневието от периода на индустриализацията, както и талантът му да формира естетически вкус, го превръща във витален хроникьор на градския живот в Каталония от края на XIX и началото на XX век, с каквито детайлни познания на изтънчените класи не са можели да се похвалят фотографите от онова време. Затова и историята на каталонската Бел епок е много по-сочна през погледа на Касас от който и да е документален архив. Освен че са портрети на значимите обществени фигури, произведенията на Касас свидетелстват за това какво е имало на трапезата и в гардероба на средната и висшата класа, как са декорирали домовете си, каква козметика са купували, какви цигари са пушили, дори къде и как са се лекували.

Тази година Каталония празнува 150 години от рождението на Рамон Касас с поредица от събития, които ще продължат до първите месеци на 2017 г., като централно място, разбира се, заемат изложбите с акцент върху ключовите жанрове в творчеството му: весели градски пейзажи; плакати за културните събития в "Алс куатра гатс"; реклами на френски цигари и алкохол; илюстрации от списанието за литература и изкуство Pèl & Ploma; ефирни портрети на еманципирани млади дами в елегантни тоалети.

Годишнината стартира активно в Барселона през пролетта с експозициите "Рамон Касас. Модерният живот" в частния музей на модернизма (http://www.mmbcn.cat/ ) и "Юлия, желанието" във ВИП клуба с над 150-годишна история "Кръгът Лисеу" (http://www.circulodelliceo.es/ ) в сградата на операта, който по изключение допуска посетители без членска карта специално за случая.

По-интересни обаче се оказват изложбите извън Барселона, защото представят непопулярни колекции и ни отвеждат в кокетни малки музеи из романтични крайбрежни градчета, където също витаят духът на Касас и времето му. Такъв е градският музей на барселонското предградие Бадалона (www.museudebadalona.cat), където до 26 септември може да се види изложба с рекламни плакати на известния анасонов ликьор Anís del Mono, поръчани на Рамон Касас от местния производител, а в определени часове има дегустации и на самата напитка, предоставена директно от фабриката.

Музеят към фондация "Пау Касалс" (www.paucasals.org) в Сан Салвадор на 50-ина километра южно от Барселона, носеща името на един от големите виолончелисти на XX век, се включва с рисунки, градски пейзажи и портрети на светски личности от частната си колекция произведения на Рамон Касас. Повечето от тях са били създадени специално за да декорират стените на лятната вила, в която се помещава музеят. Рядката експозиция може да се види до 11 септември.

Може би най-важната изложба от цикъла е "Рамон Касас: Бленуваната модерност" в пищния дворец "Марисел" в Сиджес (www.museusdesitges.cat), построен в началото на XX век от американския индустриалец колекционер Чарлс Диъринг. В нея Рамон Касас е представен в международен контекст чрез нагледна съпоставка с картини на Тулуз-Лотрек, Мане, Дега, Уислър, Сороя и Пикасо, а на фокус е гъвкавостта на автора в превключването от един в друг жанр, без да размива границите им. Открива се на 10 ноември и продължава до 19 февруари 2017 г.

Повече за събитията от "Годината на Рамон Касас" на: www.ramoncasas.cat

Ако Антони Гауди е първата асоциация, когато става въпрос за ар нуво архитектурата на Каталония, по-известна като каталонски модернизъм, Рамон Касас-и-Карбо е коронованият живописец на този стил. Роден през 1866 г. и наследник на прогресивна индустриална фамилия, Касас зарязва общообразователното обучение на 11 години, за да учи романтична живопис при художника Жуан Висенд Котс. Той е сред първите каталонци, които не избират да се дообразоват в затрупаните с антики класически ателиета на Рим, а формират стила си из модерните арт среди на Париж. Влияе се от импресионизма на зрелия Реноар и постимпресионизма на ексцентрично-закачливия Тулуз-Лотрек, за да развие един приземен модернистичен стил, изчистен от преднамереност, патос и академични догми и вдъхновен от заобикалящата го действителност.

Касас притежава подчертан интерес към изобразяване ежедневието на зараждащата се местна буржоазия, към която принадлежи, но и използва статута и фамилното си благосъстояние, за да развива каталонската арт сцена: участва в издаването на илюстровани периодични издания с шаржове от битието на бохемата, организира изложби в Барселона и Сиджес заедно с близкия си приятел и колега Сантяго Русиньол, финансира артистичния бар на Пера Ромео "Алс куатра гатс" ("Четирите котки" в превод), създаден по модел на монмартърския "Ша ноар", където дебютират местните художници, в това число и Пабло Пикасо. Освен това е и графичният дизайнер на епохата – тъй като все пак се е издържал от занаята си, се оказва автор на кажи-речи всички рекламни плакати по онова време, чийто модел най-често е жената в живота му Юлия Пераира, превърнала се в модна икона.

ww.ramoncasas.cat

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK