По Нобелите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По Нобелите

Reuters

По Нобелите

Заслужава ли Боб Дилън наградата си

10551 прочитания

Reuters

© Reuters


Нобеловата награда за литература за 2016 г. бе присъдена на Боб Дилън. Въпреки неговата огромна популярност изборът бе посрещнат с ожесточени спорове. Не само у нас, но ние ще говорим за тук. Facebook общността направо се взриви.

Поети, прозаици, университетски преподаватели, критици, журналисти изразиха в повече или по-малко пространни постове мнението си. Завихриха се дебати, в тях се включиха и множество хора, незанимаващи се специализирано с литература, а просто почитатели на творчеството на Дилън. Или пък такива, които определено не бяха сигурни в качествата на това творчество. В електронни и печатни издания се появиха публикации, които къде по-постно, къде по-сериозно обсъдиха наградата и нейния носител.

Всичко случващо се във връзка с Нобеловата награда за литература и нейния носител всъщност надхвърля конкретния случай. То е симптом за няколко по-важни, поне според мен, за културната среда у нас проблеми и явления.

Преди да се опитам да ги очертая, бих искала да припомня един вече позабравен случай, свързан с Нобеловите награди за литература и българското. Честно казано, точно за него се сетих, когато започнах да чета дискусиите около Робърт Цимерман, присъдената му награда и качествата на неговата поезия. Наглед това, което припомням, няма много връзка със сегашното. Но може би не е съвсем така. Преди около 14-15 години една българска академична институция номинира Йордан Радичков за въпросната награда.

В същото време друга някаква фондация излъчи Антон Дончев като кандидат за същата. Настанаха спорове, почти истерични дебати. Тук е мястото да припомня един факт, който може би не всеки знае. В практиката на номинациите най-различни научни и културни институции получават формуляри с възможност да предлагат кандидатури. Някак сигурна съм, че Америка не е излъчила единствено кандидата Боб Дилън. Но, да довърша със спомена. Беше поразително как българската интелектуална общност не можа да се обедини не около една кандидатура, повтарям не около кандидатура, а около версия, около набор от критерии, от споделими ценности – литературни имам предвид. Нали за литература говорим.

В случая на Нобеловите награди за литература обаче това не е съвсем сигурно. Ако се върнем назад и проследим присъжданията на Шведската академия, както и се запознаем с творчеството на награждаваните, ще трябва да признаем, че доста от тези присъждания са политически, а не собствено литературни. Което, разбира се, си е право на Нобеловия комитет за литература. Да си награждава когото си поиска и за каквото си поиска. В случая няма голямо отстъпление от тази линия. Мотивацията за "новия поетически изказ в американската песенна традиция" не ми се струва много убедителна. Не я и оспорвам. Но този "нов поетически изказ" е дълбоко свързан с политическите движения в САЩ, с движенията за граждански права, с антивоенните движения и химни на всички тях като Blowin' in the Wind и The Times They Are a-Changin и, да, въздействащи, силни и безспорни и като текстове, но в невъзможност безпроблемно да се извадят от въпросния политически контекст. В случая комитетът даже действа по соломоновски. Хем прави поредния политически "литературен" избор, хем обаче поради определено шейсетарския му контекст се "справя" с възможните обвинения за пореден, свързан с политическото, избор. Може би тук е мястото да кажа ясно, без извинение, че не оспорвам (а и никой от нас не може) и дори не проблематизирам решението и наградата на Боб Дилън. Да, той е поет, но неговата поезия звучи най-добре заедно с музиката му. Нека си го кажем – колко хора всъщност наистина четат само текстовете му? Както например тези на нобелисти като Хийни, Шимборска, Транстрьомер. Поети. Защото литературата, извън древногръцкия синкретизъм, е текст.

Другите според мен много важни изводи, които дискусиите около Дилън могат да ни накарат да направим, са свързани с поколенчески различия, а също и с тъй драстичния днес недостиг на способност за говорене за литература. На отношение към нея, на разбиране за нея. Искам да кажа, че хора, които са отраснали с протеста на Боб Дилън, хора, за които той е бил икона, както за милиони по света, няма как да се замислят въобще дали това е литература. Много важно. Обаче такива, които не помнят 60-те, които четат, имат изграден вкус и мнение за литература – те с право биха могли да кажат "ами не, това не е нашият човек и това не е нашата поезия". И това поезия ли е въобще? Хората пък, които професионално се занимават с литература, ще изискват именно строго литературни критерии за една такава награда. Ако искат обаче Фейсбук общността да отчете поне някои от тях, трябва да могат да ги артикулират така, че да бъдат разбрани. Защото читателите не се интересуват от определения или терминология, те обаче могат да бъдат изкушавани с добри примери. Вкусът е нещо, което се "възпитава", дълбоко съм убедена в това, въпросът е дали някой, който го има, иска да го споделя с другите, да го защитава.

Споровете обаче имат една много, много хубава страна. За пръв път толкова много се говореше за литература. Ние, тези, които обичаме книгите и четенето, би трябвало да се радваме. И тъй като може би не е станало ясно какво аз точно мисля за тази награда – ще го кажа накратко така. Аз съм от поколението, което помни 60-те и обича Дилън. Но не помня почти никой от неговите текстове наизуст. Не съм го чела никога сама със себе си. Чела съм други поети. И всъщност не ми пука особено дали е той или не. Честно казано, и Марсел Пруст, Джойс, Вирджиния Улф и любимият ми Борхес също нямат "Нобел". Нека не сме екстатично настоятелни в своите избори. Думите са толкова различни, хората които ги четат също. Може би трябва да се държим просто сполучливо. Благодаря.

Попитах няколко човека, на чието мнение, експертност и литературна култура държа.

Димитър Кенаров,

поет, журналист

"Да дадеш Нобелова награда за литература на Боб Дилън е като да дадеш "Нобел" за химия на откривателя на много як халюциноген. Готино е, много от нас се радват, но аз лично не съм съвсем сигурен дали наградата е заслужена. Голям почитател на Дилън съм, знам много от песните му наизуст, но все си мисля, малко наивно и старомодно, че Нобеловата награда за литература трябва да се дава за книги, за думи, а не за някаква културна аура, слава и влияние. Ако извадим стиховете на Дилън извън контекста на изпълнението им на сцена, на бялата страница, ще намерим някои силни неща, някои доста впечатляващи езикови експерименти, влияние на различни популярни и фолк жанрове, но със сигурност нищо, което да заслужава Нобелова награда. Вярно е, че Шкспир също е бил автор на популярни пиеси, бил е част от поп културата на времето, но той остава велик писател именно защото текстовете му могат да съществуват извън сцената, на страницата. Същото важи за Нобелови лауреати като Бекет и Пинтър. Не мога да кажа същото за Дилън."

Доц. Димитър Камбуров,

преподавател по теория на литературата и български език и литература в Тринити колидж, Дъблин, Ирландия
Написано във влака от Дъблин за Дънлири

"Щe кажа точно какво си помислих: помислих си, че е твърде семпъл и предвидим, за да получи тази награда, помислих си, че е явен опит за смяна на караула и за отваряне на Нобеловата награда за литература към журналистика миналата година и сега към поети с китара. Това просто е знак, че литературата като такава, каквото и да означава това, вече няма социална, обхватна културна важност, че кризата й е наистина дълбока, макар да е възможно и наградата да е в криза и хората, дето са разбирали от литература в комисията, да са измрели, а новите да не ги е еня. Тъй де, мисля, че Боб Дилън има място в антологии на модерната и съвременната американска поезия, но абсолютно не заслужава Нобелова награда за литература, още повече че поне стотина поети от далеч по-голяма величина чукат на вратата на Нобеловия закон. Това е преди всичко обида към поезията на днешния ден, защото толкова рядко се случва поети да получат Нобелова награда. Попът, и социален, и политически да е, пак си е в ниското и най-лошото му е, че когато го наградят, всички решават, че са наградили и тях. Боб Дилън не е, разбира се, срамен като Тръмп, но структурно Тръмп направи възможно Боб Дилън да получи Нобелова награда."

Невена Дишлиева-Кръстева,

издател, преводач "Защо този, а не онзи" не е моята нагласа, мисля, че е изначално погрешна - не само когато става въпрос за награди, а въобще. Нобеловият лауреат за литература тази година се казва Боб Дилън и

виждам в това отдавна наложителен жест на внимание към контракултурата, която оформя поколения творци. Достоен избор."

Алеко Дянков,

журналист и преводач

"Нобеловата награда за литература, присъдена на Боб Дилън, за мен не е изненада, а дългоочаквано признание за творчеството му. Който се вгледа малко по-внимателно в текстовете на неговите песни, ще открие новаторството и богатството на езика, които са превърнали Дилън в един от най-великите английски говорещи, а и не само, поети на всички времена."

Надежда Радулова,

университетски преподавател, поет, преводач

"Разбира се, че Дилън е поет. Силен поет. Мощен поет. Поет, чиято "бленда" оцветява повече от половин век няколко континента, различни музикални течения, множество поети. Чисто литературните качества са налице: сложната и за четене, и за превод прозодия (пулсации, които уж произволно свиват и разпускат стиха, без да загърбват метриката); виртуозното синкопиране; смело преработените мотиви от американския фолк; обсебващите слушателя и читателя причудливи, иронични, карнавални образи, избухващи от мрачните поли на американската готика; нагнетяващите се речитативи, въплътили гласовете на пътуващите проповедници; интонациите, вдъхновени от поезията на Блейк и Дилън Томас; стонът на аутсайдерите, крясъкът на разбунтуваните, химнът на освободените. И всичко това се събира в иконичния текст-глас на поета Дилън – провлачен и олюляващ се като трансконтиненталната железница; ожулен и продран в ръбовете на все още нашия двайсети век И да, насред вълните на надигащ се консерватизъм решението на Нобеловия комитет е напомняне, че шейсетте ги е имало и че Дилън е своеобразен екзорсист в бесовските времена, в които живеем."

Нобеловата награда за литература за 2016 г. бе присъдена на Боб Дилън. Въпреки неговата огромна популярност изборът бе посрещнат с ожесточени спорове. Не само у нас, но ние ще говорим за тук. Facebook общността направо се взриви.

Поети, прозаици, университетски преподаватели, критици, журналисти изразиха в повече или по-малко пространни постове мнението си. Завихриха се дебати, в тях се включиха и множество хора, незанимаващи се специализирано с литература, а просто почитатели на творчеството на Дилън. Или пък такива, които определено не бяха сигурни в качествата на това творчество. В електронни и печатни издания се появиха публикации, които къде по-постно, къде по-сериозно обсъдиха наградата и нейния носител.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • emilm13

    Брей, Дилън признат от нашите "академици" повече, отколкото от английските! То бива чуждопоклонничество, а липсата на преценка е НЕВЕЖЕСТВО! Не случайно свестните са се изнесли!

  • 2
    Bramasole avatar :-|
    Bramasole

    И аз мисля, че най-важното е да се чете, а не кой точно е носителят на Нобелова награда. След присъждането на наградата на Светлана Алексиевич през м. г. /чието творчество приемам като публицистика, като разследваща журналистика/, защо да не я получи през т. г. и Боб Дилън.
    Наскоро четох, че проф. Иван Шишманов преди малко повече от век издига кандидатурата на Иван Вазов за Нобелова награда за литература. Преводачът на "Под игото" на шведски език е и член на Нобеловия комитет. Изпратен е у нас да се срещне с бълг. писатели и сондира мнение. В София членове на кръга "Мисъл" му говорили против Вазов. Смята се, че това най-вероятно е оказало влияние върху крайното решение на комисията да не номинира патриарха на нашата литература.

  • 3
    etty1 avatar :-|
    etty1

    Невена Дишлиева-Кръстева,
    издател, преводач
    "Защо този, а не онзи" не е моята нагласа, мисля, че е изначално погрешна - не само когато става въпрос за награди, а въобще. Нобеловият лауреат за литература тази година се казва Боб Дилън и
    виждам в това отдавна наложителен жест на внимание към контракултурата, която оформя поколения творци. Достоен избор."

    Алеко Дянков,
    журналист и преводач
    "Нобеловата награда за литература, присъдена на Боб Дилън, за мен не е изненада, а дългоочаквано признание за творчеството му. Който се вгледа малко по-внимателно в текстовете на неговите песни, ще открие новаторството и богатството на езика, които са превърнали Дилън в един от най-великите английски говорещи, а и не само, поети на всички времена."

    Благодарна съм, че ви има!

  • 4
    zmuz avatar :-|
    zmuz

    Шведската академия май се насади в кошница с пачи яйца. Поне да го бяха питали иска ли я? Мина повече повече от седмица, Дилън нищо не е казал по темата и май не възнамерява. На официалната церемония той най-вероятно няма да се появи, нито пък ще изпрати представител да я получи от негово име. Както и да го гледаш - конфузна и унизителна ситуация за Нобеловия комитет. След тази "случка", предполагам, ще залагат само на сигурни карти.

  • 6
    glaxo avatar :-|
    glaxo

    Много ценя творчеството на Боб Дилън, особено в антивоенния контекст на 60-те, на който аз съм съвременник (за разлика на 99% от изказалите мнение), в което той заедно с Дж.Каруак и Алън Гинсбърг бяха в авангарда му. В предишен дебат изказах съмненията си и може би консервативния си вкус и разбиране за литературата, въпреки широките рамки и многообразието от жанрове, които попадат в тази културна и интелектуална категория и литературния вкус на журитоИ продължавам да се питам дали наградата м.г. на Светлана Алексиевич не е политически реверанс, на фона на изказването на един русоляв, пухкав с лакирани нокти член на Нобеловия комитет, който заяви преди време, че Нобеловата награда на Михаил Шолохов било голяма грешка?! Да не стане след време пак разговор, че къде по-значими и заслужаващи наградата са били номинираните Харуки Мураками и Филип Рот?

  • 7
    victor2 avatar :-|
    victor2

    [quote#2:"Bramasole"]И аз мисля, че най-важното е да се чете, а не кой точно е носителят на Нобелова награда. След присъждането на наградата на Светлана Алексиевич през м. г. /чието творчество приемам като публицистика, като разследваща журналистика/, защо да не я получи през т. г. и Боб Дилън. [/quote]

    Брамасоле, много хубави текстове с превъзходна музика и то изпълнено от автора, то си заслужава високата награда.

  • 8
    victor2 avatar :-P
    victor2

    Тъй де, мисля, че Боб Дилън има място в антологии на модерната и съвременната американска поезия, но абсолютно не заслужава Нобелова награда за литература, още повече че поне стотина поети от далеч

    по-голяма величина чукат на вратата на Нобеловия закон.

    Го-сине, мисля че не сте разбран човек, най вероятно сте ОФ-деятел!

  • 9
    Bramasole avatar :-|
    Bramasole

    До коментар [#7] от "victor2":

    Сигурно си заслужава Нобела.
    В момента чета биографията на Стив Джобс, от която разбрах, че Боб Дилън е бил кумир за Джобс. Щом е успял да впечатли и с музика, и с текст тази личност - символ на новаторството в технологиите и бизнеса, значи е стойностен творец.

  • 10
    victor2 avatar :-|
    victor2

    До коментар [#9] от "Bramasole":

    Чудно ми е че удохотворени личности могат да правят някаква разлика между поезия и музика. Значи ли че Дилън се е прочул с песните си не е добър поет? Не съм срещал негови стихозбирки на нашия пазар но негови песни по нетови стихове ги обича цял свят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK