Първа писта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Първа писта

Михаил Ненов

Първа писта

Всичко, което си мислим, че знаем за ските + как да се подготвим за новия сезон

13833 прочитания

Михаил Ненов

© Цветелина Белутова


"Балансът е най-важен – и в живота, и в ските. Ски спортът е изключително полезен за ставите", казва Михаил Ненов, кинезитерапевт и основател на спортно-възстановителен център БМД "Кинетика". Там намират облекчение хора със спортни травми, трайни увреждания, функционален дисбаланс и болкови синдроми. БМД идва от баланс, мобилност и динамика.

Михаил изследва движенията в продължение на 15 години. "В ските при професионалистите една малка грешка ще се отрази на времето за финиширане, но при любителите тя може да доведе до травма."

А за да се справим с натрупаната млечна киселина в мускулите, след всяко каране на ски трябва да преминем към аеробни упражнения като бягане, плуване или каране на кростренажор с пулс не повече от 130-140 удара в минута. Това е най-добрият начин за освобождаване на лактата и избягване на мускулна треска. "Ските са прекрасен спорт. В цяла Европа карат до дълбока старост, докато могат мускулите да понасят натоварването. Променят стила, екипировката, търсят по-леки писти, но продължават да карат."

Най-често тежките контузии стават при висока скорост и несъобразени условия. Преди спускане един скиор трябва да има предвид каква е пистата, на която ще кара (твърда или мека), какво е времето (топло или студено), дали вали сняг. Климатичните условия трябва да са съобразени с екипировката и техническите ни възможности. Другото важно нещо за един скиор е да бъде запознат с трасето, по което ще се спуска, за да има правилната траектория на завоите.

Не без значение е и храната, която консумираме преди и по време на карането. Когато изядем нещо сладко преди да се качим на ските, инсулинът се вдига, предупреждава Михаил. А ако получим хипогликемия, докато се спускаме, може да ни се завие свят и да паднем, без да има физическа причина за това. Човек трябва винаги да съобразява храненето и да не яде бързи въглехидрати, защото "сладките неща не дават енергия, те я отнемат". На пистата не е толкова важна силата, колкото концентрацията и преценката на обстановката, защото всичко се случва за секунди.

За по-пълноценно преживяване се препоръчва натоварването да се променя от по-интензивно към по-умерено, по-леко, по-аеробно. Но за да не се стига до тежки контузии, Михаил съветва да се правят упражнения поне два месеца преди да открием сезона, три пъти на седмица.

Градирането на натоварването е задължително: от въртене на кростренажора за загрявка, през упражнения за мускулатурата на корема, към силови упражнения за краката и накрая за баланс на тялото и центъра на тежестта.

Балансиране върху топка

Топката трябва да се придържа. Заема се скиорска позиция, ръцете са опънати напред. Задържаме толкова време, колкото за едно спускане. "Това е най-скиорското, най-сложното упражнение." Може да се прави и върху друга нестабилна опора.

Подпиране на топка с един крак

Тазът е в права линия спрямо тялото. Двата крака се редуват. "Хората цяла година седят на стола в офис. Преди зимния сезон отиват във фитнеса и правят упражнения за горна част – гърди, гръб, бицепс, трицепс, а отиват да карат ски с краката си." Едно спускане върху най-дългата писта в България е около 4 минути, споделя Михаил, затова на топката човек трябва да издържа около една минута."

Упражнение на TRX

Редуват се сгъвания на коленете във въздуха от ляво и дясно на тялото, като идеята е да се имитира движението на краката по време на каране. Тялото добива усет за приемане на тази форма при евентуално падане.

Упражнение с ластик за сила на краката

Ластикът се държи опънат пред тялото с двете ръце, с краката се правят напъни. "Ските са един от най-тежките спортове. Компресията е стотици килограми, когато караш със 100 км/ч. Тялото трябва да е подготвено, за да може да реагира бързо, ако се случи нещо екстремно."

Напън на един крак с пудовка

"Mного важно упражнение за сила." Пудовката постепенно се отпуска надолу, едновременно с това повдигаме назад единия крак. Гърбът трябва да е изправен. Правят се три серии по 10 повторения с всеки крак.

Обикновен страничен планк

"Кор ексърсайз" за мускулите на корема и дълбоките мускули на гръбначния стълб. Задължително е за всякакъв вид съвременен спорт.

Клек с пудовка

Упражненията трябва да са съобразени с теглото на човек. Ако си по-лек, не е нужно да се правят с големи тежести. "Но ако решиш да развиваш скорост до състезателно ниво, трябва да увеличиш тежестите, за да можеш да издържаш на компресията, която екипировката ти връща", предупреждава кинезитерапевтът.

http://www.bmd-kinetika.com

"Балансът е най-важен – и в живота, и в ските. Ски спортът е изключително полезен за ставите", казва Михаил Ненов, кинезитерапевт и основател на спортно-възстановителен център БМД "Кинетика". Там намират облекчение хора със спортни травми, трайни увреждания, функционален дисбаланс и болкови синдроми. БМД идва от баланс, мобилност и динамика.

Михаил изследва движенията в продължение на 15 години. "В ските при професионалистите една малка грешка ще се отрази на времето за финиширане, но при любителите тя може да доведе до травма."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мисли на glass

Мисли на glass

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK