GO West
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

GO West

GO West

"Западен парк" е мрачен научнофантастичен сериал с огромен философски подтекст

3059 прочитания

Идеята за римейк на легендарния научнофантастичен филм от 1973 г. "Западен свят" обикаля коридорите на Warner Bros. още от началото на 90-те години без особен резултат. Авторът на оригинала Майкъл Крайтън не може да се оплаче от липса на успешни проекти като "Спешно отделение" и отказва категорично да снима нова версия на атракционен парк за възрастни ала Дивия запад с наглед невинни андроиди, създадени да изпълняват всички желания на своите посетители, поне докато не се обърнат нещата. Смъртта на писателя през 2008 г. ни лишава от възможността да разберем какво би се случило, ако бе успял да се класира за златните години на телевизията и огромните бюджети на Netflix и Showtime.

За (негово) щастие обаче през 2013 г. героите от Westworld попадат в HBO и вещите ръце на семейната двойка сценариста Лиза Джой и режисьора Джонатан Нолан – последният има особено отношение към изкуственото съзнание (сериалът "Под наблюдение"), човешката памет (шедьовърът "Мементо", създаден в тандем с братa Кристофър) и сложните вътрешни механизми на съзнанието от много години насам. На пръв поглед новият "Западен свят" е обещаваща смесица от научна фантастика и уестърн за предварително програмирани адроиди за забавление в реалистично създаден изкуствен Див запад, които се подлагат на ежедневно изтриване на паметта след всеки цикъл на терор от богати туристи, решени да открият най-дълбоките кътчета от извратеното си съзнание.

А именно – какво е чувството да убиваш и да тормозиш хладнокръвно или да осъществяваш най-отвратителните си сексуални фантазии абсолютно безнаказано. Подобно на оригиналния филм и тук има престрелки, престъпници и проститутки. За разлика от екранизацията от 1973 обаче андроидите на доктор Робърт Форд (Антъни Хопкинс) и Бърнард Лоу (Джефри Райт) могат да мислят и да чувстват като обикновени човеци, но реагират спрямо предварителния сценарий.

Подобен замисъл за възползване от изкуствен интелект може да прерасне много лесно в драма за отмъщението на машините или динозаврите (по подобие на другия известен парк на Крайтън), но Нолан се измъква удивително добре от подобна скучна и крайно ограничаваща завръзка. "Като надграждаме изключително провокативната концепция на оригиналния филм, искахме да повдигнем въпроса: Ако можем напълно да се потопим във фантазия, в която можем да правим каквото си поискаме, щяхме ли да открием неща за себе си, които иначе не ни се иска да знаем?"

Както се досещате, възможността да се впуснем в брутална вакханалия без никакви последствия бързо премества основния притегателен коз на "Западен свят" от потапянето на посетителите в един стар свят (ала "Джурасик парк") в очарователната идея за (кървавия) бал на чудовищата. Брилянтно заснетото противопоставяне между крайните човешки изстъпления и неусетното пробуждане на роботите за възможността да се еманципират достатъчно и да ни избият обещава много кървав екшън, графично сексуални епизоди и доволно количество обрати и конспиративни теории. Най-голямото достойнство в първия епизод на "Западен свят" обаче не се крие само във великолепната синергия в контраста между уестърн естетиката на атракционния парк и неговите герои и студените сай-фай лаборатории, които ги създават и управляват. Това е богато нюансиран сериал, който поставя спокойно дълбоки философски въпроси за същността на изкуствения интелект и отговорността на хората в развитието на технологиите.

"Западен свят" е много класи над типичния римейк, макар да се придържа стриктно към основните елементи и персонажи във вдъхновяващия изходен материал на Крайтън. Отличната игра на първокласния актьорски състав (Хопкинс, Райт, Танди Нютън, Джеймс Марсдън и Ед Харис) е само една от запомнящите се подробности в този брутален сериал, който изисква внимание и разкрива отделните си пластове и елементи постепенно един след друг с всяко следващо гледане и преповтаряне на цели епизоди и отделни моменти – добра предпоставка за култов статут и огромен успех сред феновете. С подобна обещаваща режисура HBO едва ли има особени притеснения от провала на другата жанрова амбиция "Винил" и предстоящия финал на "Игра на тронове".

Неизбежните сравнения на фентъзи епиката със "Западен свят" всъщност разкриват колко много си приличат помежду си. Подобно на "Игра на тронове" паркът е модерен и зрял прочит за възрастни на идеите в един повсеместно обичан жанр като научната фантастика. Остава само да разберем дали идеята да тероризираш, убиваш и насилваш привидно беззащитните роботи безнаказано е също толкова привлекателна, колкото и политическите машинации с могъщи дракони.

"Западен свят" е всеки понеделник от 21.00 ч. по HBO България. Гледайте първия епизод на сериала безплатно и без регистрация в HBO GО.

Идеята за римейк на легендарния научнофантастичен филм от 1973 г. "Западен свят" обикаля коридорите на Warner Bros. още от началото на 90-те години без особен резултат. Авторът на оригинала Майкъл Крайтън не може да се оплаче от липса на успешни проекти като "Спешно отделение" и отказва категорично да снима нова версия на атракционен парк за възрастни ала Дивия запад с наглед невинни андроиди, създадени да изпълняват всички желания на своите посетители, поне докато не се обърнат нещата. Смъртта на писателя през 2008 г. ни лишава от възможността да разберем какво би се случило, ако бе успял да се класира за златните години на телевизията и огромните бюджети на Netflix и Showtime.

За (негово) щастие обаче през 2013 г. героите от Westworld попадат в HBO и вещите ръце на семейната двойка сценариста Лиза Джой и режисьора Джонатан Нолан – последният има особено отношение към изкуственото съзнание (сериалът "Под наблюдение"), човешката памет (шедьовърът "Мементо", създаден в тандем с братa Кристофър) и сложните вътрешни механизми на съзнанието от много години насам. На пръв поглед новият "Западен свят" е обещаваща смесица от научна фантастика и уестърн за предварително програмирани адроиди за забавление в реалистично създаден изкуствен Див запад, които се подлагат на ежедневно изтриване на паметта след всеки цикъл на терор от богати туристи, решени да открият най-дълбоките кътчета от извратеното си съзнание.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.